Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mobiilinumbri liikuvuseks olulist seadust oodata sel kuul
?Elektroonilise side seadus on majanduskomisjonis ja minu kui töögrupi juhi ettepanek on see 17. saali (teisele lugemisele ? toim.) saata,? ütles Riigikogu majanduskomisjoni liige Silver Meikar. ?Pärast teist lugemist saab teha vaid redaktsioonilisi parandusi, seega kolmas lugemine võib olla juba 24. novembril.?
Eelnõu teine lugemine katkestati 27. oktoobril, riigikogulastel on muudatusettepanekute tegemiseks aega täna õhtuni. Uue punktina pannakse seadusesse kirja, et operaatori vahetamisega kaasnevad kulud katab see operaator, kelle juurde klient läheb. Just selle punkti puudumine seadusest oleks Bravocomi juhi Peep Põldsammi arvates reaalset numbriliikuvust takistama hakanud.
Põldsamm ütles, et numbriliikuvus võib takerduda bürokraatia taha. Kui see tehakse kliendile liialt keeruliseks või kui operaatori vahetamiseks kulub liiga palju aega, kaotab numbriliikuvus mõtte.
Põldsamm ütles, et numbriliikuvust reguleeriva elektroonilise side seaduse eelnõu jätab operaatori vahetamise bürokraatia ja numbri teisaldamise aja kas käsitlemata või majandus- ja kommunikatsiooniministri määruse kanda. Tema sõnul on sellest vähe ? määrust saab põhiseadusliku järelevalve menetluse korras vaidlustada ning see lükkaks jällegi reaalse numbriliikuvuse mitmeks aastaks edasi.
Operaatori vahetamine kujuneb vähem kui kahe kuu pärast sama lihtsaks kui mobiilinumbri saamine. ?Klient ise valib, kas ta läheb praeguse või uue operaatori juurde ja sõlmib seal numbriliikuvuse lepingu,? ütles Meikar. ?Seejärel operaatorid ja numbriliikuvuse andmebaasi haldaja suhtlevad omavahel ning lahendavad nii tehnilised kui juriidilised küsimused.?
Protsessi maksimaalne pikkus jääb alla kahe nädala. ?Operaatorite hea koostöö korral võib numbri liikumine toimuda ka päevaga,? lisas Meikar. Tema sõnul on praeguseks teada, et arvestuslikult maksab numbriliikuvus 12 krooni numbri kohta.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi sideosakonna peaspetsialist Raigo Puusep ütles, et tähtajad on jäigalt fikseeritud, kogu protsessi kontrollitakse marsruutimise ühtse andmebaasi poolt automaatselt ning tähtaegade ületamisel alarmeeritakse asjaosalisi ning sideametit.
?Kahtlemata on mõne operaatori huvi see, et numbriliikumist ei tuleks,? ütles Meikar. ?Isiklikult annan enda poolt kõik, et elektroonilise side seadus oleks 1. jaanuariks vastu võetud ning see tarbijatele vajalik lisavõimalus kehtima hakkaks.?
?Meie nägemus on, et numbri liigutamisel ühe operaatori võrgust teise tuleb tagada kliendisõbralik ja paindlik lahendus,? ütles EMT avalike suhete juht Kaja Pino.
Tele2 kommunikatsioonijuhi Kersti Gorstovi sõnul ei ole teemat võimalik enne kommenteerida, kui süsteemi haldaja ja riik pole võtnud seisukohta, milline protseduur välja nägema hakkab.
Radiolinja hinnangul peab numbrivahetus kliendi jaoks võimalikult lihtne olema. ?See tähendab praktikas seda, et klient tuleb uue operaatori müügiesindusse vaid ühel korral, kus sõlmib uue liitumislepingu, saab SIM-kaardi ning teavitab soovist säilitada olemasolev number,? kirjeldas Radiolinja Eesti juhatuse liige Andrus Hiiepuu operaatori vahetamise protsessi. ?Numbrivahetuse maksumuse osas on absoluutne vajadus, et vana operaator ei tohi kliendi käest küsida mingit tasu, mis oleks seotud kliendi numbri säilitamisega,? lisas ta.