Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mees, kes riietas naised pükstesse
Seda viimast talle ei antud, aga enam kui 50 aastat kestnud karjääri vältel seostub Yves Saint Laurent'iga ilmselt rohkem moeala uuendusi kui teiste suurte loojate nimedega. Sealhulgas pintsakud ja püksid naistele, mis oli 1960.-1970. aastate sotsiaalsete muutuste - naiste emantsipeerumise - väljendus rõivamoes.
"Mood ei ole üksnes naiste ehtimiseks, vaid ka nende julgustamiseks, neile enesekindluse andmiseks," ütles Yves Saint Laurent 2002. aasta jaanuaris aktiivsest moeloomest tagasi tõmbudes.
"Kui üldse rääkida 20. sajandi moeloojatest, siis kolm tükki ainult lähevadki ajalukku. Need on Coco Chanel, Christian Dior ja Yves Saint Laurent," ütles Tallinna Prantsuse Lütseumi direktor ja Prantsuse kultuuri asjatundja Lauri Leesi. "Kõik teised on nii või teisiti imiteerinud neid kolme."
Yves Saint Laurent'i rõivaid on kandnud USA presidendi abikaasa Jacqueline Kennedy, Paloma Picasso ning näitleja Catherine Deneuve. Samas oli Yves Saint Laurent esimene suur moelooja, kes hakkas kõrgmoodi ka rahva sekka tooma.
Kuuekümnendate aastate alguses lõi ta kahasse oma partneri Pierre Bergéga esimese valmisriiete butiigibrändi Rive Gauche, mis tegi moeloojate loodu laiemalt kättesaadavaks. Niisamuti tõi Yves Saint Laurent kõrgmoodi noorterõivad, kavandades oma biitnikute kollektsiooni nahktagide, rullkraega pulloveride ja kõrge säärega saabastega. Ka kamuflaažtoonides T-särkide ja pükste eelkäijaks võib pidada Yves Saint Laurent'i aastakümnetetagust sõjaväevormist inspireeritud šifoonkleiti.
Yves Saint Laurent ei kartnud inspiratsiooni ammutada tänavalt ja eksootilistest maadest, lõhkudes traditsioonilisi mustreid. 1966. aastal tekitas ta furoori naistele kavandatud smokingiga Le Smoking, millest - algselt vaevaliselt ja skandaaliga - kujunes kindel alternatiiv vahulistele õhtukleitidele. Šokeeriv oli 1968. aastal Yves Saint Laurent'i seisukoht, et pikad püksid võiksid olla naiste igapäevane riietusese.
Jahmatada see iseloomult eraklik ja uje mees ei kartnud. Poseerides oma esimese parfüümi Pour Homme reklaamil, kandis moelooja vaid oma paksu musta raamiga prille.