• OMX Baltic0,93%307,63
  • OMX Riga0,03%868,9
  • OMX Tallinn−0,03%2 035,2
  • OMX Vilnius0,12%1 213,53
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 100−0,52%8 639,47
  • Nikkei 225−0,68%37 498,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,51
  • OMX Baltic0,93%307,63
  • OMX Riga0,03%868,9
  • OMX Tallinn−0,03%2 035,2
  • OMX Vilnius0,12%1 213,53
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 100−0,52%8 639,47
  • Nikkei 225−0,68%37 498,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,51
  • 04.10.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Maksuamet naudib tulemustasu

Teisipäeval saatis Kaubandus-Tööstuskoda liikmetele kirja, milles esitatud küsimustele maksuameti käitumise kohta vastas kahe päeva jooksul 190 ettevõtet, lisaks kogunes 16 lehekülge kommentaare.
?Minuni on jõudnud konkreetsed faktid selle kohta, et maksuamet tekitab ise situatsioone, kus ta saab ettevõtet käsitleda kui maksupetturit,? väitis Kaubanduskoja peajurist Reet Teder. ?Ettevõtjad panevad pahaks, et maksuameti suhtumine on viimasel ajal nende suhtes pahauskne.?
Kaubanduskoda plaanib Tederi sõnul saata probleemidest märgukirja rahandusministrile.
Maksuameti juriidilise osakonna juhataja Maret Ambur tunnistas, et maksuotsuste vaidlustamiste arv on sellel aastal ligi kahekordistunud. Kui mullu vaidlustati terve aasta jooksul 178 haldusakti, siis tänavu esimese poolaastaga 179 akti. Neist tühistati 65.
Kaubanduskoja peadirektori kt Siim Raie ütles, et vaadates ettevõtete vastukaja, on taunimisväärne tulemuspalgasüsteemist lähtuv nn lehmakauplemine eesmärgiga igal juhul ettekirjutus ja rahatrahv määrata. ?Harvad pole juhud, kus lehmakauplemisega kaasneb ähvardus veel sügavamalt ja kaugemasse minevikku süüvida,? lausus ta. Raie sõnul on murettekitav maksuameti kui repressiivorgani süvenev maine.
Maret Ambur ütles, et sagenenud vaidluste kõrval on ettekirjutuste tühistamiste osakaal jäänud siiski samaks, 35 piirile. Kohtuvaidluste võitude arv on maksuametil aga kümnendiku võrra tõusnud, mis Amburi sõnul näitab maksuameti vastu suunatud süüdistuste alusetust. Vaidlustamiste arvu kasv ei tulene Amburi sõnul ainult tulemuspalgast, vaid ka maksuameti mullu väljatöötatud revisjonimetoodikast, mis on kontrollitavate ettevõtete valikukriteeriume ja revisjonide tulemusi oluliselt parandanud. ?Peale selle ei olene ju tulemuspalk ainult ettekirjutuste mahust, vaid konkreetselt laekunud summast ehk maksuotsustest, mis on vettpidavaks ja õigeks osutunud.?
Transpordivahendite müügifirma ASi ETTC juhatuse esimees Peep Nork ütles, et tulemuspalk ettekirjutuste mahu eest ei ole õiglane. ?Juhul kui maksuametnik tahab tingimata tulemuspalka, sobib ta paremini erasektorisse.? Nork tunnistas, et on kokku puutunud oma firma partnerite sekeldustega maksuametiga juba enne tulemuspalkade rakendumist. Näiteks ei võtnud kirjaveaga ostuarve leidmisel ametnik kuulda ühtegi selgitust ega täiendavat tõendit. ?Hiljem revident suuliselt tunnistas, et ülemus käskis iga hinna eest midagi leida,? rääkis Nork.
Maksumaksjate Liidu juhatuse liikme Vello Vallaste sõnul läheb maksuametnike tulemuspalk vastuollu maksukorralduse seadusega, mille alusel on maksumaksjal õigus paluda taandada erapoolik ametnik. Ta lisas, et praeguses situatsioonis võib kahtlustada erapoolikuses iga maksuametnikku, kes kontrollima tuleb. ?Seega võib kahelda, kas üldse sellist ametnikku sisse lasta, kes minu röövimise eest tulemuspalka saab,? muigas ta.
Kas on põhjendatud ettevõtjate hinnangud, et maksuametnikud on pärast tulemuspalgale üleminekut muutunud maksumaksja suhtes pahausklikeks ning tekitavad lausa ise olukordi, kus ettevõtet saab süüdistada maksupettuses?
Arvan, et üldreeglina ei pea see paika. Kindlasti ei ole edukustasu süsteem ideaalne, aga see hindamise metoodika on esimene tõsiseltvõetav katse hinnata iga töötaja individuaalset panust üldisesse tulemusse. Kuni ei ole paremat süsteemi välja pakkuda, tuleb sellega leppida.
Loomulikult oleme ka ise tunnetanud neid riske ja võimalusi väärilminguteks, kuid arvan, et need on ületatavad ja kindlasti ei ole need üldreegliks kogu ametnikkonna osas. Ei tohi teha üksikute juhtumite põhjal üldistusi.
Kui kaubanduskoda on tegemas sellekohast märgukirja, siis kindlasti oleme huvitatud ka nendega kokkusaamisest ning asja vastastikusest arutamisest. Usun, et kui teine pool pole otseselt pahatahtlik, on kõiksugused muudatused teostatavad. Tuleb vaid ilmutada paindlikkust.
Kas maksumaksja saab näha konkreetselt, milline ametnik kui suures mahus tulemuspalka on saanud?
Loomulikult ei ole selles mingit saladust. Ka summad ei ole suured, kuid ma pean selle peale veel mõtlema. Asi on lihtsalt selles, et ma ei taha oma majas, meie enda süsteemis, segadust tekitada, sest kui meil endil ei ole see informatsioon kõigile teatavaks tehtud, siis on paha, kui inimesed seda leheveergudelt esimesena loevad. Põhimõtteliselt on meil aga väga konkreetne töötajate hindamise metoodika, mille alusel tulemuspalkasid arvestasime. Peamiselt hõlmas tulemuspalk sissenõudmisega, revisjoniga, maksuvõlgade lahendamisega tegelevaid töötajaid ja juriste.
Kuidas teie hindate tulemuspalka saavate ametnike erapooletust?
Alati, kui tekib kahtlus ametniku erapoolikuses, saab pöörduda maksuametisse kas ametniku otsese ülemuse poole või siis maksuameti peakontorisse. Ma arvan, et meil on piisavalt haritud ja pädevaid inimesi, kes oskavad objektiivselt ja erapooletult hinnata, kas ametnik on oma tegevuses eksinud või on ta pahatahtlikult erapoolik. Ma arvan, et mul ei ole põhjust meie töötajate erapooletuses kahelda.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele