• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,08%6 202,98
  • DOW 30−0,28%44 371,53
  • Nasdaq 0,47%20 297,29
  • FTSE 100−0,32%8 757,29
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%92,64
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,08%6 202,98
  • DOW 30−0,28%44 371,53
  • Nasdaq 0,47%20 297,29
  • FTSE 100−0,32%8 757,29
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%92,64
  • 31.10.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Avaliku sektori palgasüsteem vajab reformi

Kehtiva avaliku teenistuse seaduse (ATS) astmepalkade süsteem on muutunud halvasti varjatud avalikuks valeks.
Eesti avalikus teenistuses puudub ametnik, kes saaks täna puhast astmepalka. Seitse aastat tagasi loodud astmepalkade süsteem on end ammendanud, et mitte öelda läbikukkunud. ATS annab legaalseid võimalusi kombineerida ametnikule selline palganumber, milleni konkreetsete palgaläbirääkimiste juures jõutakse. Ainus summa, mis on palgakorralduses ilmselt objektiivne, on riigieelarves sätestatud asutuse töötasudeks kulutatav raha. Ametniku palga diferentseerimine 50 ulatuses, lisatasud nõutavamast tulemuslikuma töö, täiendavate tööülesannete täitmise eest viivad mõttele, et avalikus teenistuses on üksnes üliinimesed, kelle jaoks vähemalt kolmekordse töökoormuse talumine on igapäevane. Tuleb lõpetada see avalik prügi silmaajamine ja reguleerida palgakorraldus selliselt, et inimesel oleks võimalik ühekordse töökoormusega oma palgast ära elada. Tuleb lõpetada seadustatud kaksikmoraali viljelemine, mille kohaselt riigiametnik on justkui näljapajukil ning teenib oma riiki ja rahvast ainult aadetest. Avaliku teenistuja palk allub samasugustele tööjõuturu majandusreeglitele nagu töötasu erasektoris, kuid hea haldus nõuab seda, et see palgakorraldus oleks selge ja läbipaistev. Palgakorralduse reformi eesmärgiks on muuta avalikus sektoris palga maksmine sõltuvaks konkreetse ametniku kvalifikatsioonist, tema poolt tehtava töö kvaliteedist ja vastutusest.
Autor: Märt Rask

Artikkel jätkub pärast reklaami

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 15 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele