Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vedelkütuse varumakse on pigem reegel kui erand

    Alates 1960. aastatest on Euroopa Liidus kujunenud kaks äärmuslikku vedelkütusevaru haldamismudelit: tsentraalne ja hajutatud süsteem. Esimesel juhul haldab varusid üks keskne institutsioon, hajutatud süsteemi korral hoiab aga iga kütuseettevõte varu iseseisvalt.
    Soov tagada kulude efektiivsus, süsteemi läbipaistvus ja varude garanteeritud olemasolu on põhjused, miks Euroopa Komisjon ja Rahvusvahelise Energia Agentuur pooldavad tsentraalset süsteemi. Musternäitena võib tuua Saksamaa, kelle vedelkütusevaru keskset süsteemi seatakse eeskujuks. Vedelkütusevaru süsteemi administreeriva institutsiooni olemasolu näeb ette euroliidu kütusevarude direktiiv.
    Tsentraalselt hallatav kütusevarude süsteem on täna kasutusel kuueteistkümnel liikmesriigil. Enamikus hajutatud süsteemiga liikmesriikides on valitsuse tasandil arutatud võimalusi minna üle keskse institutsiooniga mudelile.
    Olenemata kütusevarude haldamismudelist, kaasnevad varude moodustamise ja haldamisega kulutused, mis kokkuvõttes makstakse kinni kütusetarbijate taskust. Naiivne oleks mõelda, et hajutatud süsteemi korral, kus varude moodustamise kohustus on seadusega pandud ettevõtetele, ei sisalduks need kulutused kütuse lõpphinnas ja firmad tasuks neid oma kasumi arvel.
    Tsentraalne kütusevaru süsteem eeldab keskset institutsiooni, kes ettevõtete asemel tegeleks vajalike varude haldamisega. Sellisel juhul kaetakse haldamisega seotud kulutused kütusefirmade poolt makstavate varumaksete, varutasude (stockpiling fee) või liikmemaksude kaudu. Viimasel juhul on kütusefirmadele seadusega sätestatud kohustus olla tsentraalse institutsiooni liige ning maksta seega ka liikmemakse.
    Tarbija jaoks on süsteemide erinevus lihtne ? hajutatud mudeli puhul puudub info reservi mõjust kütusehindade kasvule, kuna vastavad kulud sisalduvad kütuse hinnas nagu kõik teised äritegevusega seotud kulud. Tsentraalse süsteemi puhul on aga varude moodustamine ja haldamine koondatud ühte punkti ning kütusevarudega seotud kulude katteks kehtestatud varumakse muudab süsteemi läbipaistvaks. Eestis kehtestatava keskse süsteemi puhul võidavad lõpptarbijad 15 senti liitri kütuse kohta, mis teeb viie aasta möödudes iga-aastaseks kokkuhoiuks 150 mln krooni. Veelgi suurema läbipaistvuse tagamiseks võib mõelda isegi kütusearvel varumakse eraldi näitamisele, nii nagu seda tehakse Hollandis.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.