• OMX Baltic0,13%298,38
  • OMX Riga0,74%874,95
  • OMX Tallinn−0,04%1 877,14
  • OMX Vilnius0,72%1 156,08
  • S&P 5000,67%6 066,44
  • DOW 300,38%44 470,41
  • Nasdaq 0,98%19 714,27
  • FTSE 1000,77%8 767,8
  • Nikkei 2250,04%38 801,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%99,54
  • OMX Baltic0,13%298,38
  • OMX Riga0,74%874,95
  • OMX Tallinn−0,04%1 877,14
  • OMX Vilnius0,72%1 156,08
  • S&P 5000,67%6 066,44
  • DOW 300,38%44 470,41
  • Nasdaq 0,98%19 714,27
  • FTSE 1000,77%8 767,8
  • Nikkei 2250,04%38 801,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%99,54
  • 15.02.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti finantsturu järelevalve uus ajastu

Taas on aktuaalseks kujunenud küsimus finantsturu järelevalve tõhususest. Et probleemi analüüsida, jätame kõrvale üksikjuhtumid ja vaatleme järelevalvesüsteemi ülesehitust ning toimunud reforme ja hindame erinevate osaliste kohustusi ja võimalusi järelevalve teostamisel.
Aasta algusest tegutseb Eestis kauaoodatud ühendatud riiklik järelevalveasutus ? finantsinspektsioon. Selle loomisel olid aluseks maailmas üldtunnustatud printsiibid turu usaldusväärsuse garanteerimiseks ? järelevalve sõltumatus, piisavad õigused ja ressursid oma olulise missiooni täitmiseks. Selle missiooni võib kokku võtta kolme lihtsasse mõistesse ? tagada finantssektori stabiilsus ning turu kui terviku efektiivsus ja pidevalt suurendada tarbija usaldust.
Turuosaliste ja avalikkuse ootused käimalükatud finantsinspektsioonile on kõrgel. Seda seoses kiirete arengutega turgudel ja pensionireformi peatse käivitumisega, aga ka seepärast, et turuosalised maksavad kollektiivselt riigipoolse järelvalveteenuse eest kopsaka tasu.
Samas on selge, et meeskonna komplekteerimine ning koolitamine võtavad oma aja ja naiivne oleks loota, et riikliku järelevalve tulemuslikkus tõuseks kordades ning jõuaks arenenud turgude tasemeni üleöö. Oluline on, et liigutakse õiges suunas ja saavutatakse järjest väikesi võite. Eelkõige näiteks väärtpaberiturul, mille järelevalve muude sektoritega võrreldes on seni vaeslapse osas olnud.
Turuosalisena on börs eelkõige järelvalve tarbija. Seejuures väga kõrgete ootustega tarbija, sest börsi võime oma teenust, st kauplemiskeskkonda edukalt müüa sõltub otseselt sellest, kas investorid seda usaldavad. Lähiminevikus on börs väärtpaberituru usalduse madalseisust tulenevalt võtnud enda peale tavalisest suurema rolli järelvalves. Loomulik on, et tema osa kahaneb, sest tänu tugeva ja korralikult rahastatud finantsinspektsiooni käivitumisele saab börs keskenduda oma põhitegevusele.
Põhjuseks on siin eelkõige efektiivsus: ei ole mõistlik, kui iga saekaater endale raudtee ja elektrijaama ehitama peaks. Börs kulutab järelevalvele miljon krooni aastas, finantsinspektsiooni 2002. aasta eelarve on 50 miljonit. Kvaliteetse järelevalveteenuse tootmine on kulukas ja kindlasti ei ole mõistlik, kui tarbija selle avaliku hüve tootmise eest lõpuks mitmekordset hinda maksaks.
Ka kõikjal Euroopa turgudel toimuvad arengud seletavad järelevalvefunktsioonide liikumist äriettevõtetena tegutsevatelt turukorraldajatelt riiklikele asutustele. Jäämaks ellu alternatiivsete kauplemiskeskkondade ja investeerimisteenuste võidujooksus, keskenduvad börsid üha enam teenuste arendamisele, püüdes pakkuda võimalikult odavaid ja riigipiiridest vähesõltuvaid kauplemiskeskkondi. Lisaks on mitmete börside operaatorfirmad ise noteeritud enda poolt opereeritaval börsil. Sellisel juhul oleks börsi poolt teostatava järelevalve sõltumatus kaheldav. Ja lõpuks ei saa unustada, et lepingulistel alustel teostava järelevalve volitused on oluliselt kitsamad kui riigi võim ja võimalused.
Siiski on selge, et börs omab turu järelevalve korraldamisel olulist rolli ja kaasvastutust. Informatsiooni avalikustamist reguleeriv turu reglement peab tagama avaliku ettevõtte võimalikult suure läbipaistvuse. Samuti on börsi rolliks kehtestada kauplemisreeglid, teavitada finantsinspektsiooni turu anomaaliatest, koguda kauplemisinformatsiooni ja teha see järelevalvele kättesaadavaks. Seega on börsi ja finantsinspektsiooni koostöö tõhusa järelevalve saavutamiseks hädavajalik. Börsi järelevalve on justkui luuresalk, kel on kõige vahetum informatsioon territooriumilt ja kelle kogutud andmeid oma muu arsenali hulgas kasutades saab sõjavägi ? riiklik järelevalve ? lahinguid pidada.
Lisaks on börs koos Eesti Väärtpaberite Keskdepositooriumiga valmis finantsinspektsioonile tagama reaalajas ligipääsu turu ja registri informatsioonile. Samuti oleme valmis välja arendama tõhusa süsteemi insaiderregistri pidamiseks, juhul kui riiklik järelevalve otsustab seda ise tegemise asemel sisse osta.
Eeldused finantsturu järelevalve oluliseks tõhustumiseks Eestis on täna paremad kui kunagi varem ? seadusandlus on teinud suure hüppe edasi, finantsinspektsioon on käima lükatud õigetel alustel.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 08.02.25, 08:00
Tehisintellektist ja muust
Olen veendunud, et tehisintellekt (AI) on saamas meie elu lahutamatuks osaks, kuigi selle juurutamine ja kasutuselevõtt võib võtta kauem aega, kui paljud eeldavad. Oleme juba näinud, kuidas AI suudab tõhusalt lahendada äärmiselt keerukaid ülesandeid. Samas on see tehnoloogia veel üsna kaugel täielikust äriprotsessidesse integreerimisest, mis nõuab põhjalikku tööd ja aega.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele