Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Raudtee erastaja saab aastas miljardi eest vedusid
Peale veotulu teenib erastatav Eesti Raudtee tulu infrastruktuurilt, kinnisvaralt ja raudteejaamades pakutavatelt lisateenustelt. Eesti Raudtee erastamiskonkursi võitja saab endale lisaks tulu teenimise võimalusele sadu hooneid, üle 1300 kilomeetri raudteed ja üle 4000 vaguni.
Kes kolmest Eesti Raudtee 66 aktsiate erastamiseks pakkumise teinust, kas Raudtee Erastamise Rahva AS, Baltic Rail Service või Rail Estonia, Eesti Raudtee uueks peremeheks saab, selgub detsembris. Põhimõtteliselt saab asi selgeks juba 20. novembriks, kui saabub lõpliku pakkumise esitamise tähtaeg.
Läbirääkimised pakkumise esitanutega algavad siis, kui erastamisagentuuri nõukogu on kinnitanud erastamislepingu ja aktsionäride lepingu projektid. Tõenäoliselt leiab see aset homme.
Kes erastamisagentuuri ja nõustajate esindajaist läbirääkimiste laua taha istuvad ja millal läbirääkimised täpselt algavad, ei olnud erastamisel osalejatele eile veel teada.
Raudtee Erastamise Rahva ASi juhatuse esimehe Rain Tamme sõnul sõltub erastaja valik tõenäoliselt eelkõige hinnast, pakkuja taustast ja äriplaanist.
Millist hinda keegi nõus on pakkuma, ei soostunud ütlema ükski pakkuja. ?Võin vaid öelda, et pakume mõistlikku hinda ja meie võimekus pakkumise laeks ei saa,? väitis Tamm. Seni on ajakirjanduses Eesti Raudtee enamusaktsiate hinnana nimetatud 1?1,5 miljardit krooni.
Rail Estonia, kelle taga on konsortsium, kuhu kuuluvad Rail America, CSX, Wabtec Corporation, Union Switch & Signal ja Kingsley-Group, samuti hulk lepingu alusel kaasatavaid firmasid, näeb oma plaanides Eestit kui tulevast Põhja-Euroopa transiidikeskust. Hetkel takistab seda transiidikaubanduse ühekülgsus, nafta domineerimine. Lahendusena pakub Rail Estonia metalli, puidu, puisteainete ja konteinerite osakaalu suurendamist, uute kaupade ning väliskapitali kaasamist.
Raudteetariifide tõusu suhtub Rail America pigem tõrjuvalt, selle asemel peavad investeeringu tasuvuse kindlustama kaubavoogude kasv ning raudtee töö intensiivistumine.
Rail Estonia probleemseks kohaks võib saada pakkumise vahetamine ? varasemaks pakkujaks oli Rail America asemel CSX.
47 Eesti ärimehest ja -ühingust koosnev Raudtee Erastamise Rahva AS kaasas erastamispartneriteks Euroopa efektiivseimate hulka loetava kaubavedude operaatorfirma SJ International Rootsist ja Inglise infrastruktuuri haldamise firma Secro Rail. Häid välispartnereid ning Eesti ja Venemaa olude head tundmist loeb pakkumise trumpideks ka RERi juhatuse esimees Rain Tamm.
RERi probleemina on nimetatud võimalikke vastuolusid aktsionäride vahel. Rain Tamme sõnul on võimalikud vastuolud on juba eos lepingutega välistatud. ?Tõsist konflikti pole olnudki,? ütles Tamm.
Baltic Rail Service?i ehk BRSi eestvedajaiks on OÜ Ganiger, mille omanikud on Jüri Käo ja Guido Sammelselg. Samasse meeskonda kuuluvad Inglise infrastruktuurifirma tütarfirma Jarvis International, USA Railroad Development Corporation ja USA raudtee operaatorfirma Rail World. Edulootuse alusena nimetas BRSi juhatuse liige Sammelselg kiire investeerimise kava, mille kaudu saaks Eesti Raudtee kahe aastaga Euroopa tasemele tõsta, head management?i ja tõsiseid mõtteid selle kohta, kuidas suurendada ja hoida kaubavooge.