• OMX Baltic0,06%298,97
  • OMX Riga−0,21%889,03
  • OMX Tallinn0,18%2 058,65
  • OMX Vilnius−0,02%1 203,64
  • S&P 500−0,33%6 259,75
  • DOW 30−0,63%44 371,51
  • Nasdaq −0,22%20 585,53
  • FTSE 100−0,38%8 941,12
  • Nikkei 225−0,19%39 569,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,23
  • OMX Baltic0,06%298,97
  • OMX Riga−0,21%889,03
  • OMX Tallinn0,18%2 058,65
  • OMX Vilnius−0,02%1 203,64
  • S&P 500−0,33%6 259,75
  • DOW 30−0,63%44 371,51
  • Nasdaq −0,22%20 585,53
  • FTSE 100−0,38%8 941,12
  • Nikkei 225−0,19%39 569,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,23
  • 16.10.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Veosekindlustus aitab katmata jäänud kaubakahjude vastu

Vedajakesksed rahvusvahelised transpordikonventsioonid limiteerivad vedaja vastutust kauba eest, mistõttu võib kauba kahjustumise korral veosekindlustuseta kauba omanikul jääda enamik kahjudest katmata.
Üldjuhul veab kaupasid ostja või müüja valitud (mere-, õhu-, raudtee-, maantee- vms) vedaja. Kõikide transpordiliikide vedusid reguleerivad rahvusvahelised konventsioonid (Hague-Visby, Varssavi, CMR, SMGS, SIM jne), kus on sätestatud konkreetse transpordiliigi vedaja kohustused ja vastutus ning nende ulatus. Paratamatult on nimetatud konventsioonid vedajakesksed ning vedaja vastutus iga konventsiooni puhul limiteeritud teatud arvuga SDRiga iga kahjustatud või puudu oleva kauba bruto kilogrammkaalu eest. SDR on Rahvusvahelise Valuutafondi arveldusühik, mis võrdub ca 23 krooniga ühe SDRi eest. Mõne juhtumi puhul on vedaja vastutus isegi välistatud, ehk siis vedaja ei kanna vastutust ühe või teise sündmuse eest.
Mida kindlustatakse. Veosekindlustustuse objektiks on üldjuhul punktist A punkti B veetavad kaubad. Erikokkuleppel on võimalik kindlustada ka veoseid, mis ei ole ostu-müügitehingu objektid, näiteks kindlustusvõtja enda omanduses olevad kaubad, mida ta veab ühest kohast teise: näituse eksponaadid, isiklikud asjad (kolimine) jne. Kindlustatakse veoseid, mida veetakse transpordivahendite või -seadmetega, mis vastavad kauba vedamiseks kehtivatele tehnilistele nõuetele. Kindlustusleping sõlmitakse rahvusvaheliselt tunnustatud Londoni Kindlustusandjate Instituudi (Institute London Underwriters) väljatöötatud tingimuste ehk klauslite alusel (Institute Cargo Clauses - ICC).

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kindlustusleping. Sõltuvalt veotihedusest on võimalik sõlmida:
ühe kindla veose kindlustamise leping (üksikpoliis); võipikaajaline leping ehk avatud poliis (tavaliselt üheks aastaks) mitme veose vedamiseks.
Kindlustusmakse. Kindlustusmakse puhul on tegemist rahasummaga, mida kindlustusvõtja maksab kindlustusandjale lepingu sõlmimisel selle eest, et kindlustusselts võtab veose vedamisel riski enda kanda. Kindlustusmakse suurus sõltub kindlustuskattest ja veotingimustest ? mida ja kui kaugele veetakse, milles veetakse, kas veosel on saatja (valve) jms.
Kindlustushüvitis. Üldjuhul hüvitatakse veose vedamisel ettenägematult tekkinud kahju (veose kaotsiminek, hävimine, kahjustumine). Veost on võimalik kindlustada kõikide riskide vastu või mõne kindla riski vastu, nagu:

Artikkel jätkub pärast reklaami

röövimine;tulekahju;liiklusõnnetus;loodusõnnetus.
Hüvitatakse ka põhjendatud kulutused, mida kindlustusvõtja on teinud veose päästmiseks, edasise kahju ärahoidmiseks või vähendamiseks.
___________________________________________
Samal teemal:
Londoni Kindlustusandjate Instituudi klauslid
Autor: Aleksei Kargin

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 4 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele