Alates 1. aprillist hakkasid kehtima senisest kõrgemad mootorsõidukite aktsiisimäärad. Valitsuskoalitsiooni liikme, Reformierakonna riigikogu fraktsiooni esimees Jürgen Ligi kinnitas eile, et valitsusel on kindel kava alandada aktsiisimäärasid veel enne jaanipäeva, mil riigikogu läheb suvepuhkusele. «Keskmine aktsiisimäär väheneb,» lausus Ligi.
Ligi sõnul ei ole konkreetne eelnõu, mis sätestaks maksumäärad kuupmeetrite arvu järgi, veel valmis. Koalitsiooni idee on luua aktsiisimaksud nii, et ei oleks järske hinnahüppamisi. Näiteks 1,9-liitrise ja 2,1-liitrise mootorimahuga sõiduki maksustatava kuupsentimeetri hinna vahe ei tohiks olla kahekordne, rääkis Ligi. Meie arvates ei tohiks pigistada keskmise, näiteks 2-liitrise mootorimahuga autosid kõrgete maksudega, ütles ta.
Ligi sõnul on tõenäoline, et kubatuuri pealt maksustamisel kehtestatakse piirmäär. Näiteks alla 2-liitrise mootorimahuga autode ühe kuupsentimeetri aktsiisimäär võiks olla konstantne ning et uued ja kõrgemad aktsiisimäärad kehtestataks vaid 2 liitrile lisanduvatele kuupsentimeetritele, mis muudakski maksu lõppkokkuvõttes madalamaks. Küsimusele, kas alla 2-liitrise mootorimahuga autodele kehtestatav aktsiisimaks ühe kuupsentimeetri kohta jääb enne aprilli kehtinud ühele kroonile või tõuseb, ei soovinud Ligi vastata.
Ligi sõnul on plaanis alandada ka kasutatud autodele kehtivat nn vanuse maksu. «Kui auto sõidab ja on korras, siis pole vaja selle pealt nii palju maksu võtta,» selgitas Ligi.
«Minu mõte on, et kasutatud autode hinnad ei tõuseks nii järsult,» lisas Ligi.
Rahandusministeeriumi maksupoliitika osakonna juhataja Lemmi Oro kinnitas, et töö aktsiisimaksu määradega käib. «Näib, et valitsus püüab täita lubadusi,» sõnas Oro. «Ma usun, et kuu möödudes on minister eelnõule alla kirjutanud, olen aru saanud, et asi peab enne parlamendi suvepuhkust olema valmis tehtud,» ütles Oro.
Tegu ei ole aktsiisimäärade tühistamisega, tegeldakse aktsiiside alandamisega, nentis Oro. Ta keeldus väljatöötatava eelnõu sisu täpsustamast.
Tänu mootorsõidukite aktsiisimäärade langemisele võib jääda ära kriis kasutatud autodega kauplevate firmade seas, kus liigub aastas kuni miljard krooni.
Tallinnas asuva Hiiu-Suurtüki autokaupluse osanik Urmas Kõrvas leidis, et tänu aktsiiside langetamisele võib suur tagasilöök autokauplejatele ära jääda. Oleme platsile müügiks toonud ligi sada autot, millest peaks elatise teenimiseks jätkuma mitmeks kuuks, selgitas Kõrvas. Kasutatud autode müüja surm tuleb sel momendil, kui enne aktsiisitõusu kokkuostetud autod platsilt otsa saavad. Kui aktsiisimäärad jaanipäevaks taas langevad, seda võib-olla ei juhtu, leidis autoärimees. Tema sõnul ostetakse ka praegu autosid, mistõttu firma teenistuseta ei jää. «Need autod müüme ju vana aktsiisimaksuga, neile hinda ei lisa,» kinnitas Kõrvas.
Valgas kasutatud autode maaletoomisega tegeleva A-Karuse ASi omanik Allain Karuse kinnitas, et tänu eeldeklaratsioonidele saab firma importida pruugitud sõidukeid 15. aprillini. Toome veel vähemalt 15 autot juurde, kui aktsiisi jaanipäevaks langetatakse, siis selle ajani jõuame ehk juba maaletoodud autode müügi arvel töölistele palka maksta, ütles Karuse.