• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−1,09%40 045,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,12
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−1,09%40 045,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,12
  • 16.06.09, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Uut 2008. aastat pole tulemas

Arvan, et 12 kuu pärast ei ole praegune majandusolukord Eesti laevaehituses ja -remondis muutunud. Võimalik, et muutusi ei toimu järgneva 20 kuu jooksul.
Põhjuseks on merevedude mahtude ja maksumuse oluline vähenemine. Hinnanguliselt seisab praegu 30% laevastikust. Palju on raskustes suuri firmasid, väikestest rääkimata, ilmselt näeme lähitulevikus mitmeid pankrotte. Kõik vähendavad nii laevaehituse kui ka -remondieelarveid.
Valdkonna ettevõtjad peavad tõstma efektiivsust, kvaliteeti, töökultuuri. Vaatamata olukorrale, tuleb investeerida kaasaegsesse tehnoloogiasse.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Mida kindlasti teha ei tohi, on paanitseda. Ka ei ole mõtet võrrelda praegust olukorda 2008. aastaga. 2008 oli eriline aasta ja sellised head ajad ei tule niipea. Maailm on muutunud, tuleb kohaneda.
Tegelikult asetubki ehk kõik omale kohale. Ei saa olla efektiivset tootmist tööjõupuuduse tingimustes, kui kõik soovivad ebareaalset palka. Kurb on vaid, et muutus toimus nii valuliselt. Mis puutub BLRTsse, siis näiteks väga raske esimene kvartal oli laevaremondis, metalli ja vanametalli müügis. Kokkuvõttes on BLRT Grupp siiski kasumis. Arvestame sellega, et jälle on kõige olulisem klient ja ka hind.
Riik peab välja töötama kriisist väljatuleku programmi. Praegu tegeldakse ainult eelarve kärpimisega jupi kaupa ja maksude, aktsiiside tõstmisega. See tähendab ettevõtete konkurentsivõime kadu. Suurendades energiakandjate aktsiise, muutub kohe kogu tootmine kallimaks, praegu aga otsustab hind kõik. Jätkata tuleb ka EASi meetmete rakendamist.
Kaasaegse tsiviliseeritud riigi tunnus on korralikud teed nii linnas kui ka linnade vahel. Praegu tundub, et olukord on juba hullem kui nõukogude ajal. Kui võtta eesmärgiks kaasajastada teed ja tänavad järgneva kolme-viie aasta jooksul, annaks see lisaks korralikule infrastruktuurile tööd ja leiba ning maksuraha, lisaks kokkuhoidu, kuna hinnad odavnevad. Teed võrduvad riigi majandusega.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele