Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tasakaalus tulemuskaardi sage viga on vääralt määratud näitajad

    Nõustades TT juurutamist juba üle viie aasta, olen sageli leidnud, et TT koostamisel on ettevõtete jaoks üks raskemaid küsimusi strateegiliste näitajate määratlemine. Valede näitajate tagajärjel ei haaku TT eluga.
    Ettevõtted, kellel on strateegiliste näitajate määratlemine paremini õnnestunud, on olnud põhjalikumad oma kogemuse analüüsimisel ja valikutes täpsemad. Et mittefinantsilised näitajad tõepoolest kasumit ennustaksid, tuleks silmas pidada kolme soovitust.
    Igasugune muutus algab sellest, et teadvustatakse lahknevus praeguse ja soovitud seisundi vahel. Enamasti joonistatakse küll soovitud pilt, kuid unustatakse seejuures ära oma senised tugevused, mistõttu ei aduta seost mineviku ja tuleviku vahel.
    Vea vältimiseks on kasulik koostada seostepilt strateegilistest näitajatest nii, nagu need on põhjus-tagajärg seostes ettevõtte edu seni põhjustanud. Minevikus edu toonud näitajate leidmisel tuleb analüüsida põhjus-tagajärg seoseid kättesaadavate andmete põhjal. Kuna edu toovad ikkagi ainult need tegurid, mida mõõdetakse ja juhitakse, pole võimalik, et vajalikke andmeid ei leita. Iseasi on, et seni jälgitud näitajad võivad paikneda peamiselt finants- ja äriprotsesside vaateis, harva kliendi- või arenguvaateis.
    Ilma oma senise edu põhjuseid täpselt teadvustamata ja statistiliselt analüüsimata on oht kopeerida raamatutest näitajaid, mis paraku konkreetse ettevõtte kontekstis ei pruugi kehtida. Esmatähtis on, et juhid teadvustavad ise, mis neile seni edu on toonud.
    Lähtudes ettevõtte visioonist, tuleb määratleda strateegilised edutegurid ja leida nende mõõtmiseks näitajad põhjus-tagajärg seostes nii, et need oleksid kooskõlas soovitud ideaali ja senise kogemusega, st innustavad arengut ja on samas jõukohased. Väga oluline on vältida siin liiga suurt hüpet, kuna siis on rakse ideaali ja igapäevatööd kokku viia.
    Kui näiteks ettevõte ei ole seni jälginud ega teadlikult juhtinud arenguvaate näitajaid ja nende määratlemine tundub lausa ?kosmoseteadusena?, oleks esialgu õigem piirdudagi ainult finants-, kliendi- ja äriprotsesside näitajatega.
    See loob eeldused, et vähemasti nende kolme vaate näitajatele pannakse siis piisavalt rõhku. Alles kogemuse kasvades tuleks liikuda arenguvaate näitajate leidmise juurde. Vastasel juhul võetakse ette liiga suur tükk ja mõõdetakse korraga liiga paljusid näitajaid, mis selguse asemel toob hoopis segadust ja ebakindlust. Näiteks kui arenguvaates osatakse praegu ainult koolituste arvu mõõta, oleks targem arengunäitajatest esialgu üldse loobuda. Raamatutest ja konsultantidelt saadav lisatarkus saab ainult täiendada juhtide kogemust, mitte asendada.
    Kuna TT koostamisel avatakse strateegilised näitajad põhjus-tagajärg seostes, paljastavad need juhtide praegust arusaama ärist.
    Pole häbiasi, kui oleme kapitalismi õppides veel vähekogenud. Hull on aga lugu, kui häbeneme oma kogenematust ja koostame teisi kopeerides ?õhusoleva? TT.
    Seepärast tuleks juba algusest saati sihiks seada, et näitajate põhjus-tagajärg seoste kehtivust tulevikus ka praktikas kontrollitakse. Nii tähtsustakse kavandatava sisukust ja vähendatakse kergekäelisi valikuid ? tulevikus tehtav näitajate kehtivuse kontroll annab karmi tagasisidet.
    Siin meenub üks kurioosne juhtum, kus ettevõte nautis kliendirahulolu kõrget protsenti, kuid samal ajal tema müüginäitajad kukkusid (ettevõttel oli kliendirahulolu protsent peamine müüki ennustav edutegur). See ettevõte oli kliendirahulolu näitaja lihtsalt kopeerinud teiste pealt maha, mistõttu mõõdeti kliendirahulolus valesid tunnuseid ja mitte kõigil olulistel klientidel.
    Sedalaadi ohtu tuleb teadvustada, ja veel parem, kui seda suudetakse ennetada. Kõige hullem on aga see, kui neist ebakõladest mööda vaadatakse.
    Lõpetuseks väärib esiletoomist, et TT koostamise loogika kohaselt algab kõik rahast, kuid sõltub inimestest. Ehk inimeste ja tehnoloogia arengu näitajad ennustavad rahanumbreid. Selle printsiibi rakendamise esimene samm on põhjus-tagajärg seoste mõistmine. TT juurutamine algab ülalt. Juhtkonna liikmetel tuleb õppida mõjutama strateegilisi näitajaid kõigil neljal vaatel.
    - Sven Heil, Elion Ettevõtted ASi ärikvaliteedi juht
    Tõepoolest, fookus on õigete näitajate ja nende seoste leidmisel, tulemuskaart on pigem taustaks ja üldsuuna andjaks vaadete lõikes, et täpsustada, mis on mille tagajärg. Õigeid näitajaid ja seoseid ei ole kerge leida, see on nõudnud tahet ja pingutust.
    Võtmetähtsusega on saavutada kokkulepe äriotsuseid mõjutavate inimeste vahel. Iga ettevõte on erinevas positsioonis, näiteks kui omanikud ei ole selgelt sõnastanud eesmärke ehk finantsvaadet, siis peaks energia sinna panema ja seejärel edasi liikuma. Oluline on minna liikvele samm-sammult.
    Me seadsime ühe ülesandena eesmärkide püstitamise ? tegime nii protsessivaates. Protsesside eesmärkide püstitamine kestis aasta jagu ja tõi kaasa mitmeid arutelusid ja läbirääkimisi selle üle, mis on see õige eesmärk konkreetsele kliendiprotsessile.
    Pärast seda saime nende eesmärkide hulgast valida välja olulisemad näitajad, mida tuua protsessivaatesse tasakaalus tulemuskaardil (eeldusel, et need näitajad on mõõdetavad ja jälgitavad). Peamine on saavutada ühine arusaam ärijuhtide vahel, et uued näitajad on head.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Facebooki emafirma ületas ootusi ja valmistas pettumust üheaegselt
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.