?Tartu Ülikooli teadlaste poolt avastatud? seisab biokeefiri pakendil ning ajalehereklaamis. Tegu on mõni kuu tagasi turule tulnud piimatoodete sarja Hellus reklaamkampaaniaga, mis üritab toote headust seletada erilise piimhappebakteri lactobacillus fermentum ME-3 sisaldusega. Bakteri arendamise taga on Tartu Ülikooli teadlased, reklaamiekspertide hinnangul esimesed nii kõrge profiiliga kodumaised soovitajad.
Üks pakendil viidatud ekspertidest, Tartu Ülikooli Mikrobioloogia Instituudi juhataja professor Marika Mikelsaar ütleb, et temas ei tekita see pingeid, kui tema nime keefiripakendil kasutatakse. ?See, et üks paljudest meie avastustest ka praktikasse jõudis, kaalub nimekasutuse üles,? seletab ta.
Mikelsaarel ning neljal tema kolleegil on uue piimatoote müügiedu vajalik: Tallinna Piimatööstus maksab Tartu Ülikoolile tüve kasutamise eest nn renditasu, vastavalt sellele, kui palju piimatooteid müüakse. Tartu Ülikool, kelle käes on bakteri patent, võtab 40 protsenti tasust, teadlased jagavad omavahel 60 protsenti.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui ülikooliteadlaste ekspertiis ulatus piimhappebakteri leidmisesse, siis mähkmete Libero ja Pampers turunduskampaanias osalev Eesti Ämmaemandate Ühing pole toote kvaliteetsust keemialaborites tõestanud. ?Tihti oleme pidanud seletama, et mismoodi me need eksperdid oleme,? räägib Eesti Ämmaemandate Ühingu president Ülle Lember, lisades, et ämmaemandate eksperdi roll on vastuoluline. ?Ämmaemandad on emade tihedalt seotud ning sealtkaudu saavad teada, mis on lapsele hea,? seletab ta. Lember ei olnud nõus paar aastat tagasi alanud kampaaniate lepingutingimusi täpsustama, lisades vaid, et televisioonist kuuldud lööklause ?Eesti ämmaemandad soovitavad? on 350 ämmaemandat koondavale ühingule hea rahaallikas.
Eesti Reklaamiagentuuride Liidu president ja reklaamifirma Zavod omanik Marek Reinaas seletab eestimaiste ekspertide sagenevat kasutamist turunduses sellega, rahvusvahelised firmad on Eestis kasutamiseks mõeldud reklaame hakanud siin tegema. Lisaks ütleb Reinaas, et on asju, mida saavad soovitada vaid Eesti spetsialistid. ?Siinkohal meenub, kui innukalt soovitasid meile Euroopa Liitu kolm selle valdkonna eksperti - Rüütel, Ergma ja Parts.?
Tartu Ülikooli tarbijakultuuri õppejõu Margit Kelleri sõnul pole Tartu Ülikooli teadlaste esinemine turunduskampaanias tavaline, ning skeem, kus toote leiutaja osaleb turunduskampaanias, on siinmail suhteliselt tavatu. ?Loomulikult mõjub kohaliku eksperdi soovitus paremini - oma ja usaldatav. Eestlase soovitus annab turvatunde, aga ma ei julge arvata, et tavainimene hooliks sellest, kas ekspert on toodet teaduslikult tegelikult ka katsetanud või mitte.?