Ohtlike kaupade ja elusloomade lennutranspordis on võrreldes tavasaadetistega ettenähtud erireeglid.
Lennukisalongi on lubatud kaasa võtta üldjuhul vaid kassid, koerad, kodulinnud ja küülikud ning neidki kuni ainult teatud kaaluni (maks 4?8 kg). Pagasiruumis on taolisi kitsendusi vähem.
Soovist võtta endaga kaasa või saata oma lemmikloom lennureisile peab saatja ekspedeerimisfirmale teatama võimalikult aegsasti, kuna enamasti nõuab selline transport eelneva nõusoleku küsimist saaja- või transiitriigi lennujaamast.
Isikud, kes saadavad, võtavad vastu või käsitlevad elusloomi, peavad järgima ettenähtud käsitlemis- ja pakkimistingimusi, et tagada loomadele turvalised reisimistingimused ning heas tervislikus seisundis sihtkohta saabumine.
Loomade rahvusvaheliste lennuvedude puhul lähtutakse IATA (International Air Transport Association) kehtestatud elusloomade transpordi reeglitest (Live Animals Regulations).
Samuti tuleb arvestada sihtkohariigi (või transiitriigi) seaduste ning võimalike lennukompanii piirangutega.
Näiteks on keelatud transportida elusloomi lennukitüübiga Fokker 50 juhul, kui lend sihtpunkti kestab kauem kui 60 minutit (näiteks Estonian Airi lennud Tallinnast Hamburgi, Moskvasse, Stockholmi ja Kopenhaagenisse).
järgida kõiki riiklikke, lennufirma ja IATA kehtestatud nõudeid;esitada ekspedeerimisfirmale kõik vajalikud dokumendid ?veterinaarsertifikaat, impordilitsents, eluslooma sertifikaat (Shipper?s Certificate));muretseda looma transportimiseks IATA nõuetele vastav konteiner;kinnitada konteinerile vajalikud juhised (nt toitmise, jootmise või ravimite manustamise kohta).
Hetkel kuum
Investorite seas on FedEx ja Foxconn
Peale elusloomade on lennutranspordis erikäsitlust nõudvad saadetised ka ohtlikud kaubad, millele on IATA kehtestanud kindla reeglistiku (Dangerous Goods Regulations).
Ohtlikeks defineeritakse kaubaartiklid või ained, mis võivad põhjustada riski inimese tervisele või turvalisusele, tulenevalt ohtlikkuse astmest võib transport olla täiesti keelatud, lubatud vaid kaubalennukiga või lubatud teatud tingimustel.
Ohtlike kaupade identifitseerimiseks on igale aine nimetusele (Proper Shipping Name) kehtestatud UN/ID number, mida saatja peaks kindlasti transportimiseks teadma. IATA reeglistik sisaldab umbes 3000 enimkasutatavat nimetust.
9 riskiklassi (Hazard Classes), näiteks: lõhkeained, gaasid, süttivad vedelikud või tahked ained, toksilised või radioaktiivsed ained;pakendamisnõuded (Packing Groups), 3 gruppi: kõrge, keskmine, madal.
Saatja vastutuseks lennutranspordi kasutamisel on nõuetele vastav pakendamine ning ohtliku kauba deklaratsiooni (Shipper?s Declaration) esitamine.
Ohtlike kaupade lennuekspedeerimist võivad korraldada ekspedeerimisfirmad, kelle töötaja on läbinud vastava koolituse. Koolitusega töötajate puudumine on ka põhjus, miks osa lennutranspordi ekspedeerijaid ei paku ohtlike kaupade transpordi korraldamist.
Eluslooma saatja vastutab lennutranspordil vajaliku transpordikasti eest.
Lennutranspordiks ettenähtud konteineritele kehtestatud IATA nõuete puhul on arvestatud eri liikide eripära ning looma kasvu. Üldjuhul peavad konteinerid olema kinnised, samuti on arvestatud nende turvalisust nii käsitlusfirma töötajate kui ka looma jaoks. Turvalisus käsitleja jaoks tähendab näiteks kaitstust juhusliku ukse avanemise suhtes või loomale hammustamisvõimaluse välistatust. Looma turvalisus tähendab eelkõige, et transporditaval oleks võimalik ka konteinerisse paigutatuna tavapärasel viisil seista või lamada.
Autor: Merle Lichtfeldt