Britte Maidra • 22. september 2005 kell 22:00

Komandeeringut planeerides on aeg rahast kallim

Omale pikemaajaliseks koostööks partnerreisibürood valivad ettevõtted eelistavad täispaketi pakkujaid, kes organiseerivad lisaks piletitele ka kindlustuse, viisad ja hotelli. Kui paljud kliendid aga leiavad iga reisi puhul aega ja võimalust küsida hinda uuelt pakkujalt?

Nii-öelda ?oppamine on moes ja selle peale kulutatakse vahel tõesti aega, ütleb Estraveli asepresident müügi- ja turunduse alal Merike Hallik. Seejuures on oluline tunda reisinduse köögipoolt, et osata võrrelda erinevates pakkumistes kirjas olevaid tingimusi, lisab ta.

Samal arvamusel on ka Hermann Reiside turundusjuht Hiie Aru. Tema sõnade kohaselt kaotab reisibüroost reisibüroosse liikuv klient sellise käitumisega võimaluse kasutada neid eeliseid ja soodustusi, mida reisibürood pakuvad tavaliselt oma püsiklientidele.

Kui küsida reisibüroodest lennupileti hindu ja lasta nimetada võimalikke aegu, pakuvad nad enamasti mitme erineva lennufirma hindu ning lende. Omal käel reisi broneerides tuleb selle sama info kogumiseks käia mitmetel kodulehekülgedel. See on aga tülikas ja aega nõudev, sest pakutav info on erineval kujul ja igal leheküljel tuleb kõik reisi broneerimiseks vajalikud andmed sisestada otsast peale, kuni lõpuks leitakse soovitud pakkumine.

Nike?i spordivarustuse maaletooja ASi Jalajälg juhatuse assistent Renna Järvalt ütleb, et aeg-ajalt on ta vaadanud pileteid ka otse laeva- ja lennufirmadest. Samas tõdeb ta, et kui arvestada sinna juurde kindlustus ja vajadusel ka viisade tegemine ning peamine faktor ? selleks kõigeks kuluv aeg ?, siis on soodsam osta pileteid kindla partnerreisibüroo kaudu, kellega on välja kujunenud stabiilne koostöö. Otsepakkumisi laeva- ja lennufirmadelt kasutavad Jalajälje töötajad Renna Järvalti sõnul eelkõige oma isiklikke reise planeerides.

Hermann Reiside turundusjuht Hiie Aru soovitab sobiva reisibüroo leidmiseks teha esmalt selgeks, millised on kliendi reisiteenuste vajadused, st kui tihti tal sõite ette tuleb ja millised on peamised riigid, kuhu soovitakse minna. Reisibüroo valikul tuleks silmas pidada ka seda, kas pakutavate teenuste ja toodete valik on kliendi jaoks piisavalt lai ning kas ja kuidas suudab büroo klienti aidata probleemsetes situatsioonides, sõnab Hiie Aru.

Nii nagu enamasti määravad reisibürood ühe kindla klienditeenindaja, kes mingi ettevõtte eest hoolitseb, nii on ka suuremates firmades enamasti üks konkreetne inimene, kes reisibürooga suhtleb. Läbi sellise suhtluse on mõlemal poolel lihtsam ? konsultandile on klient ja tema vajadused juba tuttavad ning samas teab klient, milliseid lähteandmeid on vaja, et tehtaks parim pakkumine.

Estraveli asepresidendi Merike Halliku sõnul on kliendile tihti oluline ka nii-öelda isiklik suhe reisikonsultandiga, keda tuntakse nägu pidi ja kellega ollakse sina-peal. ?Klient on ju tegelikult parim abiline konsultandi jaoks, et oma reis ette valmistada ja täit naudingut saada,? tõdeb Hallik.

Audiitorfirma ASi Deloitte Audit Eesti juhiabi ja turunduse koordinaator Balti maades Gisela Sarapuu korraldab oma ettevõttes kõik reisidega seotu. Tema sõnul on Deloitte Audit teinud Eestis koostööd mitmete reisibüroodega, kuid alates eelmisest aastast kasutatakse OÜd Westexpress. Nad on turul olnud küll ainult aasta, kuid oleme nendega väga rahul, kinnitab Sarapuu. Peamiseks rahuolu põhjuseks toob Sarapuu selle, et Westexpressist saab oma soovidele kiirelt vastuse ning alati ootab teda ees meeldiv klienditeenindus. ?Piletid tuuakse kontorisse ja kui on vaja dokumente viisade tegemiseks, tulevad nad ka ise neile järele,? toob Sarapuu näite väikefirma klienditeenindusest.

Westexpressi müügijuht Priit Kivik ütleb, et 95% nende klientidest on rahvusvahelised ettevõtted, kelle väljaspool Eestit asuvas peakontoris on paika pannud, et tütarfirmadel tuleb reisipartnerina kasutada just BTI-litsentsi (Business Travel International) teenust omavat ettevõtet. Ka Philip Morris kasutab sama BTI-litsentsi pärast just Westexpressi teenuseid, selle on otsustanud meie emafirma, kinnitab firma büroojuht Merle Kallas. Ta lisab, et Philip Morris on Westexpressi tegevusega rahul. 30 miljoni kroonise käibe ja kolme töötajaga Westexpress on Eestis ainuke BTI-litsentsi omanik. Estravel on American Expressi ketis ja Hermann Reisid kasutavad Carlson Wagonlit Travelit.

Klientidega pikaajalisemat koostööd tegevad reisibürood püüavad klientide lojaalsust suurendada ka erinevate ettevõtmiste abil. Hermann Reiside turundusjuhi Hiie Aru sõnul on nad oma suurematele klientidele, kelle igapäevatöö nõuab head orienteerumisvõimet turismiteenuste valdkonnas, korraldanud regulaarselt koolitusi ning uute toodete ja hotellide tutvustusi.

Üha olulisemaks muutuvad ka reisibüroode pakutavad tehnoloogilised lahendused. Nii saab veelgi suuremaks aja kokkuhoiuks reaalajas lende broneerida. Klient näeb seal ära nii piletihinna kui vabade kohtade olemasolu lennukis.

Hetkel kuum