Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna-Tartu maantee raha pärast tüli majas

    Majandusminister Juhan Parts andis Äripäevale selgitusi erimeelsusi tekitanud Tallinna-Tartu maantee ehituse rahastamisskeemide kohta.
    Millise ettepaneku tegi majandusministeerium Tallinna-Tartu maantee ehituse rahastamiseks?
    Jõus on eelmise valitsuse tehtud otsus, et Tallinna-Tartu maantee ehitust tuleb rahastada väljaspool aktsiisi. Meie arusaam on, et selle suure projekti arvel ei tohi kaotada muu teedevõrk. Kui sinna investeeringud ei kasva, läheb nende seisukord aina hullemaks.
    Rahandusministeerium tuli välja ideega, et on olemas kassareservid, mis on kogunenud eelnevate aastate eelarveülejääkidega. Võtame raha sealt ja maksame pärast kütuseaktsiisist tagasi. Tegemist on sildfinantseeringu, mitte laenuga.
    Mis on selle variandi plussid?
    Me saame efektiivset tempot hoida, sest mida lühema perioodiga me ehitame, seda parema hinnaga me ta kätte saame ja saame kasutada ökonoomset raha. Tegemist on lihtsa optimeerimisülesandega.
    Mis summadest on jutt?
    Valitsuse määruses on fikseeritud number 4,8 miljardit. Kuni Mäoni 2,5 kuni 3 miljardit. Mäost Tartuni toimuks ehitus pärast aastat 2012. Selle küsimuse juurde peab tulema siis, kui tee on Mäoni valmis, sest me ei tea, mida teevad selleks ajaks ehitushinnad.
    Mida arvate peaministri ideest võtta raha aktsiisist?
    Muu teedevõrk peab arenema tõusvas trendis ja sellest ei ole mul majandusministrina võimalik taganeda. Kui võtta aktsiisist jupikaupa raha Tallinna-Tartu maantee jaoks, siis tuleks seda hakata ajatama. See ei ole nii lihtne, et vaatad eelarvest - 2008 laekub aktsiisi rohkem kui 2007, paneme selle Tallinna-Tartu maantee peale. 2008 ei ole meil vaja lisaraha selle objekti jaoks, see raha on olemas ja käivad ettevalmistustööd. Raha tuleb suunata siis, kui seda reaalselt vaja on, ehk alates aastast 2010.
    Kuidas kommenteerite väidet, et rohkem kui miljard krooni aastas lööks ehitusturu segamini?
    Paar miljardit ei vii nõudluse-pakkumise vahekorda paigast ära. Aga kui on ette teada, et iga aasta tuleb see miljard ära kulutada, siis ehitaja ju teab, et ma olen sundolukorras, ja hoopis see viib hinnad üles. Me peame olema paindlikud. Meil tuleb rahastamist juhtida nii, et saaksime kõige ökonoomsema ja efektiivsema tulemuse. Praegu käib nagu propagandasõda: Parts tahab laenu võtta, ma ei lase laenu võtta. Parts ei taha laenu võtta. See on demagoogia. Me optimeerime rahavoogu.
    Peaministri sõnul viiks see eelarve tasakaalust välja.
    Reformierakond tahab näidata, et aetakse konservatiivset majanduspoliitikat. Keegi ei vaidle konservatiivse eelarvepoliitika vastu ega taha eelarvet tasakaalust välja viia. Me ei saa rääkida eelarve tasakaalust väljaviimisest ühe aasta lõikes, kui tegemist on projektiga, mis kestab aastaid. Kas keegi täna teab, milline on majandus 2009. aasta lõpus? Ei tea.
    Aga kas me seda teame, et Tallinna-Tartu mnt tuleb valmis ehitada? Teame.
    No teeme siis seda.
    Mis on lahendus?
    Me peame otsima kompromissi.
    peaminister Andrus Ansip
    Mina ei ole nõus sellega, mida majandusministeerium on pakkunud.
    Ei ole mõtet viidata eelmise valitsuse materjalidele, sest olukord on praegu teine. Me langetasime poliitilise otsuse tõsta hüppeliselt kütuseaktsiisi määra ja on patt mõelda täiendavatele laenudele.
    Iga inimene, kes on koolis matemaatikatunnis käinud, saab aru, et see mõjutab eelarve tasakaalu.
    Rahandusminister eitab praegustes oludes seda võimalust.
    Ma arvan, et majandusministeerium on aru saanud, et kassareservi kasutamine on eelarve tasakaalu küsimus. Lepime kokku niikuinii. Alati oleme leppinud.
    Teede REV-2 juhatuse esimees Peeter Vilipuu
    Võtta aktsiisist ära seda raha, mis on mõeldud teedevõrgu korrashoiuks ja arendamiseks, ei ole hea mõte. Kruusateedelt on meil kruus põhjani ära kulunud, asfaltkatted on kohutavalt vanad. Kui sinna raha juurde ei tule, on see väga paha. Miljard on umbes kolmandik, mis teede säilitusremondiks igal aastal läheb. See miljard aktsiisist on liiga palju.
    Tallinna-Tartu maantee on riigi jaoks niivõrd tähtis ja vajalik, et seda teiste maakondade arvel jupikaupa ehitada ei ole õige. Eestis on üle 100 teedeehitusega tegeleva ettevõtte ja nad suudavad selle ära teha küll.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Analüüs: sügis tööstuses võib kujuneda suheliselt ebameeldivaks
Sügis oma väljakutsetega ettevõtetele on ees – suured saavad hakkama, väikestel nii lihtsalt ei lähe, kirjutab KPMG auditi osakonna projektijuht Ilja Fenenko Äripäeva Infopanga masina- ja metallitööstuse konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Sügis oma väljakutsetega ettevõtetele on ees – suured saavad hakkama, väikestel nii lihtsalt ei lähe, kirjutab KPMG auditi osakonna projektijuht Ilja Fenenko Äripäeva Infopanga masina- ja metallitööstuse konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Nvidia pettumuse valmistanud prognoos pani aktsia kiiresti kukkuma
Nvidia teise kvartali käibeprognoos jäi ootustele miljardi dollariga alla, mis valmistas investoritele negatiivse üllatuse. See on järjekordne tõend selle kohta, et nõudlus elektroonika osade järele on pärast kaks aastat kestnud buumi jahenemas.
Nvidia teise kvartali käibeprognoos jäi ootustele miljardi dollariga alla, mis valmistas investoritele negatiivse üllatuse. See on järjekordne tõend selle kohta, et nõudlus elektroonika osade järele on pärast kaks aastat kestnud buumi jahenemas.
Reaalajas börsiinfo
Raadiohitid: ostuidee karuturul ja tippjuhtimise vähem nähtav pool
Äripäeva raadio kuulajatele pakkus sel nädalal enim huvi aktsiaturgudel toimuv, karuturu taustal esile kerkinud ostuidee ja usutlus tippjuhi Tarmo Noopiga.
Äripäeva raadio kuulajatele pakkus sel nädalal enim huvi aktsiaturgudel toimuv, karuturu taustal esile kerkinud ostuidee ja usutlus tippjuhi Tarmo Noopiga.
Leedu vedajad hädas riiulifirmadest tööjõuvahendajatega
Leedus registreeritud riiulifirmad palkavad aina enam tööle veokijuhte kolmandate riikidest, kellele antakse Leedu elamis- ja tööluba, kuid tegelikult hakkavad nad tööle hoopis Saksamaa ja Belgia firmades. Selline skeem ajab Leedu veokijuhtide kvoodi kiiresti lõhki ja riigi enda ettevõtjad jäävad roolikeerajateta.
Leedus registreeritud riiulifirmad palkavad aina enam tööle veokijuhte kolmandate riikidest, kellele antakse Leedu elamis- ja tööluba, kuid tegelikult hakkavad nad tööle hoopis Saksamaa ja Belgia firmades. Selline skeem ajab Leedu veokijuhtide kvoodi kiiresti lõhki ja riigi enda ettevõtjad jäävad roolikeerajateta.
Ameerika energiafirmad ei hooli Joe Bideni üleskutsest – tootmine jätkub vanamoodi
Ameerika Ühendriikide president Joe Biden kutsus riigi energiafirmasid suurendama tootmist, et suruda kerkivaid kütusehindu alla. Ettevõtteid see ei kõiguta, vahendab Financial Times.
Ameerika Ühendriikide president Joe Biden kutsus riigi energiafirmasid suurendama tootmist, et suruda kerkivaid kütusehindu alla. Ettevõtteid see ei kõiguta, vahendab Financial Times.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.