Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Viinaturg kasvas neljandiku
Eesti tootjad müüsid selle aasta üheksa kuu kokkuvõttes peaaegu 10 miljonit liitrit kanget alkoholi, mis on üle kahe miljoni liitri rohkem kui aasta tagasi. Viinaturu maht on kasvanud 25 protsenti, kusjuures Liviko on 57 protsendi suuruse turuosaga valdav kange alkoholi turu liider. Võrdluseks: kaks aastat tagasi oli Liviko turuosa veel 17 protsenti.
Üle 10 protsendi alkoholiturust hõlmavad Ofelia ja Onistar, teistel jääb see alla 10 protsendi. Seega on viie suurema tootja hulgas tänaseks välja joonistunud kolme tugeva grupp. Kõige rohkem saadab oma toodangut praegu piiri taha Onistar, kuid ka Liviko on ekspordi osakaalu üldmüügis suurendanud.
Livikole on see aasta olnud edukas just viinamüügi osas, mida on õnnestunud suurendada eelmise aastaga võrreldes sada protsenti. Ettevõtte müügidirektor Janek Kalvi pani selle margiviina Viru Valge suure edu arvele, mis on saavutatud tänu turvahologrammi kasutuselevõtule ja aktiivsele müügitööle. Septembris oli Viru Valge müük 88 protsenti suurem kui aasta tagasi samal kuul.
Liviko on praegu ka ainus, kes teeb reklaami oma odavale Laua Viinale, mida müüb teiste tootjate sama hinnaklassi viinadest odavamalt.
Eksporti on Liviko tänavu suurendanud eelmise aastaga võrreldes 75 protsenti. Üheksa kuu käive oli ettevõttel 368,2 miljoni krooni ja puhaskasum 27,2 miljonit krooni.
Kalvi sõnul on aasta olnud üle ootuste edukas. Ettevõte töötab kahes vahetuses ja paneb rõhku toodete kvaliteedi edasisele tõstmisele, selgitas ta.
Kalvi hinnangul on Eesti viinaturg korrastumas ja enamik tootjaid oma positsiooni kätte võidelnud, kuid see protsess kestab tema sõnul veel aasta või kaks. ?Saavutatud turuosa pole Liviko jaoks veel sugugi lagi,? lausus ta. Üldist viinaturu kasvu neljandiku võrra põhjendas Kalvi tihenenud konkurentsiga ja kohaliku legaalse viina tarbimise suurenemisega nii salaviina kui ka imporditud värviliste jookide arvel.
Onistar on juhatuse nõuniku Tiit Maidre sõnul loobunud kohaliku turu pärast võitlemast ja keskendunud ekspordile. Praegu on ettevõtte juhtidel palju tegemist Bacardi viinaprojektiga, mis on suurendanud viimasel kahel kuul ka oluliselt Onistari ekspordinäitajaid. Kui eelmise aasta septembris saatis Onistar piiri taha 84 440 liitrit alkoholi, siis tänavu oli see kogus juba 143 700 liitrit. Alkoholi ekspordil hoiab Onistar üheksa kuu tulemuste põhjal miljoni liitriga enda käes esikohta.
Bacardi viina, mis kannab Türi nime, tarvis hakkas Onistar tootma ka eriti kõrge kvaliteediga rukkipiiritust. Kuna ettevõte investeeris Bacardi viina tootmise projekti kokku 7 miljonit krooni, jõuab see kasumisse alles aasta lõpuks, teatas Maidre.
Remedia tootmine pole viimasel aastal suuri kõikumisi teinud. ?Oleme vaatamata konkurentide dumpinghindadele oma positsiooni viinaturul suutnud hoida ja kindlustada,? ütles juhatuse esimees Indrek Kirss. Remedia käive on viimasel ajal olnud stabiilselt 7 miljonit krooni kuus ja ettevõte on väikeses kasumis.
Koos Liiwi Heliisiga hoiab Remedia enda käes neljandat-viiendat kohta.