AS Paraprint on oma arengu jooksul läbinud üsna tüüpilised etapid, nagu enamik Eesti keskmise suurusega ettevõtteid. Paraprint alustas kümme aastat tagasi tühjalt kohalt, kasvas mõned aastad väga kiiresti, tegi suuri jõupingutusi majanduslike tulemuste parandamiseks ja jõudis viimastel aastatel arvestatavale tasemele nii turupositsiooni kui ka majandusnäitajate poolest.
Hoolitse firma maksevõime eest. Kuigi esimestel aastatel õnnestus meil klientideks saada palju arvestatavaid firmasid ja ka tellimuste mahud järk-järgult kasvasid, vaevas meid pidev rahapuudus. Väljapääs seisnes rahavoogude teadlikus planeerimises. Ühelt poolt toimusid läbirääkimised hankijatega pikemate maksetähtaegade saamiseks ja teisalt palusime oma kliente arveid võimaluse korral kiiremini tasuda. Lihtsad, kuid tingimata vajalikud sammud kriisi vältimiseks.
Täida oma kohustused äripartnerite ja riigi ees. Kuigi raha nappis, püüdsime alati oma kohustused tähtajaks täita. Vea teevad need juhid, kes makseraskuste selgitamise asemel vaikivad või absurdseid põhjendusi esitavad. Partnerite usaldust on lihtne kaotada, ent väga raske tagasi võita.
Otsi kokkuhoiuvõimalusi, kuid püüa hea töö eest korralikult tasuda. Kokkuhoiust on raske rääkida, kui tuleb haarata turgu, laiendada tootmist ja palgata tööle uusi inimesi. Siiski tuleb alati otsida võimalusi kokkuhoiuks ja vältida tarbetuid kulutusi.
Valdkond, kus koonerdamine head ei too, on töötajate palgad. Pigem leidke võimalus tulla toime väiksema arvu inimestega kui maksta paljudele keskpärast palka.
Otsi alternatiivseid turgusid. Kaotasime mitmete suurklientide tellimused, sest nende eksportturg oli suures osas Venemaal.
Meid aitas kiire tegutsemine Läti suunal. Asutasime esinduse Riiga, mis juba 1999. a lõpuks korvas tekkinud puudujäägi müügis. Praegu moodustab eksport Lätisse 25 Paraprindi käibest.
Loobu kahjumis toodetest. Mõistlik on otsustavalt loobuda kahjumis toodetest või tegevustest. Tuleb leida sobiv sektor ja toode ning keskenduda sellele.
Paraprint valis välja isekleepuva etiketi. Meie äriplaan seisneb suurte toiduaine- ja alkoholifirmade vajaduste rahuldamises.
Oluline on välja tuua valdkond, milles firma teistest selgelt eristub ja milles ta on tugev.
Mõtle positiivselt. Rasketel aegadel on juhi ülesanne süstida töötajatesse optimismi ja vältida ebakindlust. Mõelda tuleb alati positiivselt. Kui soovitud eesmärgile keskenduda, on tulemus varsti käes.
Juht ei tohi näida nõrgana, vaid peab olema olukorra peremees. Selleks tuleb õppida ka ei-ütlemise kunsti.
Autor: Eero Lattu
Seotud lood

11% intressimäär ja kord kvartalis väljamakse: võlakirju saab märkida kuni 22. maini