• OMX Baltic−0,53%290,56
  • OMX Riga−0,75%883,27
  • OMX Tallinn−0,5%1 846,91
  • OMX Vilnius−0,29%1 131,85
  • S&P 500−1,07%5 614,66
  • DOW 30−0,62%41 581,31
  • Nasdaq −1,71%17 504,12
  • FTSE 1000,29%8 705,23
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,33
  • OMX Baltic−0,53%290,56
  • OMX Riga−0,75%883,27
  • OMX Tallinn−0,5%1 846,91
  • OMX Vilnius−0,29%1 131,85
  • S&P 500−1,07%5 614,66
  • DOW 30−0,62%41 581,31
  • Nasdaq −1,71%17 504,12
  • FTSE 1000,29%8 705,23
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,33
  • 12.04.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kavandatavad aktsiisid elavdavad taas automüüki

Rahandusministeeriumis eelmise nädala lõpul valminud mootorsõidukiaktsiisi seaduse muudatuste töövariandi kohaselt alaneb kõigi üle 1000cm³ sõidukite aktsiis, mistõttu ka kliendid saavad need autod odavamalt kätte. Selliste autode nagu Daewoo Matiz, mille mootorimaht on 800 cm³, aktsiis suureneb suvest kaks korda. Alla liitrise mootorimahuga auto riikitoomisel tuleb tasuda aktsiisi 2 krooni kuupsentimeetri pealt senise 1 krooni asemel.
Eelnõu töövariant suurendab imporditavate sõidukite maksustamise proportsionaalsust, vältides suuri kuupsentimeetri keskmise maksumäära muutusi. Kavandatavate muudatuste kohaselt maksustatakse kuni 1600cm³ mootorimahuga sõidukeid kahe krooniga kuupsentimeetri kohta. Erinevatel kubatuuriastmetel tõuseb maksumäär vaid astmetele lisanduvate kuupsentimeetrite arvel. Näiteks 1,8-liitrise mootorimahuga auto puhul tuleb tasuda aktsiisi 6 krooni kuupsentimeetri kohta vaid iga 1600 kuupsentimeetrit ületava silindrite töömahu eest. Praegu tuleb uhiuue 1,8-liitrise mootorimahuga sõiduauto pealt tasuda aktsiisimaksu 7200 krooni, uue eelnõu kohaselt vaid 4400 krooni.
Reformierakonna riigikogu fraktsiooni esimees Jürgen Ligi ütles, et eelnõu kavand näeb välja küll keeruline ja mitmeastmeline, kuid selle väljatöötamisel oli kaks sihti. Esiteks oli võimalus loobuda aktsiiside arvel riigieelarve tuludest vaid 110 miljoni krooni ulatuses, teiseks ei saa lubada maksustamise skeemi, kus suure mootorimahuga autodelt võetakse maksu ära, väikese mootorimahuga sõidukite maksumäär ei muutuks, selgitas Ligi.
«Väikesekubatuuriliste autode maksutõusu tagajärjel saadav rahaline kaotus on inimestel väike, pealegi ei ole vaja soosida väikeautosid, sest näiteks üheliitrilise mootorimahuga autode eluiga on teistest lühem,» ütles Ligi.
«Tegelikult oli eesmärk muuta autode maksustamist vähem astmeliseks, eesmärk oli luua võimalikult ühetaoline maksuskaala, kus oleksid laugemad muutused,» lisas Ligi.
Mootorsõidukiaktsiisi muudatuste vastuvõtmise järel riigikogus taaselustub pruugitud sõidukite import, kinnitavad automüüjad. Vanuse järgi odavnevad väljatöötatavate aktsiisimäärade järgi kuni viieaastased autod 200 krooni ühe aasta eest. Vanematel autodel jääb aktsiisimäär vanuse kohta samaks kui 1. aprillist jõustunud seaduses.
Paides pruugitud sõidukitega kaupleva OÜ Joss Jireh R&L omanik Riho Laiksoo ütles, et uue eelnõu kava teeb tuju kohe paremaks. «1. aprillist kehtima hakanud uued aktsiisimäärad on suisa röövellikud,» väitis ta.
«Eelnõu maksumäärad on mõistuse piires ning erinevalt kehtivatest maksumääradest ei põhjusta need automüüjate tegevuse lõpetamist,» lausus Laiksoo.
«Ehkki tulud kahanevad, jäävad autode maaletoomisega tegelevad firmad alles,» selgitas Laiksoo olukorda kuni uue seadusemuudatuse vastuvõtmiseni. Tema sõnul on tõenäoline, et kui 1. aprilli aktsiisitõusu hirmus maaletoodud autod müüdud on, võivad treilerid taas välismaale autode järele minna.
Paide automüüja märkis samas, et mõningate automarkide sissetoomine jääb ka uute aktsiisimäärade korral ebarentaabliks. «Paide kandis eriti soositud diiselmootoriga Ford Sierra 2,3 maaletoomise korral jääks maks siiski liiga kõrgeks,» kurtis Laiksoo.
Valga ühe suurema automüügifirma A-Karuse ASi omanik Allain Karuse ütles, et enne aprilli lubas ta töölt vabastada vähemalt poole oma meeskonnast, sest kõrgete maksude tõttu oleks pruugitud autode import täielikult lõppenud. Tema sõnul tuleb uute maksumäärade kehtestamisel hakata importima uuemaid sõidukeid, sest vanuse pealt makstav aktsiis palju ei muutunud.
Jürgen Ligi on eelnevalt kinnitanud, et madalamad mootorsõidukite maksumäärad kehtestav eelnõu püütakse vastu võtta enne jaanipäeva, mil riigikogu läheb suvepuhkusele.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele