Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hoolimata plekist kuuerevääril on Euroopal jõudu küllalt

    Eestis käivitunud Euroopa tuleviku debatis on oluline mitte lasta end kaasa kiskuda arutelust hägusalt defineeritud terminite üle, nagu föderatsioon, konföderatsioon ja liitriik.

    Räägime parem sellest, milliste sisuliste küsimuste üle Euroopa pealinnades arutletakse. Hea ELi tundja Erkki Bahovski kirjutas hiljuti (ÄP 21.09): “Praegu on jõukeskusi mitu, kes kõik on ELi konkurendid. Kui tahta, et EL selles konkurentsis ellu jääks, tuleks liikuda selles suunas, et sisemised otsustus- ja turumehhanismid toimiksid sama tõhusalt kui näiteks USAs, Hiinas, Brasiilias või Indias.” Siit jätkates: praegu käibki täie hooga Euroopa Liidu ja selle liikmesriikide konkurentsivõime taastamine ja kasvatamine. Toimub see kolmel tasandil – liikmesriikide sees, ELi siseturul ja väliskaubanduses.
    Kõige põletavam küsimus on ühisraha euro loonud Maastrichti lepingu vigade parandus. Kui riikide majandus- ja eelarvepoliitikaid teataval määral ei ühtlustata, saab ühisest valuutast fiktsioon – Saksamaal ja Portugalis kehtib eri riskidega, eri intressimääradega euro. Lahendus on kehvemas korras riikide tõsine, isegi pealetükkiv suunamine struktuursete reformide elluviimisele. Sest eks ole nende olukord tingitud peamiselt kahest asjaolust: vähenenud konkurentsivõimest ja kestmatust riigirahandusest.
    Selleks suunamiseks ei piisa paraku lihtsalt sõbralikest nõuannetest või Brüsseli koosolekute otsustest. Reeglite täitmine peab olema garanteeritud. Just seda soovivad saavutada Saksamaa ja sarnaselt mõtlevad riigid, ka Eesti, kui ajame karmima kontrolli ja vettpidavamate reeglite asja. Ja just siin on mõtlemise koht kõigile, kes ütlevad: ei, rohkem suveräänsust me Brüsselile küll ära ei anna! Hüva, oletame, et Eesti on oma koja kordapanemisega hästi hakkama saanud ja rohkem kontrollimehhanisme meie peal kasutada pole vaja. Aga kuidas on lugu nendega, kel asjad nii hästi korras pole? Kas on ikka Eesti huvides, et meist hulga suuremad riigid, kelle potentsiaalsed tegemata jätmised mõjutavad kõiki eurotsooni liikmeid, säilitavad neis asjus täie suveräänsuse?
    Teine teema on kõiki 27 riiki hõlmava siseturu areng. Mida lihtsam on kaubavahetus 27, varsti 28 riigi vahel, mida lihtsam on inimeste liikumine, ettevõtete asutamine, mida paremad on transpordiühendused, seda suurem majanduslik kasu kõigile osalistele tõuseb. Euroopa Komisjon tuli välja paketiga “Siseturg II”. Eestile on eriti oluline digitaalse siseturu areng, teenuste ühtse turu areng ning kõik, mis seotud inimeste töise liikumise võimalikult lihtsaks tegemisega. Viimane ei tähenda tänapäeval ju kaugeltki üksnes piiriületamise hõlpsust, vaid hõlmab kümneid üllatavalt keerukaks osutunud küsimusi kutsekvalifikatsioonide vastastikusest tunnustamisest (et inimesed saaksid õpitud erialal töötada ka teises riigis) väljateenitud pensioniõiguste ülekandmise võimalusteni.
    Ühe algatusena nimetaksin ka Euroopa Komisjoni esitatud ühtse Euroopa müügiõiguse ettepanekut, mille järgi pakutakse tulevikus senistele lisaks uue, 28. müügiõiguse loomist. Ettevõtjal jääks uute partnerite puhul ära kaevumine Luksemburgi, Portugali või Iirimaa müügiõigusse, vaid mõlemapoolsel kokkuleppel saaks kasutada üht ja hästi tuntud õiguslikku režiimi. Eesti on selle ettepaneku tuline pooldaja.
    Kolmandaks väliskaubandus, ELi roll ja mõjukus maailmas. Jah, eurokriis on Euroopa mainet murendanud, senise moraalse suurjõu kuvand on kuuereväärile saanud probleemipleki. Siiski oleme ka praegu maailma suurim ja jõukaima turuga majanduspiirkond, mille atraktiivsus kaubanduspartnerina pole sugugi kahanenud. Hoolimata WTO mitmepoolse, Doha vooru seiskumisest (või just selle tõttu) on viimastel aastatel olnud rõõmustavaid arenguid regionaalsete ja kahepoolsete kaubandussuhete arengus. “Kahepoolne” tähendab ELi kontekstis teadagi seda, et 27 liikmesriiki on üks osapool, kuna väliskaubandus on täielikult ühenduse pädevuses. Sõlmitud on vabakaubanduslepe maailma 15. majandusjõu  Lõuna-Koreaga, leppe tekst on kokku lepitud Ukrainaga, töös Gruusia, Moldova ja kaugema Singapuriga, asjad liikumas Kanadaga. Tööd loodetakse alustada Jaapani ning USAga. Pole halb seis.
    Eestile on kasulik nendes protsessides aktiivselt osaleda.  Korras riigirahanduse ning eduka kriisist väljumise tõttu kuulatakse meid Brüsseli laudade taga küll. Sõnumid, mida seal öelda, peab aga andma kodumaine debatt Euroopa tuleviku üle.
    Kirjutis väljendab isiklikke vaateid (toim)
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Boeing on keerulises olukorras, kuid üllatas tulemustega
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Kolmapäeval teavitas Boeing esimese kvartali tulemustest, mis näitasid, et ettevõtte korrigeeritud kahjum aktsia kohta oli 1,13 dollarit, mis oli väiksem kui oodatud 1,72 dollarit, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.