Eestis pole palju firmasid, kus peetakse regulaarseid tulemusvestlusi. Firmajuhtide intervjuudest selgub, et see pole siiski tingitud kehvast firmakultuurist, vaid pigem vabast õhkkonnast väikeses kollektiivis, kus kõigi osaliste arvamus on oluline kuulata. Seda toetab ka Estonian Business Schooli uuring, millest selgub, et töötajat motiveerib tema arvamustega arvestamine ning kõige hinnatum innustaja on kaasakiskuva loomuga juht.
Toomas Tamsar
OÜ Balti Juhtimiskonverentsid juhatuse esimees
Kas peate töötajatega regulaarseid tulemusvestlusi?
Nii väikeses ettevõttes peetakse tulemusvestlused jooksvalt. On peetud ka formaalsemaid, aga enam kasu on pidevast ausast ja avatud kommunikatsioonist. Kindlasti ei saa korralisi arendusvestlusi mõttetuks pidada. Mõttetud on nad juhul, kui keegi nende järgi tegelikku vajadust ei tunne ja tulemustega midagi peale ei hakata. Eelkõige on asi ikka firma üldises suhtluskultuuris kinni.
Kas teie firmas kasutatakse meetmeid, mis innustaksid inimesi paremat tulemust saavutama?
Eksisteerivad preemiasüsteemid, mis on paindlikud. Innustamiseks püütakse inimesi hästi tehtud asjade puhul alati meeles pidada ? on see siis lill, kingitus või hea sõna. Viimast kasutatakse Eestis häbitult vähe. Aga selle normaalseks tavaks muutmine on juhi jaoks päris raske ülesanne.
Harva õnnestub kedagi ülearu kiita ? pigem jääb puudu.
Tõnu Laursoo
OÜ Europagar tegevjuht
Kas ootate oma firma töötajatelt tegutsemist rangelt ülesannete piires või ootate neilt ideid ja ettepanekuid kogu firma käekäiku puudutavas?
Hetkel kuum
Investorite seas on FedEx ja Foxconn
Kui midagi mõistlikku ette pannakse, on alati meeldiv kuulata. Mingit sisekorda selles osas välja töötatud ei ole. Tulemusvestlusi või pigem niisama töiseid vestlusi peame juhul, kui tekib põhjus ja vajadus millegi üle vestelda, kui miski vajab muutmist või parandamist. Firmaüritusi vabal ajal meil tavaks pidada ei ole.
Margus Pettai
OÜ Renovaar tegevjuht
Kas ootate oma firma töötajatelt tegutsemist rangelt ülesannete piires või ootate neilt ka ideid ja ettepanekuid kogu firma käekäiku puudutavas?
Ettepanekud on ikka teretulnud, aga spetsiaalselt neid töötajatelt ei oota. Tulemusvestluste järele otsest vajadust me ei tunneta. Arvamusi ja ettepanekuid saavad töötajad välja öelda koosolekutel ja ka koolitustel, kus spetsialisti kaasabil analüüsitakse muu hulgas ka firma sisekliimat.
Kas teie firmas kasutatakse meetmeid, mis innustaksid inimesi paremat tulemust saavutama?
Läbimüügi pealt saab teatud protsendi palgale lisa, mis pigem on küll tasu juba tehtu eest, kuid eks ta ikka innustab. Töötajatele tähelepanu osutamiseks korraldame näiteks suvepäevi.
Ruth Alas
EBSi õppejõud
EBS-i juhtimise õppetooli tippjuhiuuringu toel võib eristada nelja juhitüüpi:
- negatiivne dikteerija,- positiivne dikteerija,- demokraatlik juht,- karismaatiline juht.
Ootus, et töötajad tegutseksid vaid etteantud ülesannete piires, on kõige omasem dikteerijatele. Vastandiks on demokraatlik juht, kes ootab alluvatelt ideid ja ettepanekuid kogu firma käekäiku puudutava osas. Karismaatiline juht näitab küll visiooni näol kätte tegutsemissuuna ja innustab neid selles suunas liikuma, kuid tegutsemisvabadust ei pruugi piirata.
Uuring näitas ka, et kõige motiveerivamalt mõjus alluvatele karismaatiline juht, seejärel demokraatlik. Kumbki dikteerija alluvate motivatsiooni oluliselt ei mõjutanud. Kuna kiiresti kasvav ettevõte vajab arenguks pidevalt kõigi töötajate ideid ja üha uusi ja uusi jõupingutusi, on alluvate otsustamisse kaasamine väga oluline. Kui selleks kasutada tulemusvestlust, ei tohiks see olla alluvas hirmu tekitav, vaid sisaldama alluva ärakuulamist ja innustamist.
Autor: Marit Pukk