Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kui rahvuslikust kaubamärgist saab müüt

    See on põhjustanud viimasel ajal Rootsi ajakirjanduses laialdast poleemikat ja pannud Svenssoneid küsima, kui palju vanadel headel Rootsi firmadel ja kaubamärkidel üldse enam Rootsiga pistmist on. Näiteks juba 1960. aastatel, kui välismaal reklaamiti Volvo autode vastupidavat Rootsi terast, oli see tegelikult Jaapani päritolu, sest Rootsi oma teras oli selleks liiga jäik. Niisugustel ettevõtetel, nagu Fritidsresor, Gustavsberg, Silja Line ja Volvo, mis meie arvates on üdini rootsilikud, on tegelikult osaline või täielik välisomanik. Omamoodi sümboolse punkti on asjale pannud Rootsi lipu «langemine» aprillis, kui Rootsi peamise liputootja Tivoxi ostsid ära soomlased.
    Firmade minek väliskapitali kätte võttis hoogu 1993. aastal ja seda mitmel põhjusel. Esiteks kaotati Rootsi firmades piirangud välisomandile, teiseks soodustas ostmist Rootsi krooni nõrkus, kolmandaks oli ettevõtte tulumaks suhteliselt madal ja neljandaks kiirendas seda protsessi 1994. a novembris Rootsi valitsuse tehtud otsus astuda Euroopa Liitu. Vastavalt viimase aja ülemaailmsele arengule on põhiliseks firmade omanikeringi muutumise põhjuseks ettevõtete ühinemine. Sedamoodi on tekkinud Telia-Telenor, Stora-Enso, Astra-Zeneca, Merita-Nordbanken jt, millest osa viib Rootsi kõrgete maksude tõttu oma peakorterigi teise riiki.
    1993. aastast peale on Rootsi firmasid välismaale müüdud enam kui 500, praegu müüakse aastas keskmiselt 110 firmat. Kui 1990. aastate algul töötas Rootsi eraettevõtluses hõivatud tööjõust 9% väliskapitalile kuuluvates firmades, siis nüüdseks on see protsent tõusnud 15ni. Svenssonid vaatavad murelikult pealt, kuidas viimase sajandi jooksul nende heaoluriigile aluse pannud paljudes mäe-, terase-, metsa- ja energiatööstuse ettevõtetes on aktsiate kontrollpakk nüüd brittide, austraallaste, norralaste, soomlaste jt käes.
    Hinnangud firmade müügi ja välismaale kolimise kohta on vastandlikud. Rootsi kaubanduse uurimisinstituut (HUI) hoiatab, et see võib Rootsile maksma minna kuni 60 000 töökohta, eriti alltöövõtufirmades. Teiseks kahandab see kindlasti riigi maksubaasi. Et seda arengusuunda muuta, soovitab HUI valitsusel ergutada majanduskasvu, mida soodustaks maksude (kapitalimaks) alandamine või (omandimaks) kaotamine.
    Valitsuse esindajad -- rahandusminister Bosse Ringholm, asemajandusminister Mona Sahlin -- nimetavad HUI prognoose ühekülgseks ega näe Rootsi firmade müügis välismaale erilist probleemi, tuues põhjenduseks, et sellega ei kaasne töökohtade kadumist. Neil on varuks ka vastutrump, sest nende andmetel kuulub Rootsi kapitalile välismaal 540 miljardi Eesti krooni eest rohkem vara kui väliskapitalile Rootsis.
    Eelöeldu põhjal võib oletada, et kui eesti ajutöö tulemusena ükskord oma armas Nokia peaks sündima, siis pärast tuntuks saamist kolib selle peakorter tõenäoliselt kas Londonisse või Brüsselisse ja selle aktsiate kontrollpakk kuulub ilmselt Põhjala (Rootsi?) kapitalile. Sest niimoodi kipub nende oma Nokiatega tänapäeval minema.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.