Riigikontrolli auditi järgi pole riigil usaldusväärset teavet, kas Edelaraudteele makstav dotatsiooni suurus on õigustatud. Kuna arvutuste järgi saaks sama raha eest tõsta busside arvu kahekordseks, peabki riigikontroll tekkinud olukorda ebamajanduslikuks.
Kuni 2009. aastani kulutab riik dotatsioonideks ligi miljard krooni. Samas kulutatakse tänavu linnade ja maakondade bussiliinide doteerimiseks 133,6 miljonit krooni ehk peaaegu samas suurusjärgus reisirongide dotatsiooniga. Vahe on ainult reisijate arvus, mis on mitmekordne. Aastatepikkuse isiklike kogemuste põhjal võin aga öelda, et sama maa läbimisel tuleb reisrong sõitjale üle 20 odavam. Riigikontroll peaks järeldusi tegema, et kui suure dotatsiooni eest suudaks Edelaraudtee reisirongiliiklust korraldada. Aga ei. Tundub, et tegu ongi rohkem poliitiliste loosungite kui majanduslike põhjendustega. Kui riigikontroll ei suuda anda reisirongiliikluses toimuva kohta põhjalikke vastuseid, peaks seda tegema majandus- ning teede- ja sideministeerium. Kahjuks ei suuda ka nemad sõnakuulmatut last, Edelaraudteed, taltsutada. Nii jäävadki kõlama noodid, et reisirongiliikluse doteerimine tuleks lõpetada.
Seinast seina poliitilised kemplemised on Eestis võimalikud just seetõttu, et mitte keegi ei ole sõnastanud kaugemaleulatuvaid regionaalpoliitilisi eesmärke. Bussi- ja reisirongiliikluse dotatsioonid peaks olema regionaalpoliitika osad. Aga ei ole. Nii kaotabki üks poliitiline partei võimule tulles reisirongiliikluse dotatsioonid ja rongid võetakse käigust ära. Teine taastab need võimule tulles, jne.
Rongiliikluse katkemisel tõusid Tartus korterite hinnad. Arvata võib, et paljud kolisid transporditingimuste halvenemise tõttu maalt linna. Rongiliikluse uue lõpetamise korral jätkub maapiirkondade tühjenemise tendents kiiremas tempos. Bussisõit võib ju riigi vaatenurgast olla odavam kui rongiliiklus, kuid nagu isiklik kogemus näitab on ta ebakindel ja äraarvamata. Tihti puudub täpsete sõiduaegade kohta adekvaatne info. Reisrong on aga tunduvalt kindlam liiklusvahend, kuna see peab sõidugraafikust kinni, ei jää käigust ära ega jäta ka kedagi maha.
Autor: Raivo Sihver