Mille arvel hinda alla lasta? Kui inimesed on nõus palga vähendamisega, siis on langus võimalik. Ehitusmaterjalid suures osas imporditakse ja selles osas ei ole oodata mingisugust langust, elektri- ja soojusenergia hindade langusest pole samuti kuulda olnud, kohe tõuseb kütuseaktsiis -- seega kallineb ka bensiin.
Hinnalangus saaks võimalikuks, kui projekti efektiivsus paraneks, tööviljakus tõuseks ja palgad langeksid. Aga ka sellisel juhul saab hinnalangus olla suhteliselt väike. Selge, et füüsilistes mahtudes toimub ehitusturul järgmisel aastal langus, aga hinnatase oluliselt ei muutu.
Ma ei usu, et ehitushinnad mahtude vähenemise pärast langema hakkavad. Viimase poole aasta jooksul on tendents olnud isegi selline, et konkursil on üritatud objekte võita liigagi odavalt. Ehitushindadel ei ole naljalt kuskile langeda. Eritööde osas võib mingi langus veel tulla, aga üldehituse osas kindlasti mitte.
Kindlasti on kevadel ehitusfirmasid vähem. See on ju vana tõde, et ehitusturg vajab tõsist korrastamist, väga palju on musta ehitust. Eks iga firma vaatab ise, kuidas ta oma riskid maandab, meie otsime rohkem tööd väljaspool. Seda ma arvan küll, et mahud vähenevad oluliselt. Raskem on suurtel ehitusfirmadel.
Sõltub sellest, kui palju on ehitusfirmad n-ö rasva kogunud, kui kaua nad suudavad hoida ehitushindu üleval.
Kui eratellimuste ja riiklike tellimuste maht kõvasti väheneb, siis peaks ju hakkama ka ehituse hind kärisema. Kuskilt peab järele andma. Ma olen lugenud, et ka ehitusfirmad ise ennustavad hindade väikest langust.
Kindlasti peaks ehitusturg korrastuma ja firmasid jääb vähemaks. Kui ikka tellimuste maht nii palju väheneb, siis peab keegi sellelt turult välja jääma.
Ei usu, et suurt langust järgmisel aastal tuleb. Ehitushinnad on juba praegu alla löödud, sest ehitusfirmasid on rohkem, kui on turgu.
Teine variant on, et objekte hakatakse vägisi võtma ja vägisi hakatakse hinda alla laskma, et mingitki käivet saada. Lõpuks ei suudeta enam selle hinnaga objekti lõpetada. Sellisel juhul on lõpptulemus ehitusfirma pankrot.
Ühe objekti võib veel nullmarginaaliga teha, aga pikalt ei saa ehitusfirmad nii töötada.
Omahinnas on ehitusmaterjali osatähtsus väga kõrge, tööjõu osatähtsus aga suhteliselt väike. Sellepärast ei saa ehitusfirma ka oluliselt säästu, kui laseb palgad alla. Samuti ei saa kokkuhoidu transpordikulude pealt. Hoopis vastupidi, transpordikulud hakkavad suurenema, sest autopark vananeb ja seda peab hakkama välja vahetama.