Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Elektronkaubandus parem kui koduleht
Selleks, et Internetis raha teenida, on vaja ideed ja väikest investeeringut. Paremal juhul õnnestub käivitada rahamasin, mis edaspidi enam palju hoolt ei vaja.
Eestis on internetikaubandus veel üksikute peaaegu et selle ala monopolistide käes. Internetist kaupa ostes tuleb veel arvestada, et see ei tule kohale mõne tunniga, vaid mõne päeva või nädala pärast. Siiski on ka siin ettevõtjaid, kes uue ajastu äri on edukalt käima pannud ja ennustavad ettevõtteile uuel elektroonilisel turul peadpööritavat edu.
Eesti oma Interneti-poe väljatöötanud firma Index Net juhatuse esimees Peeter Tammoja ütleb, et oma e-kaubanduse alustamiseks pole vaja matta miljoneid ega kulutada aastaid. «Tuleb osta elektronpoe programm, mis meil maksab vähem kui 10 000 krooni. Natuke rohkem maksavad makseliidesed. Kõige paremini aga lähevad Internetis kaubaks elektroonika, raamatud ja CDd,» teab Tammoja Index Neti virtuaalpoe kogemusest. Selles poes on rohkem kui 5000 kaubaartiklit. «Müüme kaupa lutipudelist autoni, kuid autot pole seni keegi ostnud. Aga keegi võiks ju olla esimene, saaks kuulsaks.»
Maksmine on Index Netis organiseeritud kas rahaülekandega, tasumisega otse internetipangas või krediitkaardiga. Arenenud internetipanganduses on mugavaim tasumine otse e-pangas: sellisel juhul avatakse pärast kauba tellimist Interneti-panga aken, kus on juba täidetud maksekorraldus.
Krediitkaardiga tasumisel on elektronkaupmehel vaja saavutada kokkupele maksekeskusega. See variant on Eesti oludes kõige vaevalisem. Maksekeskusega lepingu sõlmimiseks kulus Index Netil pool aastat, järgmistel läheb tõenäoliselt kiiremini.
USAs Interneti-oksjoneid korraldava firma eBay leheküljega üsna sarnane osta.ee kodulehekülg pakub võimalust müüa oma kaup oksjonil Internetis. Osta.ee internetioksjonit haldava firma Genex Trading üks omanik Kaur Kender ei usu, et firma kodulehega on võimalik otseselt raha teenida. «Kodulehekülg on müüki toetav ja klienditeeninduse vahend.» Kender soovitab internetiärisse muudki peale raha investeerida: «Võib investeerida ka aega, pühendudes millegi sellise loomisele, mis inimesi köidab.» Kodulehed on internetioksjonite pidaja sõnul alles internetiäri esimese perioodi lapsed. E-kommertsi lahendused, virtuaalpoed ja e-ärid, aga praegused rahateenimise kohad.
Kui laupäeva õhtul näiteks peoks vajaminev Internetist tellida, võib selguda, et see polegi lihtne. Pitsat saab tellida vaid Tartus Reinu Pizza kodulehelt, Tallinnas tuleb leppida kodulehelt menüü ja hinna vaatamisega, et siis telefoni teel pitsatakso tellida. Internetikaubamajast www.supermarket.ee toitu laupäeval tellides on saab selle kätte esmaspäeval, äripäeval saabub e-kaupmees mõne tunniga.