• OMX Baltic−0,22%307,38
  • OMX Riga−0,48%871,29
  • OMX Tallinn0,28%2 052,28
  • OMX Vilnius−0,33%1 207,15
  • S&P 500−0,67%5 802,82
  • DOW 30−0,61%41 603,07
  • Nasdaq −1%18 737,21
  • FTSE 100−0,24%8 717,97
  • Nikkei 2250,47%37 160,47
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,2
  • OMX Baltic−0,22%307,38
  • OMX Riga−0,48%871,29
  • OMX Tallinn0,28%2 052,28
  • OMX Vilnius−0,33%1 207,15
  • S&P 500−0,67%5 802,82
  • DOW 30−0,61%41 603,07
  • Nasdaq −1%18 737,21
  • FTSE 100−0,24%8 717,97
  • Nikkei 2250,47%37 160,47
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,2
  • 20.06.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ei riiklik ega eraviisiline

Kõik algas prügiveost. 1980. aastatest alates on kohalikud kogukonnad igal pool avastanud, et nad võivad tagada teenuse seda ise pakkumata. Erafirmad viisid majapidamisprahti ära palju usaldusväärsemalt ja efektiivsemalt, kui kommunaalettevõtted seda teinud olid.
Äkitselt polnud enam viivitusi, streike ega halbu kombeid. Sestsaadik on seda põhimõtet rakendatud paljude teenuste osas ? liikluspatrulle ja lennujaama turvakontrolli, raudtee- ja lennuliikluse juhtimissüsteeme, haiglahooneid ja isegi vanglaid on hakatud juhtima riikliku ja erasektori partnerluse kaudu, mida Suurbritannias nimetatakse lühendiga PPP (public-private-partnership).
Põhimõte on lihtne. Valitsus garanteerib teatud teenused, kuid pakuvad neid erafirmad. Sel moel saavad kodanikud, mida nad vajavad, kuid palju efektiivsemalt ja odavamalt. Algselt oli see parempoolsete projekt. See oli osa privatiseerimislainest, mis käis üle USA ja Euroopa Reagani ja Thatcheri valitsemisaastatel. Pärast seda võtsid selle omaks vasakpoolsed poliitikud ja lisasid sinna oma teooria.
Tähelepanelik Briti rahandusministeeriumi kantsler Gordon Brown vaatleb PPPd kui täielikku muudatust leiboristide mõtlemises. Ta väidab, et terve sajandi võitlesid vasakpoolsed erasektori privileegidega, tugevdades riiki. Praegu on riik tekitanud erasektorile seaduspärased eelised, mida saab kaotada üksnes riiklike garantiide ja erahangete uue kombinatsiooniga.
Hiljuti väitis Brown, et PPP põhimõte laieneb mitte ainult teenuste pakkumisele erafirmade, vaid ka ?kolmanda? ehk vabatahtliku või heategevussektori poolt. Briti New Deal, mis on mõeldud pikaajaliselt töötute noorte hõivamiseks, näeb vabatahtlikke organisatsioone kui tulevase tööhõive vedajat.
Briti riiklik tervishoiuteenistus on praegu tööle võtnud mõnisada tuhat vabatahtlikku. Arenguabi andmisel on MTÜd pikka aega otsustavat rolli mänginud. PPPdele on lisandunud riigi ja vabatahtlike partnerlus, nimetagem seda PVPks (public-voluntary-partnership).
Selline areng ei piirdu Suurbritanniaga, neid näiteid võib leida igalt poolt. Aga kuidas see kõik töötab? Riigi ja erasektori partnerluse juures toimub mingi mustkunstitrikk ja äkki on kõik korraga nii odavam kui ka efektiivsem. Kuid nagu mustkunsti puhulgi, jätab trikk ruumi kahtlustele.
Esile tulevad kaks ohtu. Esiteks võivad riigi teenuste ?garantiid? kulukamaks minna kui ministrite ilusad lubadused. Mis juhtub siis, kui partnerid, olgu erasektorist või vabatahtlikud, pankrotistuvad? Briti raudtee lugu on siin hoiatuseks. Maksejõuetut firmat tuleb toetada maksumaksja rahadest.
Kui see juhtub, tekivad küsimused. Kuidas on nende rahajõmmidega, kes PPPdega varanduse kokku ajasid? Kuidas on nende vähemjõukate aktsionäridega, kes lõpuks samuti lärmitsedes kompensatsiooni nõuavad riigilt, mis lubas palju, kuid ei suutnud seda pakkuda?
Teine oht on ilmsem PVPde puhul. Selline partnerlus muudab vabatahtlikud ühendused riigi tõhusateks esindajateks. Maksusoodustustest ahvatletuna seovad kolmanda sektori organisatsioonid oma saatuse valitsusega ja kaotavad iseseisvuse. See hävitab vabaduse, millega määratletakse tsiviilühiskonda. Eelkõige tugevdab see valitsust ja on tsentraliseerimine kavaluse kaudu.
Valitsused lubavad igasuguseid asju ja meelitavad, toetavad ning käendavad era- või mittetulunduslikke vahendajaid. Sel moel muutub riik üksnes ühiskondlike eesmärkide hoiuruumiks.
Kas on aeg PPPde ja PVPde maagiline valem uuesti läbi vaadata? Suunamuutus tundub olevat liiga varajane. Lõppude lõpuks on palju räägitud riigi otsese sekkumise vähendamisest teenuste pakkumisel. Siiski vajavad mõned küsimused vastuseid.
Üks küsimus on, kus on ühiskondlikeks eesmärkideks tehtavate erahangete piir? Paljud inimesed peavad eravanglaid vastuvõetamatuteks. Mõned imestavad, et kas pole siis olulist vahet nende teenuste jaoks infrastruktuuri pakkumise ja teenuste endi vahel, nagu see oli riigiraudtee ja erarongide puhul. PPPde ja PVPde jaoks võivad piirangud väga hästi olemas olla.
Ennekõike aga tuleb lahendada juhtimise, kontrollimise ja tasakaalu küsimused. Riiklikus sektoris on meil juhtimiseks demokraatlikud institutsioonid. Erasektoris on korporatiivne juhtimine järjest enam muutunud vaevu läbipaistvaks süsteemiks. Vabatahtlik sektor tõstatab keerukamad probleemid.
Kuid PPPd satuvad rumalasse olukorda. Valitsus saab öelda, et nemad ei vastuta teenuste eest, ja erasektor saab öelda, et nad tegid üksnes seda, mida valitsus soovis. Lõppude lõpuks võib kannatajaks olla mitte lausa demokraatia, vaid maksumaksja. Järgmiseks ülesandeks oleks seetõttu PPPde demokratiseerimine.
Ralf Dahrendorf, paljude tunnustatud raamatute autor, on Briti Lordide Koja liige, Londoni majanduskooli endine rektor ja endine Oxfordi St. Anthony?s College?i eestseisja.
© Project Syndicate & Institute for Human Sciences

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele