• OMX Baltic−0,08%308,56
  • OMX Riga0,19%871,4
  • OMX Tallinn0,01%2 050,02
  • OMX Vilnius−0,49%1 207,16
  • S&P 500−0,39%5 940,46
  • DOW 30−0,27%42 677,24
  • Nasdaq −0,38%19 142,72
  • FTSE 1000,00%8 780,79
  • Nikkei 225−0,61%37 298,98
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%90,75
  • OMX Baltic−0,08%308,56
  • OMX Riga0,19%871,4
  • OMX Tallinn0,01%2 050,02
  • OMX Vilnius−0,49%1 207,16
  • S&P 500−0,39%5 940,46
  • DOW 30−0,27%42 677,24
  • Nasdaq −0,38%19 142,72
  • FTSE 1000,00%8 780,79
  • Nikkei 225−0,61%37 298,98
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%90,75
  • 21.02.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Interaktiivsus paneb äri käima

Börsibuumi aegadest on veel paljudel silme eest kuju väärtpaberimaaklerist, kes, silmad haaramas korraga kolme kuvarit ning telefonid mõlema kõrva juures, tegi samal ajal kätega kolleegidele energiliselt tähenduslikke viipeid. Milline äri ajamise intensiivsus ja millised kullasooned need olid!
Kas oleks mõeldav, et näiteks kasvõi kümnendik sellest intensiivsusest kanduks üle meie tänaste tööstus-, kaubandus- ja teenindusfirmade igapäevatöösse?
Kuulen juba ette kujutletavat skeptikute koori, kes peab taolist hüperaktiivsust oma firmas utoopiaks. Kust küll tulevad need müügimehed ja telefonineiud, kes suudaksid õigel ajal leida õige ostja või tarnija ning kaubelda temaga välja parim mõeldav hind, küsivad nad elutargalt.
Lihtne vastus -- internet ja seal tehtavad ostu-müügitehingud on uue äri alus. Kuid ka siin tekib kohe hulk tõsiseid vastuküsimusi. Kui palju ettevõtteid reaalselt toimetab äri interneti kaudu? Mida Eesti netikaubamajades peale raamatute, plaatide, tarkvaratoodete ja muu pisikauba veel müüakse?
Need on küsimused, millele vastust otsides tuleb möönda, et internetikaubanduse osakaal reaalses äritegevuses on meil veel üpris tagasihoidlik. Küsigem aga edasi: miks on see nii?
Vaadates täna Eestis tegutsevaid mitmesuguseid küberruumis toimivaid äriprojekte (internetipangandus, portaalid, andmebaasid, netikaubamajad jt), tuleb nende puhul möönda kahte põhilist tunnust. Esiteks on need projektid suunatud eeskätt eraisikutele, mitte firmadele.
Teiseks on tüüpiline internetiäri Eestis veel üpris ühesuunaline. St potentsiaalne klient peab võrgust ise pakkumised/info üles leidma, mitte vastupidi -- klient saab regulaarselt teda huvitavaid pakkumisi/infot.
Tegelikult puudub Eestis täna veel arvestatav business to business internetiärikanal. Ikka veel piirdub meie ärilise infovahetuse tase vaid ärikataloogist CD-ROMi või võrguversiooni valmistamisega. Jätkuvalt tüütab ettevõtete juhte otsepostituse ning telefonimüüjate massiivne müügitöö -- tihti ebasobival ajal ning ebakultuurses vormis.
Usun, et iga äri aluseks kõlbab küberneetika isa Norbert Wieneri klassikaline definitsioon -- info on teadmine millestki pluss selle teadmise kasutamise kiirus. Seega on äri eduks vaja värske info konkurentidest ette jõudes realiseerida. Kuna iga ettevõtja aeg ja tööjõuressurss on piiratud, tekib küsimus info hankimise võimalikult operatiivsest ja ökonoomsest korraldamisest. Siin pole meil aga vaja arvutit leiutada -- interaktiivsed kaupade ja teenuste pakkujad tegutsevad edukalt mitmel pool maailmas.
Interneti kaudu võrdsustuvad metropolides ning ääremaadel asuvate ettevõtete konkurentsitingimused. Kes see ikka viitsib praegu Tallinnas jännata Võrumaa väiketootjalt pealinna hinnatasemest madalama pakkumise saamisega? Või vastupidi -- kuidas leiavad näiteks saartel tegutsevad talupidajad oma kaubale mandril soodsaima ostja?
Ärikeskkond võrgus kõrvaldab hulga logistilisi tõkkeid ning loob firmadele senihoomamatuid arenguperspektiive. Ja mitte üksnes ettevõtetele -- põnev on näiteks kujutleda, kuidas seni paljuski isiklikel suhetel baseeruvad riigiasutuste väikehanked muutuks äkki avatud börsipakkumisteks.
Rahvusvaheliselt on tähelepanu äratanud Dotcomguy -- mees, kes püüab aasta vältel elada ja suhelda üksnes läbi interneti. Eesti ühe tulevikuvisioonina on pakutud dot.com riigiks saamist. Praktikas hoopis kiiremini realiseeritavaks stsenaariumiks kujuneb minu nägemuses aga dot.com-firmade võidukäik. See toimub juba lähiaastatel pea kõikides kaupade- või teenusteturu segmentides.
Nagu uute ideede ning nähtuste puhul ikka -- suurimaks võitjaks kujunevad need, kes uuenduste eelised esimestena ära tabavad ja need oma kasuks ellu viivad.
Autor: Ants Lusti

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele