• OMX Baltic0,02%308,02
  • OMX Riga−0,06%893,27
  • OMX Tallinn−0,11%2 090,07
  • OMX Vilnius0,05%1 203,12
  • S&P 5001,03%6 000,36
  • DOW 301,05%42 762,87
  • Nasdaq 1,2%19 529,95
  • FTSE 1000,3%8 837,91
  • Nikkei 2250,5%37 741,61
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,65
  • OMX Baltic0,02%308,02
  • OMX Riga−0,06%893,27
  • OMX Tallinn−0,11%2 090,07
  • OMX Vilnius0,05%1 203,12
  • S&P 5001,03%6 000,36
  • DOW 301,05%42 762,87
  • Nasdaq 1,2%19 529,95
  • FTSE 1000,3%8 837,91
  • Nikkei 2250,5%37 741,61
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,65
  • 05.06.13, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Bussiga Berliini. Miks?

Miks sõidavad inimesed endiselt sadu ja sadu kilomeetreid bussiga, raisates päevi, et jõuda sihtkohta, kuhu lennuk jõuab poolteise tunniga? Kui sul on aega, aga mitte eriti palju raha, siis sõidadki. Kannatad ja sõidad.
Ecolinesi kiiskavkollane buss särab mai lõpu päikese käes, kui grupp Malaisa ja Hiina kodanikke oma passe stjuardessi poole kõlgutavad. See buss viib nemad ja minu Riiga ja minu veel sealt edasi – Berliini.
Rahvusvaheline bussireiside äri on saanud vähe tähelepanu, olles samal ajal üsna tulus. Eriti jõulude ajal, mil kiiskavkollased ja hõbedased bussid toovad Venemaalt Tallinna n-ö vana-aastaõhtu rahamuulad – tuhanded turistid, kes  toovad tulu Tallinna hotellidele ja suveniiripoodidele.
Üheksakümnendatel oli see vaeste eestlaste jaoks ainumõeldav viis maailma näha. Bussidega sõideti Itaaliasse, Pariisi. Nälg uute kohtade järgi pani ohverdama mugavused.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ja nüüd sõidan mina – Berliini.
 
Bussiga Berliini
EsmaspäevRiiga sõidan bussi ülemisel korrusel, kõige ees. Liivimaa pealinna jõuan nelja tunni pärast, seal algab raskem ja tunduvalt pikem reis. Riiast startiva Ecolinesi bussi stjuardess Svetlana meenutab mulle koolikokka, resoluutset ja jäika; sellist, kes viskab lobi su ette ja sa tead, et vaidlemine teeks niigi piinliku olukorra ainult hullemaks.Sveta rühib vahekäigus edasi-tagasi. Vahepeal kaob ta reisijaid ja bussijuhte eraldava kardina taha. Tema laua kõrval ripub nõianukk sildiga: Praha. Pärast pikka sõitu, kui on juba pime, plaksutab Sveta käsi ja nõianukk hakkab kädisedes naerma.Aeg-ajalt äratab mind Sveta hääl – oleme jälle kuhugi jõudnud, aga reisijad ei tohi maha minna. Peale tuleb piirivalve, et kontrollida ID-kaarte ja passe.
Teisipäev“Miks sa reisid Euroopasse bussiga?”Inglanna mu ees pilgutab silmi. Ta õpib tekstiilitöötlemist ja heegeldab kogu reisi ajal lapitekki. “Ma hääletan. Nii saan kiiremini Poola. Pluss ei ole muret, kus veeta ööd.”Reisi vältel kohtan võimude poolt tagakiusatud valgevenelast, leedulannat, kes kurdab kehva lennuühenduse üle, venelasi, kes on jäänud paigale 90ndate esimesse poolde.Bussireisiga kaasneb ka see, et telgitaguseid ei looritata. Näen, kuidas bussijuht tühjendab keset Poola parkimisplatsi keemilist WCd. Täidab konteinerist pange, mis kunagi mahutas vedelseepi, ning viskab sisu kanalisatsiooni. Äravooluavasse jääb kinni WC-paber. Viimase pangetäie viskab rekka ette ja tee muutub ühtlaselt roheliseks. 
KolmapäevIsegi Berliini lääneosas asuvas hotellis veedetud öö ei suuda reisiväsimust kustutada. Mul on nälg värske järele – värske salati, paprika, tomati järele. Sest ninas on endiselt tolmu ja mikrolaineahjus kuumutatud odavate viinerite  ning friikartulite lõhn.Me seisame Berliini bussijaamas ja ootame, mina, mõni eestlane ja vene keelt rääkivad inimesed. Kui buss pärast viibimist meieni jõuab, on mu ees tuttavad näod. Seesama koolikokka meenutav Sveta ja bussijuhid. Ja mõni tuttav reisija.Ülakorruselt tuleb alla kulunud ja räämas naine. Ta sõneleb vene keeles Svetaga ja ma saan teada, et blond naine on loopinud laiali kaks toiduportsu. Veidi hiljem buss peatub – kaks bussijuhti tõstavad blondiini bussist maha.Reisibüroo Travel Dreams kiidab bussiga Euroopa avastamist väga. “Bussireisi plussid on ilmsed – aknast näete kogu reisi vältel läbitavaid kohti, ära jäävad lennujaamade turvanõuetega seonduv, pagasi suhtes pole olulisi piiranguid. Siia lisandub veel vahetu elamus, võimalus peatusteks just grupile sobival ajal, personaalne suhtlemine,” teatab büroo.Selle suhtluse osas on tal õigus. Tagasiteel saab väike grupp eestlasi väga hästi läbi ning saab selgeks, et kõige parem on võtta asju huumoriga.
NeljapäevLäbi Poola ja Leedu sõit on nagu unenägu. Ma pole enam kindel, kus asun. Kui buss ületab piiri, ärkan vapustusega üles, sest Sveta teatab valjuhääldisse, et daamid ja härrad, oleme jõudnud Läti territooriumile.Reisijad on hommikuks jõudnud kummalisse tardumusse. Sobivat magamisasendit leida on keeruline ja väsimus viib emotsioonid ära.Lõpuks, lõpuks jõuame tagasi Riiga. Tunne on, nagu saabuks pikalt-pikalt rännakult.

Artikkel jätkub pärast reklaami

 
Kommentaar
Bussireisi piir jookseb 500 kilomeetri juures
Hannes Saarpuu, Lux Expressi juhatuse esimees:Lux Expressi reisijate arvu kasv on viimastel aastatel lähtunud valdavalt just lühikestelt regioonisisestelt liinidelt, kus on oluliselt sagedust suurendatud ja viidud toote kvaliteet nõudliku reisija vajadustele vastavale tasemele. Näiteks nii Tallinna–Riia kui ka Riia–Vilniuse liinil on viimase viie aastaga bussireisijate arv tervikuna kolmekordistunud. Lühikestel ehk 300–500 kilomeetri pikkustel distantsidel ei ole lennutransport maismaatranspordiga enamasti konkurentsivõimeline, kuna ajavõit on võrdlemisi väike ja lennuki istekoha kulu ligi kümme korda suurem võrrelduna bussiga.Pikkadel ehk üle 1000 kilomeetri pikkustel distantsidel on reisijate arv viimase kümne aastaga selgelt kahanenud.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele