International University Concordia Audentese möödunud aasta kevadel läbi viidud küsitluses kinnitasid Eesti ettevõtted, et suhtekorraldust kasutatakse kõige enam toodete toetamiseks turul. Alles teisena nimetati, et suhtekorralduse eesmärk on kindlustada organisatsiooni positiivne kuvand meedias. Vähemtähtsaks peeti PR-teenuse kasutamist kriisijuhtimises.
Estoveri tegevjuht Ago Teder kinnitab, et tema arvamus ühtib uuringu tulemustega. ?Kuna meil PR-osakonda ei ole, kasutame PR-teenust peamiselt uute toodete turule toomisel,? kinnitas Teder.
Suhtekorraldusettevõte In Nomine juht Heikki Sal-Saller möönis, et tõepoolest tahavad ettevõtted, et nende toode või teenus satuks meediasse. Põhjus on, et tahetakse massiivsest reklaamihulgast esile tulla ja tarbijale usutavam olla. ?Ettevõtted soovivad pahatihti lausa broileri presentatsiooni, ilma et mõistaks, et niisuguste asjade vastu on meediahuvi jahe,? nentis Sal-Saller.
Siin on üks ?aga? ? kui asi on uudislik, on see võimalik. Tuntud toodete-teenustega on ajakirjanduse huvi Sal-Salleri sõnul äratada märksa raskem.
Üldiselt on Sal-Salleri sõnul ajakirjanduse huvi jätkuv IT-toodete ja ehitust puudutava vastu, sest mõlemad teemad on trendikad. Uus seep või pesupulber pälvivad vähem ajakirjanduse huvi. ?Reklaamijad on usinalt treinud totraid teleklippe, mis töötavad hoopiski tõrjuvalt kogu pesu- ja hügieenivahendite massi vastu,? nentis Sal-Saller.
Suhtekorraldusfirma Rull ja Rumm juht Ivo Rull ütles uuringut kommenteerides, et ka tema kogemus kinnitab, et tänasel turul nõutakse kõige enam PR-teenuseid, mis toetavad ettevõtte tooteid-teenuseid turul.
Samas näitab Rulli sõnul kogemus, et üha rohkem kasvab vajadus ettevõtte positiivse imago ning missiooni ja väärtuste edastamise järgi välistele sihtgruppidele. ?Enamik tellijaid on tajunud ja jääb veel pikaks ajaks suhtekorraldust tajuma eeskätt kui meediasuhete abil positiivse imago loomist,? usub Rull.
Rulli sõnul on aga üllatav kriisijuhtimise tagasihoidlik 6. positsioon. ?See näitab, et enamik ettevõtteid ja organisatsioone tegeleb kriisiga alles siis, kui see juba käes on,? nentis Rull. Paraku alahindavad paljud ettevõtted ja organisatsioonid vajadust investeerida võimalike kriiside ennetamisse või nendeks valmisolekusse. Sisuliselt jäetakse Rulli sõnul seega oma ettevõtte või toote hea nimi kindlustamata.
?Kurioosne, et paljud ettevõtted ja organisatsioonid kindlustavad enamasti hoolikalt oma maist vara ? autosid, hooneid, seadmeid jms ? kuid jätavad sageli oma kalleima vara ? ärinime, kaubamärgid, brändid, juhtivisikute hea nime ? võimalike kriiside vastu kindlustamata,? nentis Rull.
Heikki Sal-Salleri sõnul võiks loetelus eespool olla sisekommunikatsiooni puudutavad asjad nagu töötajate motiveerimine ja missioonide-väärtuste edastamine firmasiseselt. Sisekommunikatsioonga tegelevad organisatsioonis nii tippjuht, personalijuht, avalike suhete spetsialist kui ka juhiabid ning sekretärid.
GNT Eesti kui arvutikaupade hulgimüüja jaoks on Concordia Audentese nimestik paigas. Meile on kõige olulisemad ettevõtte toodete toetamine ning ettevõte positiivse imago kindlustamine meedias.
Põhjus, miks me eelistame kõige enam toodete presentatsioone tuleneb meie spetsiifikast. Hulgimüüja roll on mõjutada kaupade nõudlust ? kui tarbija tuleb poodi ja küsib kusagil meedias nähtud toodet, siis müüja on sunnitud talle selle toote riiulilt ulatama. Ettevõtte imagoga seoses on ilmnenud ka PRi peidetud mõju. Nimelt tegelesime aasta alguses uute töötajatega ja tööintervjuude käigus kuuldu oli mesi meie kõrvadele ? mitmed kandidaadid tegid juttu suurusest ja käibest. Seega on hea imago tõhus abimees töötajate värbamisel.
Peame oluliseks ka korporatiivbrändi loomist ja säilitamist, kuid sellega me lõpptarbijani ei lähe, pigem on oluline kommunikeerida tegijate hulka kuulumist ettevõtlusmaastikul.
Töötajate motiveerimise vallast nimetaksin aga tendentsi, mida oleme samuti märganud näiteks sõprade ja tuttavatega lävides. Nendegi poolt on kuulda, et nad tajuvad positiivset kuvandit, mis omakorda tunnustab ning motiveerib töötajat.
Üldjoontes tuleb tõdeda, et antud uurimuse tulemused ühtivad ka meie enda seisukohtadega. Nii on ka Selverile PR-teenuse kasutamise peamiseks põhjuseks oma toodete ja teenuste toetamine jaekaubandusturul. Lisaks aitab PR-teenuse kasutamine kaasa meie imago loomisele ja selle hoidmisele. Meie sihtgrupiks on igapäevakaupade lõpptarbija, kelle hulk on väga suur. Seetõttu saame me oma sõnumeid nendeni kõige paremini viia just koostöös PR-partneriga, mis omakorda kasutab paljusid ja erinevaid meediakanaleid. Kasutame PR-teenust ka seetõttu, et parem on lasta asja teha proffidel, mis tagab ka parema tulemuse, kui hakata ise n-ö oma põhitöö kõrvalt põlve otsas jalgratast leiutama.
Seotud lood
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus
Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le
Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.