Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Musta metalli laovarud kokku kuivanud

    Nii pole Eestis saada tootmises palju kasutatavaid teraslehti ja ettevõtted peavad need ise piiri tagant sisse ostma. Loomulikult lisanduvad sellisel moel toorainet hankides senisest kõrgemad transpordikulud, mis omakorda kergitab toodangu omahinda.
    Tarbijal tuleb ühe tonni raua eest praegu maksta vähemalt 1000 krooni rohkem kui aasta alguses. Ennekõike on selle põhjustanud jätkuvalt tõusvad toormehinnad ja tootmiskulud. Viimaste hulgas eriti energijakandjad. Lisaks konsolideerumine. Tata, Mittal, Bosco, Nippon, US Steel jt on koondanud enda kätte suurema osa maailma terasetootmisest ja kontrollivad nii tootmismahte kui ka hindu. Lisaks lõppes odav tarne Hiinast ja Indiast, mis andis Euroopa ja USA tootjatele võimaluse hindu jäigemana hoida. Eestis lisandus sellele ka logistika kallinemine.
    ASi Estanc ostu- ja logistikajuhi Olev Aija sõnul on kõikide teraseliikide hinnad selle aasta jooksul ainult tõusvas joones liikunud.
    "Roostevabade teraste hinnad tegid tõsisema järsu hüppe üles juba kevadel, seda eelkõige maailmas toimuvate toorainete hinnamuutuste mõjul," selgitas Aija. "Keerulisem ja kummalisem tundub aga mustade teraste hindade tõus."
    Ta märkis, et paljude tootmiseks vajalike teraslehtede saadavus on Eestis muutunud olematuks, seetõttu küsivadki pakkujad järjest kõrgemaid hindu.
    "Kodumaisel turul on vähenenud Vene terase osakaal või koondunud Läti-Leedu ladudesse, mistõttu soovitakse transpordi arvelt lisa saada," teab Aija. "Tarnekindluse tagamiseks peame ise otse Lääne-Euroopa ladudest materjale importima."
    ASi Favor juhatuse esimehe Mart Proosi sõnul kasutab ettevõte musta metalli oma tootmises suhteliselt vähe.
    "Meie põhilised kasutatavad materjalid on kuumtsingitud õhuke lehtmaterjal, alumiinium ja roostevaba teras," selgitas ta. "Terase maailmaturu hind on aga alates möödunud aasta lõpust kahtlemata teinud läbi märgatava hinnatõusu, mis varieerub erinevate tooterühmade ja tootjate osas, jäädes keskmiselt vahemikku 30-45%."
    Proos tõdes, et hinnatõusu mootoriks on olnud ühelt poolt terasetootmises kasutatavate toorainete ehk siis rauamaagi ja koksi hinnatõus ning teiselt poolt tootjate soov katta 2009. aasta majanduslangusest ja vähenenud tootmismahtudest tekkinud kahjumeid.
    "Kuna meie kasutatavad terase mahud on suured, siis ostame üle 90% kasutatavast terasest piiritagustest metallurgiatehastest," rääkis Proos. "Seega sõltume kohalikest ladudest ja hulgimüüjatest ainult teatud materjalide osas."
    Materjali kättesaadavus kohalikul turul on tema sõnul viimase aasta-pooleteise jooksul märgatavalt halvenenud, seda seoses laovarude vähendamisega majanduslanguse tingimuses ning karmistunud krediiditingimustega nii terasetootjate kui ka pankade poolelt, mis muudab keeruliseks piisava laovaru ülalpidamise.
    "Seega ei ole praeguses majanduse elavnemise faasis laovarud piisavad, tehaste tarneajad pikenevad ja see omakorda loob eeltingimused terase hinnatõusu jätkumiseks," ütles Proos.
    ASi Ilmarine tegevjuht Karel Saar leiab samuti, et hinnad on tänavuse aasta jooksul mõnevõrra tõusnud.
    "Eelnevalt oli kukkumine, siis hakkas asi tasapisi stabiliseeruma ja nüüd toimub taas kasv," märkis ta. "Samas on minul seda raske hinnata - teinekord mõjub hindade tõus meile rohkem, teinekord vähem."
    Ta lisas, et kui hind tõuseb, on vaja äritegemiseks lihtsalt rohkem käibevahendeid omada.
    Maapõuest kaevandatava tooraine maailmaturuhind on sel aastal teinud läbi arvestatava tõusu ja nagu teisteski valdkondades ette tuleb, pole Euroopa see regioon, kes trendi loob.
    Aasia ja Lõuna-Ameerika turud teevad tublit tõusu ja see seab reeglid kõigile. Kohalike materjalide vahendajate mured on pigem seotud majandusolukorra ja likviidsuse probleemidega - ei leita vahendeid, et materjali kohapeal laos hoida.
    Ruukki on oma toodete tarnetingimusi hoidnud planeeritud raames ning materjalide kättesaadavusega ta üldjoontes probleeme küll ei näe.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Aktsia, mis tegi 2400 dollarist miljoni
Miljoni dollari suuruse aktsiaportfelli loomiseks ei ole vaja omada riskantseid kiire kasvuga tehnoloogiaaktsiaid, ühe aktsia valik võib olla kõik, mis on vajalik suure finantsportfelli loomiseks.
Miljoni dollari suuruse aktsiaportfelli loomiseks ei ole vaja omada riskantseid kiire kasvuga tehnoloogiaaktsiaid, ühe aktsia valik võib olla kõik, mis on vajalik suure finantsportfelli loomiseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Tartu automüüja ostab kodulinna konkurendi
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.