Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Puidu import Venemaalt valmistab raskusi

    ASi Toftan tegevdirektor Martin Arula sõnul puudub hiliskevadest ümarmaterjali ehk palkide tarne raudteed mööda. Samuti on väga häiritud autotransport Pihkva oblastist. "Autoga tuleva tooraine maht on äärmiselt piiratud ega vääri isegi märkimist," kinnitab Arula.
    Arula sõnul on toodud sel suvel ja sügisel palke laevadega väikeses mahus, võrreldes aastataguse raudteeimpordiga. Ta lisab, et kuivõrd ettevõte paikneb sadamatest kaugel, on toonud see täiendavaid kulutusi. Kulusid kokku arvestades, ehk siis võrreldes praegust laeva- ja autotransporti endise raudtee- ning autotranspordiga, on nüüdsed kulutused oluliselt suuremad. Toftani jaoks on Venemaa puidu ligikaudne kallinemine olnud 13-14 eurot/m0 kohta, ehk 87 euro/m0 tasemelt kuni 100 euroni/m0.
    Arula usub, et raudteetransport Venemaalt ilmselt ei taastugi, kuna enne jõuab kätte eriti ränkade ümarmaterjali väljaveotollide aeg. "See kõik sunnib otsima täiendavaid varumisvõimalusi Eestis ja Lätis," kinnitab Arula.
    ASi Viiratsi Saeveski juhataja Tõnu Ehrpais ütleb, et raudtee ja autode osas on probleemid tõepoolest päris suured, kuna raudtee on kinni ja autodega vedada pole mõtet. "Laevatranspordiga on aga samuti mitmeid probleeme, kuna oleme kaotanud nn sisemaa kliendid," räägib Tõnu Ehrpais. "Sealt ei ole mingit majanduslikku mõtet palke sadamasse vedada, kuna puit liigub jätkuvalt raudteel, kuid aadress on Soome ja Läti. Teiseks on "laevapuu" kindlasti 2-5 eurot kallim," selgitab ta.
    OÜ Vesset tegevjuhi Toomas Perteli sõnul on Venemaa-poolsed piirangud igal juhul mõjutanud ka nende ettevõtet.
    "Transpordiks Eestisse raudteevagunitest keeldumine paneb otsima alternatiivseid transpordivõimalusi," selgitab ta. "Kõige rohkem oleme kasutanud piirilähedastes linnades koostööpartnerite abi puidu ümberlaadimisel auto peale, misjärel auto toob puidu Eestisse." Ta lisab, et samas on ka autodega probleeme, kuna autod ei saa Eestist Venemaale. "Vastupidi piiri ületamine ei ole suur probleem," tõdeb ta siiski. Samuti veetakse puitu meritsi ning Läti kaudu. "Kahjuks põhjustavad kõik need asjaolud kauba märkimisväärset kallinemist," nendib Pertel.
    ASi Haret juhataja Ott Otsmann kinnitab, et raudteetransport pole küll kallimaks muutunud, aga kasutada seda sellegipoolest ei saa, kuna asi on niivõrd keeruliseks aetud. "Meie tarnijatele lihtsalt ei anta vaguneid ette ja seepärast ei saa ka toimetada," ütleb ta. "Maanteetransport on aga läinud kallimaks peamiselt suurte seisakute tõttu piiril."
    Nagu Eesti puidutööstused Venemaalt puidu importimisel, on vastavate probleemide ees ka Venemaa tööstused puidu ekspordi korraldamisel.
    Räägib Venemaa Stora Enso Foresti logistikajuht Jevgeni Popov.
    Milliseid transporditeenuseid on teie firma puidutranspordil seni kasutanud?
    Suurem osa toormaterjalist veetakse raudteel. Näiteks eelmisel aastal ulatus raudteetranspordi osakaal töötlemata puidu vedamisel 60 protsendini. Kuigi see näitaja pikkamisi väheneb ja maanteetranspordi osakaal suureneb. Valmistoodangu puhul kasutatakse 90% maanteetransporti. Langust raudteetranspordis mõjutavad mitmed tegurid: maksumuse kallinemine (eriti sisevedudel), vagunite puudus. Raske on rääkida OAO RZDiga (Venemaa Raudtee) sellistest probleemidest, nagu rongide hilinemine, vagunite kõrged maksud, uute liinide ehitamine ja vanade ühendamine.
    Eelmise aasta peamine mure oli lahtiste kaubavagunite vähesus. Me ei kasuta neid ekspordis, sest nendega on võimatu planeerida transporti.
    Milline on alternatiivsete transpordivahendite kasutamise osakaal?
    40% töötlemata puidust veetakse mööda vett või maanteed. Meretranspordil on peamine probleem looderegiooni sadamate aeglane võimsuse kasv. Venemaa sadamate arenguplaanid, eriti Ust-Lugas, aitaksid seda olukorda parandada. Kuigi see ehitis ei suuda rahuldada kõiki turu vajadusi.
    Eriti rasked on piiriületusprobleemid nii raudteel kui ka maanteel. Kodumaiste sadamate arendamine on väga positiivne nähtus, kuid seda ei tohiks ellu viia teiste transpordiliikide soiku jätmise arvel. Näiteks on maanteetranspordis probleem korrastamata teede võrgustik, sildade madalad kandevõimed, hooajalised tõkked ja pikad järjekorrad piiridel, aegunud masinapark paljudel vedajatel.
    Käesoleva aasta mais-juunis ületas import ekspordi. See on meie arvates lausa ajalooline sündmus!
    Import hakkas kasvama juba alates märtsist - siin oli tegemist ennetava varumisega enne Vene tollide kehtestamist 1. juulil. Maist suurenesid impordimahud raskuste tõttu raudteel veelgi, mis kestavad tänaseni. Imporditavast ümarpuidust 95% moodustavad tarned Venemaalt. Juulis-augustis oli loomulik impordi langus seoses kõrgendatud Eesti laovarudega ning suvepuhkustega. Sügisel võib aga ennustada impordi jätkumist kuni suvenavigatsiooni lõpetamiseni Vene järvedel ja jõgedel.
  • Hetkel kuum
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Jeen saavutas 34 aasta madalaima taseme, analüütikud ootavad valitsuse sekkumist
Jaapani jeen langes kolmapäeval 34 aasta madalaimale tasemele, nõrgenedes USA dollari suhtes kuni 151,97-ni, mis on tekitanud turul küsimusi valitsuse sekkumise kohta Jaapani valuuta toetamiseks.
Jaapani jeen langes kolmapäeval 34 aasta madalaimale tasemele, nõrgenedes USA dollari suhtes kuni 151,97-ni, mis on tekitanud turul küsimusi valitsuse sekkumise kohta Jaapani valuuta toetamiseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Eestlane tõusis suure Soome börsifirma ärijuhiks
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Läti keskpank tõmbas kasvuprognoosi allapoole
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Konteinerlaeva põhjustatud sillavaring ohustab majandust
Teisipäeva varahommikul sõitis konteinerlaev USAs Baltimore’is otsa sillale, pärast mida varises sild kokku. Liiklus ühte suurimasse sadamasse USAs on nüüd peatatud.
Teisipäeva varahommikul sõitis konteinerlaev USAs Baltimore’is otsa sillale, pärast mida varises sild kokku. Liiklus ühte suurimasse sadamasse USAs on nüüd peatatud.