Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Aastal 2000 ISO standard muutub
2000. aasta lõpus on plaanis muuta ISO 9001 standardi nõudeid. Kavanditest on näha, et ettevõtte kvaliteedijuhtimise nõuetes on olulisel kohal kliendi soovidega arvestamine.
Sertifitseerimisorganisatsiooni Det Norske Veritas (DNV) konsultant Andres Martma ütleb, et seni sai osasid nõudeid ka formaalselt täita, kuid uus versioon on formaalsustevaenulikum.
Järgmisel sajandil tuleb ISO sertifikaati taotleva firma tippjuhtkonnal kehtestada oma kvaliteedipoliitika, mis peab väljendama pidevat parendamist. Süsteemi parendamiseks tuleb analüüsida näiteks kliendi rahulolu ja/või rahulolematust, samuti kliendi nõudmisi.
Andres Martma sõnul lähevad süsteemid mahukamaks ja sertifitseerija kontrollitava ala ulatus laieneb ning sellega seoses võivad ka kulud kasvada.
Eestis kõige rohkem ISO 9000 seeria sertifikaate välja andnud Bureau Veritas Quality International (BVQI) juhtaudiitor Tiit Hindreus arvab aga, et kokkuvõttes kontrollitava ala ulatus ei suurene, sest osa nõudeid läheb jällegi üldisemaks. Rutiinid jäävad samaks ning lisapäevi ettevõtte auditeerimisele kulutama ei hakata, mistõttu ei maksa karta ka hinnatõusu.
Tiit Hindreuse sõnul tuleb uusi nõudeid täita siis, kui need jõustuvad, enne ei saa seda nõuda.
Ka Lembit Lait sertifitseerimisfrimast TÜV-CERT ei usu, et töömaht suureneb.
Seekord plaanitakse ISO 9001 standardi muutmist teist korda, 1987. aastal sündinud nõuetekogu muudeti esimest korda 1994. aastal.