• OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 225−0,08%37 473,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%93,8
  • OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 225−0,08%37 473,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%93,8
  • 04.09.12, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Logistika. Lohakas pakend makstakse kinni kaubaga

Lisaks mehaanilistele vigastustele ohustab teel olevat kaupa näiteks ka niiskus. Et teele pandu tervelt ja kahjustusteta kohale jõuaks, nõudku saaja saatjalt korrektset pakendamist.
Eesti Posti avalike suhete juht Inge Suder ütles, et pakend ja kinnitus peavad välistama saadetise sisu kahjustumise ning tagama võimaluse saadetise sisule juurdepääsuks pakendit kahjustamata.
Saatja vastutab, saaja nõudku. DHL Estonia ASi juhatuse liige Kristina Laaneots ütles, et eelkõige peaksid kauba saatja ja saaja endale teadvustama pakendi olulisust. “Transpordiks sobiv ja kauba eripära arvestav pakendamine kuulub kauba saatja kohustuste hulka,” lisas ta. Kauba pakendi ja garantii  asjus peaksid kauba saatja ja saaja enne kauba tellimist kokku leppima. “Lisaks on võimalik oma riske maandada, vormistades kaubale kindlustuse, mida pakuvad kõik rahvusvahelised transpordifirmad,” ütles Laaneots.
Itella SmartPOST OÜ tegevjuhi Risto Eelmaa sõnul tuleb saadetiste ebapiisavat pakendamist üha vähem ette. “Ärikliendid oskavad kaupa pakendada nii, et see turvaliselt saajani jõuaks. Sagedamini esineb probleeme eraklientide puhul – teinekord tuleb ette ka juhuseid, kus pakiautomaati on pandud kaup täiesti pakendamata kujul,” ütles ta.
Erilist tähelepanu vajavad purunemisohtlikud, rasked ja erilise kujuga kaubad. Haprate esemete puhul tuleb kindlasti kasutada pehmendavaid materjale, kuid samas ei tasu pakendit üle täita, vältimaks pakendi lahti rebenemist. “Tehnika transportimiseks on reeglina sobivaim originaalpakend,” lisas Laaneots.
“Väga mõistlik on kergesti puruneva või hapra sisuga kullersaadetiste või postipaki puhul nõuda lisateenuse “Ettevaatlikult” kasutamist,” soovitas Suder. “Kui saatja jätab erimärgistuse tingimused täitmata, ei võta postiorganisatsioonid ja kullerfirmad vastutust saadetise sisu säilimise eest.”
Saatja peab kergesti purunevad ja muud haprad esemed pakendama tihedalt tugevasse, purunemist välistava kaitsematerjaliga (näiteks mullikile, ajalehed, riideesemed)  täidetud taarasse, mis välistab esemete omavahelise kokkupuutumise transportimisel ja nende liikumise vastu pakendi seinu.
Rahvusvaheliste saadetiste märgistamisel tuleb jälgida rahvusvahelisi nõudeid ning tähistus peab olema kas inglise või prantsuse keeles (näiteks “Ettevaatlikult” lisateenuse puhul “Colis fragile”). “Märgistus on oluline informatsioon saadetise käsitlejatele saadetise teekonnal. Siinkohal aga tuleb meeles pidada, et märge “Ettevaatlikult” ei asenda hoolikat pakkimist,” ütles Suder.
Vigastus fikseerida. Juhul, kui pakendil ilmnevad välised vigastused, on kulleri või pakkide sorteerija kohuseks fikseerida koht ja aeg, millal kahjustus tuvastati, selgitas Eelmaa. Posti- ja kullerettevõtete vastutust reguleerivad sellises olukorras nii Eesti kui ka Euroopa seadused ja regulatsioonid – näiteks CMR konventsioon ja võlaõigusseadus.
Kui kauba vigastus avastatakse hiljem, alles pakendit avades, tuleb nii kauba saatjat kui ka transpordifirmat esimesel võimalusel informeerida. “Samuti tuleb teha purunenud kauba pakendist ja sisust fotod,” soovitas Laaneots.
Eesti Post vastutab rikutud saadetise eest juhul, kui saadetise sisu puudujääk või rikkumine avastatakse enne saadetise väljastamist või väljastamise ajal.
“Saajal on kohustus kontrollida paki kättesaamisel, kas kõik asjad on korras, sest pärast on võimatu tõendada, et esemed olid tõesti puudu või kahjustatud. Avamine ja võimalik saadetise sisu puudujääk või kahjustus fikseeritakse koos postiasutuse töötaja või kulleriga aktiga ja saadetise sisu väljastatakse koos akti ärakirjaga allkirja vastu,” lisas Suder.
Lössis pakis sülearvutid jõudsid saajani katkisena
www.laptopid.ee direktor Virgo Rikk jagas oma kurba kogemust, kui saadetis mitmekümne Dell Precisioni seeria sülearvutiga saabus nendeni katkisena.Pakid tundusid Rikkile alguses natuke kohmakalt pakitud, aga ta ei pööranud sellele kulleri juuresolekul piisavalt tähelepanu, kuna sellel hetkel oli palju kliente ja kuller kibeles minema. Mõni hetk hiljem pakke avades selgus, et kolm sülearvutit on saanud vigastada nurkadest ning neljal oli põhja kaas katki läinud.Kuna pakid olid kindlustatud, ei osanud laptopid.ee meeskond midagi halba karta. Teavitati Eesti Posti, et keegi on pakid maha pillanud ning need seejärel üritanud originaali lähedasse konditsiooni teibituuningu abil tagasi viia.“Edaspidi teeme alati kulleri juuresolekul pakid lahti,” lubas Rikk ignoreerida kullerite soovi kiiresti järgmise kliendi juurde tõtata, et vältida katkise kauba hiljem avastamisega kaasnevat venivat bürokraatiat.Rikki sõnul on metallkorpusega sülearvutite lõhkumine keeruline ja pakk pidi kukkuma mitme meetri kõrguselt. Oma tooteid samuti kulleriga klientidele saatval laptopid.ee-le pole siiani probleeme olnud, et klient saaks kauba katkiselt kätte.
 
Tasub teada
Kuidas tagada paki turvaline liikumine?
1. Sildid “Kergesti purunev” või “Käsitsege ettevaatlikult” ei asenda hoolikat pakkimist. Sellised sildid on mõeldud vaid teavitamiseks.
2. Pakend olgu õige suurusega. Pakend peab kannatama automaatset sorteerimist ja teiste pakkide raskust enda peal.
3. Arvesta pakendi sisu suurusega. Liiga vähese sisuga kastid võivad lömastuda, ületäidetud kastid võivad lahti rebeneda. Raskete esemete jaoks on eriti sobivad puitkastid, mida on võimalik masinaga käsitleda.
4. Õrn kaup voodrisse. CDde, heli- ja videokassettide, võtmete ning teiste väikeste elektrooniliste osade saatmiseks kasutage polsterdatud materjale, näiteks mullikilega vooderdatud ümbrikuid. Kergekaaluliste dokumentide saatmiseks kasutage papist ümbrikke. Samuti on olemas veekindlaid ning antistaatilisi ümbrikke.
5. Kolmnurk silindrist käideldavam. Rullikeeratud esemete (kaartide, projektide  jmt ) saatmiseks kasutage kolmnurkseid, mitte silindrikujulisi torusid. Silindrikujulisi torusid on raskem käsitleda kuna nad veerevad.
6. Pehmendus säästab. Mitmete esemete üksteise peale pakkimisel tuleks kasutada põrutusi pehmendavaid vaheseinu nagu lainepapist lehti, puitlaastplaati või vahtplasti, harilikku pruuni jõupaberit.
7. Vedelikud mitmesse pakki. Veenduge, et vedelikud on pakitud veekindlatesse hermeetiliselt suletud nõudesse, mis on omakorda pakitud kergesse ja tugevasse pakkematerjali (näiteks penoplasti) ja suletud kilekotti.
8. Pehmendus hoiab kauba paigal. Kasutage pehmendavaid materjale, et kasti sisu ei hakkaks loksuma. Õrnemad esemed peavad olema igast küljest pehme polstriga ümbritsetud.
9. kata Teravused. Teravate esemete, näiteks nugade ja kääride puhul, jälgige, et nende servad ja otsad oleksid korralikult kaetud näiteks tugeva papiga.
10. Väärtuslike esemete jaoks kasutage tugevaid kahekihilisest papist kaste.
11. Ärge kasutage kahjustatud pakendeid või kaste.
12. Ebapiisava pakendi korral võib teenusepakkuja saatja või saajaga ühendust võtta ja lisatasu eest ümber pakendada.
Allikad: DHL, Itella SmartPOST

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele