Muutuste juhtimise teooriast on hästi teada, et kõige lihtsam on juhtidel muutusi algatada ning läbi viia siis, kui keskkonna ootused muutuste suhtes on kõrged ? kui on näha, et ilma muutusteta ei ole võimalik enam edukas olla ning tõenäoliselt isegi mitte eksisteerida. Miks siis on raske muutuda edukal ettevõttel?
1. Radikaalne muutus võib tähendada ärimudeli, strateegia, missiooni, visiooni ja isegi põhiväärtuste muutust. Raske on teha otsust, sest loobuda tuleb stabiilsuse eelistest ja aktsepteerida vastandlikke seisukohti, mis täppisteaduse seisukohalt ei ole aktsepteeritav. (Juht on olnud edukas, kuid ta tuleb välja vahetada).
2. Edukas ettevõttes on reeglina tugev kultuur, mis tähendab missiooni, visiooni ja väärtuste omaksvõtmist kõigi töötajate poolt. Radikaalseks muutuseks on vajalik, et inimesed loobuksid oma sisemistest uskumustest, sügavalt omaksvõetud väärtustest ning oleksid avatud uutele. See aga on enamikule inimestest mõeldamatu (emotsionaalselt vastuvõetamatu ja isiksuse terviklikkust ohustav).
3. Eduka ettevõtte juhid on avalikult tuntuks saanud (tihti) kui teatud juhtimismeetodite kasutajad. Paindlikkuseks on vaja vanadest meetoditest, mis on edu toonud, loobuda. Nii kirjutavadki Gary Hamel ja Liisa Välikangas, et ?tulevik on paljudele ettevõtetele mitte niivõrd etteteadmatu, kuivõrd mõeldamatu...?. Kui palju te teate väga põhimõttekindlaid, kuid pikaajaliselt edukaid juhte?
Mõeldamatu muutus ei tähenda mitte seda, et ei ole võimalik mõelda, vaid seda, et inimesed ei ole emotsionaalselt valmis muutuma. Muuta saab küll ärimudelit, strateegiat, ettevõtte väärtusi, kuid keeruline, kui mitte võimatu, on muuta inimeste tõekspidamisi ja emotsioone. Inimene, kes on valmis tõekspidamisi ja omaksvõetud väärtusi kiirelt muutma, on kaotanud oma inimlikkuse ? isiksust koospidavaks jõuks ongi väärtuste ja tõekspidamiste süsteem ehk elufilosoofia.
Maailma mastaabis on näha, et mitmed kunagi edukad firmad on läbi teinud kriisiperioodi või on üle võetud konkurentide poolt või on lõpetanud pankrotiga. Radikaalsed muutused võivad tähendada ka ärivaldkonna muutust (Nokia) koos kõige muuga, mis sellega kaasas käib. Vahetuvad ka inimesed, kes ettevõttes töötavad.
Parimaks ja pikaajaliseks edu tagatiseks on olnud ettevõtetele lojaalsed kliendid, stabiilne ja alati vajalik tootegrupp (Coca-Cola, General Motors), liidriks olek valdkonnas (McDonald?s, Intel), kõrged sisenemisbarjäärid valdkonda (naftatööstus, lennukitööstus).
Endiselt kehtib strateegilise juhtimise põhimõte: stabiilsuse kindlustab kõige enam äri tegemiseks õige valdkonna valik, alles seejärel strateegia valik. Uuendus on strateegilises mõtlemises, et kindlasti tuleb põhiväärtuste hulka liita ka stabiilses tegevusvaldkonnas organisatsiooni paindlikkus ehk muutumisvõime ? paindlikkus muudab ettevõtte stabiilsemaks. Uusi väärtusi on raske juurutada eelkõige edukates, pikkade traditsioonidega, tugeva kultuuriga ettevõtetes. Parima tulemuse annab seejuures formaalsete juhtimismeetodite ühitamine mitteformaalsete juhtimismeetoditega.