Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    E-äris kahtlemine asendub omaksvõtuga

    Üldine pessimism on tekkinud peamiselt virtuaalsete ettevõtete (dot.com?ide) pankrotistumise tõttu. Pankrotiga lõpetanud ettevõtteid iseloomustab emotsionaalne tegutsemine põhimõttel, et internetiajastul toimuvad sündmused nii kiiresti, et strateegiat pole vajagi.
    KPMG uuringud näitavad, et suurem osa ettevõtetest pole massihüsteeriaga kaasa läinud. Kõikides tööstusharudes Lääne- ja Ida-Euroopas investeerivad ettevõtted läbimõeldult äritegevuse internetiseerimisse. Aktiivselt tegutsevad ka seni ettevaatlikult internetti suhtunud traditsioonilised ettevõtted.
    Vaevalt, et Eesti ettevõtete juhid oleksid üldise kriisi mulje taustal käega löönud ja leiaksid, et internetilahendustes konkurentsieeliste arendamiseks potentsiaali ei leidu. Samas püütakse negatiivsete uudiste foonil ebameeldivat ja keerulist muudatuste läbiviimist edasi lükata. Seda aga ei tohiks endale lubada, sest kiiremini arenenud ettevõtete tulemused näitavad, et peagi on kätte jõudmas järgmine, produktiivne etapp.
    On selge, et infotehnoloogia arendamine ei ole odav lõbu. Spetsialistide vähesuse ning suure õppimisvajaduse tõttu nõuab ettevõtte ärimudeli muutmine suuri pingutusi ning soovitust enam aega. Järelikult tuleb alustada enne, kui konkurentide e-lahenduste edu märgata on.
    ?Missuguse programmi pean ma siis ostma, et konkurentidest mitte maha jääda?? tekib ettevõtte juhil küsimus. Internetti on võimalik ettevõtte tegevuse pea kõikides funktsioonides ära kasutada. Millised valdkonnad on kõige tähtsamad, otsustatakse ettevõtte strateegias.
    Seetõttu algab e-äri arendustegevus strateegia läbivaatamisest. Michael Porter ütleb märtsi Harvard Business Reviews, et ainult e-äri võimaluste äristrateegiasse integreerimisel saab selle uue ja võimsa tehnoloogia abil konkurentsi positsiooni säilitada ja parandada. Aasta tagasi loodud e-ärid tegutsesid traditsiooniliste ettevõtete kõrval peamiselt iseseisvatena. Praegu kujundavad e-äri pioneerid enda põhitegevust ümber.
    Strateegia ajakohastamist tuleb alustada olulise otsusega: leida, millised on ettevõtte peamised oskused ja kogemused, mida on otstarbekas interneti abil edasi arendada. Ülejäänud tegevustest on otstarbekas aja jooksul üldse loobuda. Seda võimaldavad internetiajastu kommunikatsioonivõimalused, mis tagavad äritegevuse sujuvuse tihedas koostöös strateegiliste partneritega.
    Analüüsides ettevõtte põhioskusi, valmidust ja ressursse väliskeskkonna mõjurite taustal, tuleb otsustada, milliseid teenuseid ning kuidas tahab ettevõte uue tehnoloogiaga pakkuda. Millised on valitud tegevuse kriitilised edutegurid ja sellest tulenevad e-äri arenduse prioriteedid? Kõike korraga ei ole paraku võimalik ette võtta. Eristada võib nelja arengusuunda (mis võivad osaliselt ka kattuda):
    e-tarneahele-personale-kliendisuhete juhtiminee-turud
    Tarneahela internetiseerimine toob kaasa peamiselt kulude alanemise. Tarneahela elektrooniline andmevahetus tagab osalistele pideva ülevaate kaupade asukohast, tootmis- või teenindusprotsessi sujuvuse ja täpsema planeerimise. Vähenevad inimlikud vead, varude ja kommunikatsiooniga seotud kulud. Võimalik on teha kiiremaid otsuseid.
    E-personal on üldnimetus internetilahendustele, mis tõstavad töötajate efektiivsust. Personali iseteenindamist võimaldavad e-lahendused vähendavad administratiivkulusid. Veebilehitsejal põhinevate programmidega on näiteks võimalik koondada kogu töötajatele vajalik informatsioon intranetti. Paraneb organisatsioonisisene teabevahetus, mis tugevdab ettevõtte konkurentsivõimet.
    Kliendisuhete juhtimises aitavad e-lahendused mugavama ja kvaliteetsema teenindusega kasvatada klientide lojaalsust. Klientide segmenteerimine võimaldab pakkuda personaliseeritud klienditeenindust ning keskenduda ettevõttele suurimat tulu toovatele klientidele. Kliendiinfo salvestamine ja analüüs võimaldab strateegiliselt õigeid otsuseid teha.
    E-tarneahel ning e-kliendisuhete haldamine on suunatud peamiselt olemasolevate partnerite ning klientidega suhtlemiseks. E-turud on spetsiaalsed virtuaalsed keskkonnad, kuhu kogunevad kauba pakkujad ning ostjad uute klientide ja tarnijate leidmiseks ning tehingute sõlmimiseks. Virtuaalsel turul ollakse tihti n-ö kliendi peopesal ehk ülitihedas konkurentsis. See on üks põhjus, miks e-turgude kasutuselevõtt on kulgenud aeglasemalt, kui algselt ennustati. Ettevõtted on valmis virtuaalsetel turgudel konkureerima alles siis, kui e-tarneahel, e-personal ja e-kliendisuhted töötavad.
    Gartner Groupi hinnangul kulutatakse käesoleval aastal maailmas e-äri arendamisel kõige rohkem raha kliendisuhete juhtimisele ning järgmisena tarneahelale. Oluliselt vähem ressursse suunatakse e-personalile ja e-turgudega liitumisele. Millised on ettevõtte jaoks olulisimad rakendused, on strateegia küsimus, mida ei saa jätta vaid tehnikaspetsialistide pärusmaaks. XML, HTTPS ja teised internetiga seotud terminid on tekitanud paljudes juhtides veebifoobia. Samas on e-äri eelkõige äriline, mitte tehnoloogiline küsimus. Edukalt töötavaid internetilahendusi loonud ettevõtteid iseloomustab asjaolu, et arenduse eest vastutav isik on vähemalt juhatuse liige, kui mitte tippjuht.
    Ettevõtjad ei saa lubada internetil põhinevate tehnoloogiate kasutuselvõtu edasilükkamist. Ellujäämiseks tuleb juba täna langetada e-äri puudutavad strateegilised otsused.q
    Autor: Mark Zirk
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: järeldused, mida investor peaks tegema tulemuste nädalast
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Reformierakonna ärimehega seotud kinnisvaraplaan Viimsis tehti kohtus pihuks ja põrmuks
Reformierakonna poliitiku Märt Vooglaiu äripartneri kinnisvaraarendus sai kohtus punase tule ja suure tõenäosusega tuleb Viimsi vallal paksu pahandust tekitanud detailplaneering kehtetuks tunnistada.
Reformierakonna poliitiku Märt Vooglaiu äripartneri kinnisvaraarendus sai kohtus punase tule ja suure tõenäosusega tuleb Viimsi vallal paksu pahandust tekitanud detailplaneering kehtetuks tunnistada.