Tõnu Tramm • 2. september 1999 kell 22:00

Ratastel kämping jaapanlastelt

Eesti uute autode turule naasnud Daihatsu pereauto Gran Move jätab külmaks stiilinautlejad, küll aga sobib neile, kes armastavad autos magada.

Daihatsu Gran Move jätab väliselt täiesti mittemidagiütleva mulje, tekib tunne, nagu oleks Jaapani autodisainerid selle tegemise ajal puhkusel viibinud. Rooli taha istudes saab aga esimesest ehmatusest üsna kiiresti üle. Eeskätt üllatab väike-keskklassi kuuluva auto mahukus. Õhuruumi jääb nii laeni kui kõrvalistujani ja kui juhiiste ka kõige tagumisse asendisse lasta, mahub mistahes pikakoivaline tagaistmel vabalt liigutama.

Auto sisekujundus ei hiilga samuti uudsusega, küll aga leidub seal ohtralt sahtleid-laekaid ning juhtiminegi on igati käepärane. Sõidu ajal kuuletuvad mootor ja rool üllatavalt erksalt ning ainsa variandina pakutav 1,5-liitrine bensiinimootor tundub masinale täiesti piisava jõuallikana.

Ka auto pagasiruum on väga mahukas ning kõrge luugiava võimaldab sinna panna püsti seisma koguni mitu jalgratast. Tagaistmete seljatoed käivad nii ette kui taha, muutes Gran Move'i vastavalt vajadusele kas pakiautoks või magalaks. Just viimane ongi masina juures meeldivaim üllatus: kui kõik istmed magamisasendisse lasta, mahub selles lahedalt pikutama isegi 2,3 meetri pikkune mees. Igatahes jäi 184 sentimeetrisel «väsinul» pea pool meetrit pikkuseruumi üle.

Auto müüjad usuvad Gran Move'i müügiedusse Eesti perede seas. Kõige lihtsama mudeli, Gran Move DXi hind on 155 000 krooni ning selle põhivarustusse kuuluvad juhi ja kõrvalistuja turvapadi, elektrilised peeglid, immobilaiser, roolivõimendi, kesklukustus, katuseraamid jms.

Kokku on müügil kolme erineva varustusastmega Gran Move'id. Lisaks DXile on saadaval ABS-piduritega DX/ABS ja CX/ABS/AT. Viimasel on lisana peal ka elektrilised aknatõstukid ja peeglisoojendus.

ASi Legano juhatuse esimees Marko Vimb kinnitas, et lisavarustusena saab tellida ka kõike muud, mida klient vajalikuks peab. «Hetkel tehas ise konditsioneere ei paku, kuid oleme kokku leppinud ühe Eesti firmaga, mis selle soovi korral paigaldab,» lausus Vimb.

Daihatsu müügiõigused sai AS Legano alles mõni kuu tagasi, mistõttu ei ole praeguseks veel ühtegi autot müüdud. «Tõsine müügitöö läheb lahti järgmise nädala alguses kliendipäevadega, esimestele ostjatele on pakume soodustusi,» kinnitas Vimb.

Gran Move sarnaneb kõige enam samasse hinnaklassi kuuluva Mazda Demioga.

Daihatsu on Mazdast veidi mahukam, pikem ja kõrgem, kuid samas mõne sentimeetri võrra kitsam. «Usun, et Gran Move'i on võimalik Eestis müüa, kuid see ei ole lihtne,» lausus Mazdasid müüva ASi Esma Auto müüja-konsultant Erti Viirmaa. «Daihatsu nimi ei ole eestlaste seas kuigi usaldusväärne ja väga raske on selgeks teha, et tegemist on sama kvaliteetse Jaapani autoga nagu iga teinegi.»

Võrreldes teiste Mazdadega ei ole olnud huvi Demio vastu kuigi suur ning ma kahtlen, kas ka Gran Move eriliseks müügihitiks kujuneb.

Nad mõlemad on sellise klassi autod, mille ostmisel saab määravaks hind. See võiks aga olla veidi madalam. See, kes on valmis maksma auto eest 160--180 000 krooni, eelistab pigem väikekeskklassi universaali või luukpära. Või siis valib odavama, kuid disainilt parema Korea auto. Minu arvates ei ole Gran Move'i disain kuigi õnnestunud. Mazda oli sellise kujuga kümme aastat tagasi.

Ma ei ütleks, et tegemist oleks kehva autoga, kuid juba kolmandat korda üritab Daihatsu Eesti turule tulla. Seni pole see õnnestunud ja Daihatsu müüjatel on võimalik end taas tõestada.

Hetkel kuum