Liiklusseaduse muudatuste vastuvõtmine on valitsuses taas päevakorras ning veel selle aasta esimesel poolel peaks selguma NLi aegsete juhilubade saatus. Võimalik, et alanud aasta on viimane, millal need kehtivad ja nii auto omanikud kui autoregister peavad olema selleks valmis.
Seoses uute riigilõivudega kallinesid 1. jaanuarist 2000 ka autoregistri toimingud. NL aegsete juhidokumentide omanikud, kel oli vähegi võimalik aastalõputuhinas aega näpistada, tõttasid lähimasse autoregistrikeskuse (ARK) büroosse. Büroodes tekkisid järjekorrad ning ette tuli üksjagu probleeme.
On üsna tõenäoline, et sama olukord ähvardab autoregistrit taas õige pea. Mitmekümnel tuhandel juhiloa omanikul on need veel vahetamata ja kui kõik alles aasta keskel ärkavad, võib hulk autoomanikke jääda mõneks ajaks jalameesteks. Sestap on aeg hakata juba praegu mõtlema, milliseid dokumente on juhilubade vahetuseks tarvis ja võtta ette tee arstlikku komisjoni ning autoregistrisse.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Meelde tuleb jätta, et juhiloa vahetus eeldab loa omaniku isiklikku kohalolekut. ARKi töötaja peab veenduma, et tegemist on isikuga, kelle allkiri on juhiloa taotlusel. Fotod olgu loomulikult fotoateljeest pärit dokumendifotod, mitte väljalõiked sünnipäevapiltidelt. Lisaks passile tuleks kaasa võtta ka kategooriate omistamist kinnitavad tunnistused või eksamikaardid. Need on vajalikud seetõttu, et juhiloa pöördele trükitakse kategooriate omistamise aeg.
Paraku näitas aasta lõpp, et suurimad probleemid tekivad tervisetõenditega. Mootorsõiduki- ja trammijuhi tervisekontrolli eeskirjas jaotatakse terviseseisundile esitatavad nõuded vastavalt sõiduki kategooriale 3 gruppi: esimesse kuuluvad A, B, B+E ja nende alakategooriad ning neile väljastab tervisetõendi pere- või üldarst. C, C+E, D, D+E ja nende alakategooria juhid peavad aga läbima liiklusmeditsiini komisjoni ning saama sealt tervisetõendi (vorm 2).
Viimane saigi möödunud aasta lõpupoolel suurimaks tüliõunaks. Kõigepealt eksivad arstid, kes kirjutavad harrastusjuhi tervisetõendile (vorm 1) käsitsi juurde näiteks D-kategooria. Sellise dokumendi puhul saadetakse omanik tagasi tohtrite juurde või jäetakse kokkuleppel juhiloa vahetajaga välja kutselise juhi kategooria (juhul, kui juht istub ainult isikliku auto roolis). Tuleb rõhutada, et ARK ei võta sel moel kelleltki kutselise juhi kategooriat ära. Küll aga nõuab selle juhilubadesse kandmiseks vormikohast tervisetõendit.
Tervisetõendite väljaandmisega lood kehvad paljudes Eesti meditsiiniasutustes. Nõuetekohast tervistõendit ei tunta eriti Tartu kandis. Neile tahaks ARK poolt südamele panna: ärge jooksutage inimesi asjata. Jooks olevat küll terviseks, kuid asjaajamise ebakorrektsus rikub närve nii ARK büroode personalil kui klientidel.
- Liiklusseaduse ja haldusõigusrikkumiste seadustiku muutmise ja täiendamise seaduse eelnõu peaks praegustel andmetel minema riigikogus teisele lugemisele veebruaris. Varem lihtsalt ei jõua, kuna enne seda peab eelnõu läbi arutama õiguskomisjon.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Esialgne kavatsus on võtta seadus vastu märtsis ning siis tõepoolest selgub juba täpselt, millal lõpetavad NLi aegsed juhiload ja mootorsõiduki registreerimise tunnistused kehtivuse.
Kõigi eelduste kohaselt pole see aeg aga tõepoolest mägede taga, sest olemasoleva eelnõu kohaselt peaksid vanad juhiload vahetatud olema juba 1. oktoobriks 2000 ning registreerimistunnistused 1. jaanuariks 2001.
Kaks erinevat kuupäeva on selleks, et hajutada suurt koormust autoregistri büroodes.
Kuid nagu juba öeldud, on hetkel tegemist eelnõuga. Kas ja kuidas riigikogu seadusemuudatused vastu võtab, peaks selguma mõne kuu pärast.
Autor: Enno Poldre