Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Riigimaantee ei sobi elutänavaks

    Teed ja tänavad jagunevad oma otstarbe, liikluse iseloomu ja mahu poolest kindlasse hierarhiasse sarnaselt inimese veresoontega: magistraalid ehk arterid, erinevad kogumisteed ?veenid ja kvartali sisetänavad ? kapillaarid. Eri liiki teedel on erinevad liikumistingimused: lubatud kiirused, konfliktide arv. Lähtuvalt liikluse mahust ja iseloomust on teedel ka erinev tähtsus. Riigimaanteed jagunevad põhimaanteedeks, tugimaanteedeks ning kõrvalmaanteedeks (teeseaduse (TS) § 5). Maanteede ülesanne on ühendada omavahel linnu, sadamaid, piiripunkte, alevikke ja teisi tähtsamaid sõlmpunkte.
    Liitumistingimused riigimaanteele annab tee omanik ehk maanteeamet (TS § 36). Tingimuste väljastamisel lähtutakse liikleja huvidest ? eelkõige liiklusohutusest.
    Kindlasti teeb maantee oma liiklusega piirnevad kinnistud atraktiivseks, kuid tuleb arvestada, et alati ei ole võimalik rajada maanteelt äri- või elamumaale otse mahasõitu. Mida suurema liiklusega ja tähtsam on maantee, seda vähem võib lubada ristmikke ja mahasõite. Mahasõitude arv, liikumiskiirus ja liiklusohutus on üksteisest otseses sõltuvuses. Kui lubada maanteele ehitada mahasõit, siis tuleb alandada liikumiskiirust, et säilitada liiklusohutustaset. Igal juhul põrkuvad siin küllalt kitsad erahuvid ja kõigi teekasutajate huvid.
    Kõigile kinnistutele juurdepääsu tagamiseks tuleb rajada nn kogumisteede võrk, mis ühendatakse suuremate paraja vahemaa tagant asuvate liiklussõlmede kaudu teedevõrguga. Kuna kogumisteed tuleb ehitada arendaja huvidest, mitte üldsuse huvidest lähtuvalt, siis võib see arendajale tähendada olulist lisakulu võrreldes plaanituga.
    Kui kogumisteed planeerida avalikeks, siis vastavalt ehitusseadusele (§ 13) peab nende väljaehitamise kuni kinnistuni tagama kohalik omavalitsus, kui kinnistu omanik ja kohalik omavalitsus ei lepi kokku teisiti. Kuna omavalitsustel teede ehitamiseks raha niikuinii ei jagu, siis tegelikult tähendab see kulutusi omanikule.
    Et ebameeldivaid üllatusi vältida, on praegustel ja tulevastel maaomanikel soovitatav enne tehingu sooritamist või planeeringu algatamist uurida regionaalsest teedevalitsusest või maanteeametist riigimaanteega liitumistingimusi.
    Planeerimistegevuse kõrvalmõju on ka tekkiv liiklus, millega planeerijad ei taha või ei oska arvestada. Näiteks T-4, Tallinna?Pärnu maantee ääres Tallinna linna piiril on arendamisel hulgaliselt ärikinnistute projekte. Töötajatest suur osa kasutab ühistransporti ning bussipeatusest töökohani jõudmiseks riskivad nad eraldusribaga maanteed piiratud nähtavusega kohtades ületades.
    Sisuliselt võib seda pidada puudulikuks planeerimiseks, sest planeeringus tuleb ette näha ka keskkonnatingimused kavandatu elluviimiseks. Kahtlemata on ka inimene keskkonna osa.
    Maanteede ääres tuleb planeerimisel arvestada ka maanteeliiklusest lähtuvate mõjudega, nagu müra ja saaste. Maanteede kaitsevöönd on 50 m äärmise sõiduraja teljest (TS § 13). Kaitsevööndi eesmärk on tagada tee arenguruum, ühtlasi kaitsta maaomanikku teelt lähtuvate mõjude eest ja vastupidi. Üldjuhul tee kaitsevööndisse uusi hooneid ehitada ei saa. Lisaks kaitsevööndile on maanteede projekteerimisnormides (TS §19, lõige 2; TSMi määrus nr 55; RTL, 18.02.2000, 23, 303) sätestatud sanitaarkaitsevööndid, mis sõltuvalt tee liiklusintensiivsusest on 60?300 meetrit. Elamute planeerimine tee sanitaarkaitsevööndisse on ebasoovitatav. Kui siiski on tungiv soov asuda müra ja heitgaaside sekka elama, tuleb planeeringuga ette näha leevendavad meetmed, näiteks müratõkkeseinad või -vallid.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.