• OMX Baltic0,75%269,27
  • OMX Riga0,79%876,58
  • OMX Tallinn0,33%1 700,59
  • OMX Vilnius0,76%1 028,71
  • S&P 5000,97%5 751,13
  • DOW 300,3%42 080,37
  • Nasdaq 1,45%18 182,92
  • FTSE 100−1,36%8 190,61
  • Nikkei 2250,74%39 224,75
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,35
  • OMX Baltic0,75%269,27
  • OMX Riga0,79%876,58
  • OMX Tallinn0,33%1 700,59
  • OMX Vilnius0,76%1 028,71
  • S&P 5000,97%5 751,13
  • DOW 300,3%42 080,37
  • Nasdaq 1,45%18 182,92
  • FTSE 100−1,36%8 190,61
  • Nikkei 2250,74%39 224,75
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,35
  • 22.02.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Enne reklaamimist tee arvestusi

Enne reklaami avaldamist massimeedias tuleb teha arvestusi, et võimalikult efektiivselt sihtrühmani jõuda.
Eesmärk on olukorra kirjeldus, mida reklaamisõnumi meedias eksponeerimisega tahetakse saavutada. Meediaeesmärgid sõltuvad toote või teenuse turundusplaanist ja -eesmärkidest. Üldjuhul on eesmärgid järgmised:
- soovitav muutus toote või teenuse sihtrühma teadlikkuses, hoiakutes või ostukäitumises (sellisel juhul on soovitatav enne ja pärast kampaaniat teha vastav uuring);
- toote või teenuse reklaamisõnumi edastamine teatud osale sihtrühmast (nt soovitakse, et peale kampaaniat oleksid sõnumist teadlikud vähemalt 80% elanikest).
Sihtrühm peaks olema kirjeldatud nii demograafiliste kui psühhograafiliste tunnuste järgi ning kirjeldusega peaks võimalikult täpselt ja tõetruult peaks olema määratletud toote või teenuse ostjate, kasutajate ja mõjutajate kogum.
Sihtrühma gruppe on tarvis määratleda, sest alati ei pruugi toote kasutajad mõjutada tarbitava toote või teenuse kaubamärgi valikut. Sellisel juhul on vajalik meediategevuse suunamine ostjatele.
- Sihtrühma demograafilised tunnused on vanus, sugu, elukoht, sissetulek, haridus, perekonna suurus ja amet. Demograafiliste tunnuste põhjal peab olema võimalik määrata toote või teenuse ostjate, kasutajate ja mõjutajate osatähtsus sihtrühmas.
- Sihtrühma psühhograafilised tunnused ehk sihtrühma käitumismudel peaks andma pildi sihtrühma liikmete soovidest ja vajadustest, nende käitumisest ja elustiilist.
Meediastrateegia on tegevuse kirjeldus, mida planeeritakse teha selleks, et saavutada eesmärkides kirjeldatud olukorda arvestades toote või teenuse sihtrühma. Meediastrateegias määratletakse:
- meediatüüp, mida planeeritakse kasutada (nt trükimeedia, kuna reklaamisõnum on keeruline ja infomahukas);
- vajalik meediaesitluste (kontaktide) hulk;
- soovitav positsioon reklaamiturul (nt olla teatud perioodil antud tootekategoorias suurim reklaamija);
- meediakasutuse laad ja viis (nt ainult päevalehtede spordiküljed);
- meediategevuse toimumise aeg (nt keskenduda suveperioodile, kuna siis on toote tarbimise kõrgpunkt);
- meediaesitluste periood (nt vähemalt 8 nädalat, sest tegemist on uue tootega);
- reklaamiesitluste efektiivne sagedus (nt arvukalt reklaamiesitlusi, kuna toote ost on impulsiivne).
Eelarve suurus määrab võimaliku meediavaliku ja -tegevuse kestvuse. Et meediaeesmärke täita, tuleb eelarve määratlemisel arvestada:
- vajaliku minimaalse investeeringu taset sõltuvalt meediatüübist (nt televisioonis või välimeedias on reaalse tulemuse saamiseks vajalik minimaalne investeering suurem kui trükimeedias või raadios);
- konkurentide reklaamitegevust (nt konkurentide kasutatavat meediatüüpi, et mitte anda neile konkreetses meedias ülekaalu);
- konkurentide võimaliku investeeringu suurust (nt kui soovitakse säilitada või suurendada toote või teenuse turuosa, ei tohiks toote või teenuse reklaamikulutuse osakaal antud tootekategooria reklaamikulutustest olla väiksem kui antud toote või teenuse turuosa);
- kas tegemist on uue või juba varem reklaamitud tootega.
Meediaplaan on meediataktika, et meediastrateegiat ellu viia. Meediaplaanis on:
- meediategevuses kasutatavad meediakanalid ja põhjendused, miks just need;
- reklaami eksponeerimise täpne kalenderplaan;
- meediaesitluse prognoositav auditoorium;
- kasutatavate reklaampindade täpsed mõõdud;
- planeeritavad asukohad meediakanalis (lehekülg, rubriik, saade);
- reklaami positsioon (nt reklaamblokis esimene);
- kasutatavate reklaamipindade arv;
- reklaamipindade maksumus.
Meediaplaanis tuuakse välja reklaami märganud planeeritava üldkogumi ja sihtrühma kontaktide kogusumma, nende katvus ja keskmine reklaami märkamise sagedus.
Meediakeskkonna mõju on meediatüübi või -kanali tarbimise, reklaami mõõtmete, kestvuse ja asukoha ja nende koostoime mõju reklaami märgatavusele:
- ajatsoonide erinevus televisioonis (prime time- 'i perioodil avaldatud reklaami mõju on suurem);
- meediakanali kontekst;
- reklaami asukoht (lehekülg, reklaamblokk, sponsorlogo);
- reklaami suurus ja pikkus (väiksem reklaam mõjub vähem kui suur).
Vt. ka tabelit:Reklaamiesitluste sagedust mõjutavad tegurid
Autor: Raigo Piibar

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.10.24, 08:00
Pühademüügid on tulemas. Kuidas vähendada e-poe kulusid?
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele