Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logistika. Pronksiöö vari endiselt transiidi kohal

    Logistikaettevõtjad peavad Eesti kaubaveo kehva seisu põhjuseks kesiseid suhteid Venemaaga, aga värske uuring paneb süü Eesti vähesele esindatusele transiidimessidel ja naaberriirikide madalatele tariifidele. Eelmisel nädalal avalikustatud uuringu järgi on Eesti kaubavedu viimase kümne aastaga vähenenud 14 protsenti, samas on naabrid Läti ja Leedu oma mahte rohkem kui 30 protsendi ulatuses kasvatanud.

    Riigikogu majanduskomisjoni esimees Kaja Kallas pidas kurvastava tulemuse peamiseks põhjuseks Eesti kaubandusettevõtete senist vähest omavahelist koostööd. Uuringut tutvustanud PWC nõustamisteenuste juht Teet Tender nimetas Läti suureks eeliseks Eesti ees aktiivset osalemist transiidimessidel.
    Logistikaettevõtjad aga ütlevad, et põhjus, miks mahud aina vähenevad, on endiselt Eesti-Vene kehvad poliitilised suhted.
    Majanduslikud ja poliitilised põhjused. “Majanduslikult on Eesti raudteel kaubaveo mahu vähenemise põhjus Venemaa sadamate suur areng, kuid poliitiliselt on süüdi pronksiöö,” sõnas ASi Russian Estonian Rail Services peadirektor Ervin Hasselbach. “Meie endistest terminalidest Venemaal pole pärast 2007. aasta maikuud enam ühtegi vagunit siia lubatud. Tegelikult on see kaubaveo vähenemise põhipõhjus, poliitilistel kaalutlustel ei armastata seda lihtsalt mainida.”
    Autotranspordiettevõtte Kauritel juhataja Marko Novik arvas samuti, et näiteks Läti transiit on ülihästi arenenud just tänu sellele, et nad on väga heades suhetes Venemaaga. “See näitab väga hästi Venemaa mõjuvõimu turul. Riigis liigub transiit täpselt nii hästi, kui heades suhetes nad on Venemaaga. Viimane hea näide tuleb oktoobrikuust Leedust – Venemaale ei meeldinud midagi  Leedus toimuvat ja kohe pandi Leedu piimatoodete import kinni,” ütles Novik.
    Hasselbachi hinnangul liikus Eestist kadunud kaubavedu suures osas Lätti. “See on põhjus, miks nende maht kasvas, mitte enda edukas tutvustamine messidel, nagu armastatakse toonitada. Meie pronksiööeelne põhitegevus on lõpetatud, oleme püüdnud ellujäämiseks otsida partnereid vastassuunast. Kui Eesti ja Venemaa vahelised kõrgema taseme poliitilised suhted oleksid ilusasti paigas, muutuks ka olukord kaubanduses.”
    Kaubanduslik tiivaripsutus. Novik lausus, et mured tekkisid pärast 2007. aastat. “Kui võtsime Aljoša maha, tekkisid meil kohe probleemid. See on valikute küsimus: kas tahame elada sõltumatus Eestis ja süüa siin kama, või supelda rahas ja süüa borši? Tuleb ära otsustada, kumb rohkem meeldib. Kõike ei saa Venemaa süüks ka panna. Kui Eesti on sellest kaubandussuhtest huvitatud, tuleks üritada Vene partneritega kaubanduse mõttes pisut tiiba ripsutada,” sõnas Novik.
    Hasselbach selgitas, et Venemaal kehtib nõukogude aegne n-ö telefoniõigus ehk ühtegi dokumenti Eesti eiramise kohta pole välja antud, kuid luba saata kaupa otse Eestisse ei anta. “Minu meelest hakkas Eesti majanduskriis pihta just Venemaa transiidi- ja transpordiblokaadiga, mis käivitas ahelreaktsiooni,” ütles ta.
    Lootust jagub. Novik soovitab kaubandusettevõtjatel otsida partnereid teiste naaberriikide seast, nagu on teinud Kauritel. “Vaadates, kui palju ehitatakse ümberringi uusi ladusid, ei saaks küll öelda, et kaubanduse olukord nii hull oleks. Need, kes on prioriteedid seadnud mujale kui Vene partneritele, ei ela praegu üldse lootusetult.”
     
     Tasub teada
    Eestil ranged piirangud ja nõrk koostöö
    Kaubavedu Eestis on viimase kümne aastaga vähenenud 14% ja reisijatevedu kaheksa aastaga 12%. Läti ja Leedu on samal ajal kaubamahtu rohkem kui 30% kasvatanud.PwC analüütikute hinnangul on üheks põhjuseks Läti kunstlikult madalal hoitud tariifid logistika- ja transpordiettevõtetele, vastandudes Eesti rangetele piirangutele.Läti mahu suure kasvu taga on analüütikute hinnangul riiklikult rahastatud osalemine rahvusvahelistel transiidimessidel, kus Eesti ei käi.Üheks põhjuseks peeti ka Eesti kehva geograafilist asendit transiidimaana – võrreldes Läti ja Leeduga on Eesti ääremaa.Riigikogu majanduskomisjoni esimees Kaja Kallas tõi põhjusena välja Eesti transpordiettevõtete kesise omavahelise koostöö, mida nüüd arendatakse.Poliitilised suhted naabrite, mitte vaid Venemaaga, olid üks tegur olukorra kujunemisel.Eelmisel nädalal Äripäeva sõsarlehe Delovõje Vedomosti konverentsil esinenud ­Raivo Vare pidas transiidiäri olulisemateks probleemideks piirilepingu küsimust, üldist hoiakut sektorile, merevedude ebastabiilsust ja riigieelarve täitmist maksude kaudu.
  • Hetkel kuum
Peaasi, et silm säraks ja pirn põleks
Ajal, mil isegi Toompeal antakse õelatele netikommentaatoritele sõnade seadmisel ideid, kulub prominentide julgustav eeskuju normaalse arutelukultuuri edendamisest hädasti ära, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Ajal, mil isegi Toompeal antakse õelatele netikommentaatoritele sõnade seadmisel ideid, kulub prominentide julgustav eeskuju normaalse arutelukultuuri edendamisest hädasti ära, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Tuuleaktsiatele hakkab peatselt puhuma pärituul
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eurovalimistel soovib osaleda üheksa erakonda ja kuus üksikkandidaati
Riigi valimisteenistusele laekusid tähtajaks üheksa erakonna ja kuue üksikkandidaadi avaldused Euroopa Parlamendi valimistel kandideerimiseks.
Riigi valimisteenistusele laekusid tähtajaks üheksa erakonna ja kuue üksikkandidaadi avaldused Euroopa Parlamendi valimistel kandideerimiseks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.