Pea igas kodus leidub kindlasti vanu luitunud raamis pilte, mis pärinevad enamasti nõukogude ajast, vahel ka nn esimesest eesti ajast ning on kellelegi kingitud või kusagilt kaasa toodud. Nende vanaisade-vanaemade, emade-isade piltidega ei osata tänapäevaseks kohendatud või täiesti uues kodus tihti midagi peale hakata.
Värskelt seina pandud tapeedi taustal tunduvad pildid eriti luitunud ja raamid kulunud. Ometi on neil piltidel perekonna jaoks emotsionaalne ja kindlasti ka kunstiline väärtus ning ära neid ei visata ? õnneks. Nii nad siis ootavad mõne kapi taga oma aega.
Kapi tagant tuleks nad aga kindlasti julgelt välja võtta, sest ei ole midagi lihtsamat kui piltide ümberraamimine. See on suurepärane alternatiiv kallistele kunstiostudele. Kuigi kaasaegne raamimine ei ole väga odav, on see kokkuvõttes siiski kümneid kordi soodsam kui uue pildi ostmine.
Harjumuspärane konservatiivsus ei tule siinkohal kasuks. On ju alati, arvatavasti parema puudumisel, tavatsetud pilte raamida valgesse või halli lihtsasse puitraami. Akvarellid ja graafilised lehed on ümbritsetud määrdunud valges toonis õhukese papitaolise paspartuuga, mida katab raske klaas.
Lisaks on kõik need materjalid tuhmunud, pleekinud ja tolmunud. Happelised papid piltide taga ja ümber on ajaga päiksevalguses söövitanud pildiservadesse kollakaspruunid randid. Niisuguseid töid klaaside tagant välja võttes on pildiomaniku üllatus tavaliselt suur, sest klaasitagune töö osutub palju värvirohkemaks, kui võib arvata.
Kaasaegsed professionaalsed pildiraamimise vahendid võimaldavad fantaasial lasta lennata. Eestisse enamasti Itaaliast ja Saksamaalt sissetoodavate pildiraamide valik on vägagi mitmekülgne. Siin kasutatavad värvirohkes valikus paspartuud tuuakse põhiosas Inglismaalt. Klaasitavate tööde juures pakub just paspartuude julge kasutamine huvitavaid lahendusi. Ka klaasid ei ole enam nii rasked, vaid spetsiaalselt piltidele mõeldud. Valgusrohketesse kohtadesse riputatavad pildid saab raamida valgust mittepeegeldavasse mattklaasi.
Iga pilt ja interjöör on erinevad, võimalusi nende kahe kokkuviimiseks aga lõputuid. Pildiraamisalongides saab need võimalused paspartuude ja raaminurkadega läbi mängida ning tulemused on üllatuslikud ja seda mitte ainult värviliste akvarellide ja õlimaalide, vaid ka mustvalge graafika puhul. Mustvalged, seitsmekümnendatest aastatest pärit graafilised lehed hakkavad tumelillas, rohelises või sinises paspartuus tõeliselt elama.
Enamasti suhtutakse juba pildi ümber olevasse raami liigse respektiga. Sõltuvalt ajastust tuleb seda muidugi teha, ent siiski on enamik kodudes olevaid töid just valikuvaesest nõukogude perioodist ning raamistused justkui reeglina pildist pildini vahetamiseni sarnased. Nii ei maksa arvata, et see on olnud kunstniku püha nägemus, mida ei tohi muuta.
Julge lahendusega saab suurejooneliseks muuta ka pealtnäha odavana näiva tagasihoidliku graafilise lehe. Klaasitavate piltide puhul võib nende väikest formaati vastavalt ruumile suurendada, rõhutades vajadusel horisontaalsust või vertikaalsust. Õlimaalide formaati muuta ei saa. Suurust saab lisada laiema raamiga ja spetsiaalsete õlimaali paspartuudega, mille laiused on aga standardsed.
Kõik need nn kapitagused tööd on omas ajas toonud interjööri vaheldust ja hubasust. Uues raamis taas seintel, on need ajaga armsaks saanud, ent kodustest uuendustest asjatundmatult kõrvale jäänud pildid võimelised nii teid kui ka teie külalisi taas üllatama.
_______________________________________
Richard Uutmaa 70. aastatest pärit akvarell on pildistatud vahetult enne ümber raamimist(ülemine) ja peale ümberraamimist sellisena, nagu ta võiks olla pea igas kaasaegses kodus.
_______________________________________
La Galerie Passage
Narva mnt 15, Tallinn, tel 662 3332
Haus Galerii
Uus tn 17, Tallinn, tel 641 9471
Järsi OÜ
Endla 30, Tallinn, tel 662 1485
Kuninga Kunstikaup
Kuninga 26, Pärnu, tel (044) 31 435
Autor: Piia Ausman