Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Elu avaliku ettevõtjana - kas avatus on suletusest parem?

    Üle 12 aasta börsiettevõtte juhtimist on andnud päris palju kogemusi oma ettevõttes toimuva ja selle meedias kajastamise vahekordadest. Selle aja jooksul on olnud paremaid ja halvemaid päevi ning meediakajastusi, omajagu temperamenti, rahunemist ja mõistmist. Praegu, mil valitseb pigem temperament, küsin endalt, kas rohkem avatud ettevõtteks olemine on ikka parem vähemast avatusest või lausa suletusest.
    Infotarbijad eelistavad kinniseid ettevõtteid. Baltika sai börsiettevõtteks (kuri)kuulsal 1997. aastal, mil sügisese börsikrahhini liikusid aktsiate hinnad iga päev ülespoole ja pärast seda iga päev allapoole.
    Börsilemineku üks põhjuseid oli usk, et avaliku ettevõtte väärtus on investorite silmis tänu läbipaistvusele kõrgem ning õiglasemalt hinnatud. Kuidas see läbipaistvus investoriteni jõuab, polnud tollal veel läbinisti selge. Põhikanaliks sai peetud börsisüsteemi, vahendajaks professionaalseid analüütikuid ja auditooriumiks põhiliselt professionaalseid investoreid.
    Tegelikkus osutus mõnevõrra teistsuguseks.
    Avalikuks ettevõtteks (public company) saadakse börsil noteerimise tulemusena, avatud ettevõtteks (open company) tuleb ise hakata. Avalikule ettevõttele seatakse ette hulk nõudeid, kuidas ja millal nõutud informatsioon avaldada, edasi valivad ettevõtted ise, kuidas käituda.
    On võimalik püsida absoluutse miinimumi raames ja avaldada tulemusi lubatud perioodi viimasel hetkel. Teine võimalus on lähtuda avaliku ettevõtte eeldatavast arusaamast ja jagada võimalikult palju infot.
    Laiem ring infovahendajaid ja -tarbijaid eelistab kinnisemaid avalikke ettevõtteid avatumatele.
    Miks muidu pole Baltika algatusele 2004. aastast avaldada oma müügitulemusi kuupõhiselt lisandunud Tallinna börsil mitte ühtegi (Balti börsil on lisaks Baltikale üks ettevõte) teist? Lihtne matemaatika ütleb, et näiteks eelmisel aastal ilmus meie teade selle kohta, et maailmas ja Eestis on majanduskriis ning müügid seetõttu palju väiksemad, avalikkuse ette 4 kuni 12 korda sagedamini kui teistel!
    Üldine reegel paistab aga olevat, et kui on keerulised ajad, on parem vaikida. Meie oleme siiamaani pidanud õigeks käituda vastupidi, kuigi viimasel ajal oleme hakanud selles põhimõttes kahtlema.
    66% ajast on kriis. Nii inimese kui ka ettevõtte elus (eriti, kui ajalugu ulatub 1928. aastasse) tuleb ette häid ja halbu aegu. Viimase 18 aasta jooksul on Baltika muutunud traditsioonilisest õmblusvabrikust rahvusvaheliseks moeäriks ja kasvatanud selle juures käivet üle 100 korra. Kõnealusest 18 aastat 12 oleme olnud "kriisides", kui kriisina kirjeldada perioodi, kus ettevõtte kasum või kasumlikkus väheneb. Erinevalt ettevõtlusest, kus "tee" ehk pidev pingutus järjest parema tulemuse saavutamiseks on ilmselt tähtsam kui ühekordne tulemus, kogub meedias esikaasi ja suuri pealkirju üksnes lõppsaavutus või läbikukkumine.
    Aegade jooksul olen näinud enda ja oma ettevõtte kohta erinevaid pealkirju. Ehkki praegu jätavad nii maassetaguvad kui ka maasttõstvad lood üpris ükskõikseks, oli reaalajas reaktsioon hoopis teistsugune. "Halbade aegade" meediakajastuse puhul on mul ettevõtte juhina kolm eesmärki.
    Esiteks eristada konstruktiivselt kriitiline selgelt pahatahtlikust ja kasutada esimest oma otsuste kontrollimiseks.
    Teiseks selgitada ettevõtte sees, "kuidas tegelikult on" ja kolmandaks ehitada meedia (laiema avalikkuse) ja ettevõtte vahele kanal, võttes löögid enda peale ja võimaldades seeläbi teistel oma igapäevatööd teha. "Headel aegadel" on tarvis olla tavalisest enesekriitilisem, et "peapööritus edusammudest" ei hakkaks järgmisi pingutusi segama.
    Tegelikkuse ja peegelduse ajanihe. Täna, mil kogeme "halbade aegade" meediakajastusi, tõmban paralleele 2004. aasta veebruariga. 2003. aasta koos brändiportfelli täieliku uuendamise (Monton) ja jaekaubanduse kui prioriteetse ärifunktsiooni rakendamisega oli möödas.
    Olime aasta jooksul väga palju õppinud, enamiku probleeme lahendanud ja näinud oma kvartalitulemuste pidevat paranemist. Otsustasime 4. kvartali tulemustesse lisada mitmeid ühekordseid kulusid, et alustada juhtimisotsuste õigsuse tõestamise seisukohalt üliolulist aastat n-ö puhta lehena.
    Ja siis avaldasime majandusaasta tulemused. Üldnumber oli tõesti suur ja negatiivne ning positiivne trend ja selgitused ühekordsete kulude mõjust jäid tähelepanuta. Aktsiahind langes rekordmadalale ja pealkirjad meedias said suured tähed ja esikaaned.
    Olime sattunud kõigi aegade suurima meedia- ja finantsanalüütilise kriitika alla perioodil, mil Baltika hakkas kriisist väljuma (2004. aasta 1. kvartalis juba break-even, teises kasum).
    Strateegilisel perioodil, aastatel 2002-2005, mis kujunes Baltika jaoks erakordselt edukaks (firmaväärtus kasvas neil aastail üle 10 korra), sõnastasime lihtsa reegli: Sind hakatakse peksma/kiitma liiga hilja, kuid see-eest pekstakse/kiidetakse kauem kui tarvis!
    Olen tihti mõelnud, miks Eesti meedia kriitika läheb paljudele (kindlasti asjaosalistele) liialt hinge. Üks selgitus võib olla see, et suuremate riikide meediakajastused on valdavalt umbisikulised ja sellest tulenevalt lihtsalt õpetlikud.
    Meil on aga kõik väga isiklik - kõik tunnevad kõiki. Sellest hoolimata suhtleb minu kui börsiettevõtte juhiga üle aasta uus ajakirjanik, kes alustab asjadest arusaamist otsast peale.
    Usaldus ja professionaalsus saavad kasvada aga üksnes siis, kui neisse pidevalt ja püsivalt investeerida.
    Artikkel põhineb Meelis Milderi ettekandel konverentsiks "Meedia ja masu: kuidas see on mõjutanud äri ja demokraatiat"
  • Hetkel kuum
Artur Praun: ettevõtted hakkavad varem või hiljem omaenda digiprügisse uppuma
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Balti börsiindeks alustas nädalat tõusuga
Eesti ja Leedu aktsiaist koosnev koondindeks Baltic Benchmark tõusis uue nädala esimesel kauplemispäeval 0,21%.
Eesti ja Leedu aktsiaist koosnev koondindeks Baltic Benchmark tõusis uue nädala esimesel kauplemispäeval 0,21%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Tuntud ettevõtte turundusjuht leevendas Mihkel Raua süütunnet
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Valmistoidutootja tuli kahjumist välja
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.