• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,74%40 186,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,19
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,74%40 186,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,19
  • 21.12.99, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Transport taastub jaanuari keskel

Transpordi spetsialistid ei näe aastavahetusel kaupade liikumisel ette tõrkeid aasta 2000 arvutiprobleemist. Ummikuid ja kaupade aeglasemat liikumist võib põhjustada suur kauba hulk ja tavalisest hõredam transpordivahendite sõidugraafik. Kõige varem jõuab prognooside kohaselt normaalse elurütmi juurde tagasi lennutransport. ÄP
Arvan, et normaalne transpordi liikumine taastub 3. jaanuarist (esmaspäev). Kui elekter, sidevahendid ja muud asjad toimivad, siis esmaspäevast on lennutranspordis ka kõik normaalne.
Me oleme oma klientidele soovitanud, et kui on kaupu, mida võib kohe uuel aastal esmaspäeval-teisipäeval vaja minna, siis tekitada neist veel selle aastanumbri sees väike varu. TNTs on vastu võetud põhimõtteline otsus, et aastavahetuse nädalavahetusel -- laupäeval ja pühapäeval -- riskide vähendamiseks kaupu ei liigutata.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tavaliselt liiguvad TNT suured riikidevahelised kaubaautod ka nädalavahetustel. Aastavahetuse nädalavahetusel seisavad aga kaubad meie ladudes ja hakkavad liikuma alles esmaspäevast.
31. detsembril (reedel) väljastab TNT kaupu kella 14.00ni, sama kaua peaks töötama ka toll.
Normaalne elurütm peaks autotranspordis olema taastunud 10. jaanuariks. Saksamaal, Belgias, Hollandis ja Prantsusmaal on igatahes enne 6. jaanuari kindlasti elu veel väga loid.
Kui keegi soovib aasta lõpus peale laaditud koormat uue aasta 3. jaanuaril kätte saada, siis võib see osutuda tavahinnast 2,5 korda kallimaks.
Kui klient tahab veel tänavu kaupa kätte saada ja normaalse transpordihinnaga, siis peab kauba peale laadima juba täna-homme.
Laevasõidugraafikutes aastavahetus muudatusi kaasa ei too. Graafikud on enamasti stabiilsed ja paigas juba aastaid.
Ainuke probleem, mis võib tekkida, on see, et kogu maailmas liigub detsembris tohutult palju kaupa. Konteinereid on nii palju, et laevafirmad ei jõua neid vahesadamatest edasi vedada. Sadamates ummistunud kaubad veetakse kohale jaanuari paari esimese nädalaga. Jaanuari keskpaigast on kõik korras ja liigub nii nagu vaja.
Kui kliendil on kaubaga kiire, siis on tema ainuke võimalus paluda laevafirma agenti. Agendil on võimalus laevafirmale teatada, et see kaup on eriliselt tähtis ja peab kindlaks ajaks kohale jõudma. Laevafirma saab vahesadamates anda käsu, millised konteinerid enne laadida ja mida hiljemaks jätta. Selline soov ei lähe kliendile lisatasu alla, kuid selle täitmine sõltub kliendi ja agendi ning agendi ja laevafirma vahelistest suhetest.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Paljud maaletoojad planeerivad oma kaupade tarne detsembrisse ja et veel enne jõule või aastavahetust oma tellimused kindlasti kätte saada, kasutatakse tavalisest enam lennutransporti. Sageli jääb kaupade tellimine viimasele minutile. Paraku võib ootus kiirest tarneajast kaasa tuua hoopis pettumuse. Tihti ei osata ette näha lennugraafikute muutusi aasta lõpul.
Tegelikult toimuvad muudatused lennugraafikutes igal aastal ning olenevalt lennukompaniist leiavad need aset perioodil jõulunädalast kuni uue aasta esimese nädalani (20. detsember kuni 9. jaanuar). Sel ajavahemikul võib esineda viivitusi lennusaadetiste kohaletoimetamisel ja kättesaamisel, sest saadetiste arv aasta lõpus tavaliselt suureneb ja lendude arv muudatuste tõttu väheneb. Samuti tuleb arvestada, et tolliprotseduurideks kulub suhteliselt rohkem aega. Saadetiste korrapärase liikumise taastumine võib aega võtta kuni jaanuari keskpaigani.
Kauba tarnijad võivad küsida täpsemat informatsiooni lennugraafikute kohta kas lennujaamast või oma ekspedeerijalt.
Autor: Asko Talu

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 5 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele