• OMX Baltic1,27%303,76
  • OMX Riga0,16%879,95
  • OMX Tallinn0,63%1 897,86
  • OMX Vilnius1,15%1 172,65
  • S&P 500−0,27%6 051,92
  • DOW 30−0,47%44 382,48
  • Nasdaq −0,03%19 637,37
  • FTSE 1000,34%8 807,44
  • Nikkei 2250,42%38 963,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%97,68
  • OMX Baltic1,27%303,76
  • OMX Riga0,16%879,95
  • OMX Tallinn0,63%1 897,86
  • OMX Vilnius1,15%1 172,65
  • S&P 500−0,27%6 051,92
  • DOW 30−0,47%44 382,48
  • Nasdaq −0,03%19 637,37
  • FTSE 1000,34%8 807,44
  • Nikkei 2250,42%38 963,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%97,68
  • 04.01.08, 11:37
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Suurimad tehnoloogiaäpardused II: palju jama raketiga

Raketiteaduses ei tohiks olla midagi imestamapanevat selles, et rakettide kosmosesse lennutamine ei pruugi õnnestuda. Paljudest üksteistele järgnenud õnnetustest võiks rääkida näiteks PayPali ja SpaceX-i asutaja Elon Musk.
Tema esimese raketi Falcon 1 start oli määratud 2005. aasta novembris Vaikse ookeani atollile Kwajalein. Esmalt kulus mootori testimise peale oluliselt rohkem vedelat hapnikku kui varem planeeritud. Telliti lisahapnikku Hawaiilt, kuid tanker hakkas lekkima ning jõudis kohale vaid viiendikuga teele pandud kogusest. Sellest oleks raketi stardiks siiski piisanud, kuid paraku unustati viimaste ettevalmistuste käigus lahti kütuseventiil. Raisku läks veelgi hapnikku ning start tuli taas edasi lükata.
Uus hapnikulaadung saabus kuu aja pärast, kuid kohe ilmnesid uued probleemid. Atoll sattus tugevate tormide meelevalda ning insenerid otsustasid ohutuse mõttes kütuse raketist välja lasta. Vigane rõhuventiil tekitas aga kütusepaagi sisse alarõhu, mistõttu see deformeerus nagu kokkupressitud õllepurk.
Pärast kolm kuud väldanud parandustöid oli Falcon 2006. aasta märtsis valmis teele asuma. Mõned sekundid peale starti tekkis aga mootoris kütuseleke ning rakett lendas pettunud inseneride silme all leegitsedes ja spiraale tehes kõrge kaarega ookeani. Hilisema uurimise käigus tuvastati, et õnnetuse põhjustas üks roostetanud mutter.
Aasta hiljem oli uus rakett valmis startima. Seekord õnnestus õhkutõusu esimene faas läbida probleemideta, kuid lisakütusepaakide eraldumine kütuse lõppedes ajas millegipärast segadusse kontrollsüsteemi, mis lülitas mootori liiga vara välja. Rakett jõudis küll kosmosesse, kuid ei saavutanud orbiidil püsimiseks piisavat kiirust.
Järgmise raketi start on planeeritud 2008. aasta jaanuari. Lisaks kõigele muule kannab rakett ka 125 inimese kremeeritud jäänuseid, nende seas ka Star Treki Scotty ehk James Doohan. Loodetavasti läheb seekord kõik hästi.

Seotud lood

Uudised
  • 03.01.08, 18:59
Suurimad tehnoloogiaäpardused I: teleskoobi kelgusõit
Ka kõige paremini koostatud plaan võib alt vedada. Heaks näiteks on nelja aasta tagune kosmoselaeva Beagle 2 Marsi-missioon. Beagle ei jõudnud oma sihtmärgini ning on siiani kadunud. Pole selge, mis täpselt valesti läks, peamiselt kahtlustatakse maandumislangevarju tehnilist viperust.
Uudised
  • 08.01.08, 13:38
Suurimad tehnoloogiaäpardused IV: hävitajad ilma navigatsiooniseadmeteta
2007. aasta veebruaris startisid 12 uut F-22 Raptor hävituslennukit Hickami õhujõudude baasist Hawaiil ning võtsid suuna Okinawa saartel asuvale baasile.
Uudised
  • 07.01.08, 11:32
Suurimad tehnoloogiaäpardused III: hüvasti, kollane allveelaev
Väikse mehitamata allveelaeva Autosub 2 missioon näis olevat küllaltki lihtne: filmida elustikku Antarktist ümbritseva püsijää all.
  • ST
Sisuturundus
  • 10.02.25, 17:18
Freedom Holding Corp. kvartalitulud kasvasid ligi 60 protsenti
Freedom Holding Corp. (FRHC) 2025. eelarveaasta kolmanda kvartali tulud kasvasid aastases võrdluses 57 protsenti ja ettevõte saavutas rekordilise turukapitalisatsiooni 9 miljardit dollarit.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele