• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 2250,84%40 487,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,17
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 2250,84%40 487,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,17
  • 29.01.14, 10:38
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Uued petuskeemid kasutatud autode turul

Maanteeamet, maksu- ja tolliamet ning tarbijakaitseamet hoiatavad kasutatud autode ostjaid uute petuskeemide eest.
Nimelt proovivad füüsilisest isikust automüüjad jätta ekslikku muljet, nagu esindaksid nad automüügiga tegelevat ettevõtet.
Maksu- ja tolliameti kontrolliosakonna juhtivrevidendi Siim Tamme sõnul on ametite ühiskontrollide käigus silma jäänud, et autoturul tegutseb mitmeid füüsilisest isikust automüüjaid, kes jätavad eksliku mulje, nagu oleks tegemist automüügiga tegeleva ettevõtja esindajate või töötajatega.
"Kui aga ostu-müügilepingu allkirjastamiseks läheb, on paberitel müüjaks keegi kolmas isik, tihti välismaalane, ning puudub igasugune viide tegelikult sõiduki müünud kauplejale. Seega paberite järgi oleks ostja soetanud sõiduki justkui kelleltki tundmatult eraisikult või käinud suisa välismaal seda ostmas," selgitas ta pressiteates.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Jälgede varjamiseks suunatakse ostja ise sõidukit maanteeametis registreerimiseelsele ülevaatusele esitama. Vahel läheb müüja ise ostjaga kaasa, kuid esitab seejuures mitte enda, aga ostja dokumendi, mis tähendab, et sõiduki tegelikust müüjast ei jää kuhugi ühtegi jälge.
Maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra sõnas, et autoostja jaoks on alati kindlam osta sõiduk, mis on juba läbinud registreerimiseelse ülevaatuse.
"Ülevaatuse käigus kontrollitakse muuhulgas, kas auto tehnilised parameetrid vastavad Eestis kehtivatele nõuetele, ega auto ole välisriigis varastatuks kuulutatud ning kas dokumentatsioon on korras. See tähendab, et ostes sõiduki, mis ei ole registreerimiseelset ülevaatust läbinud, võib uut omanikku maanteeametis tabada ebameeldiv üllatus - registreerimistoimingu tegemine võib venida kuni 30 päeva või ei saa seda sootuks üldse Eestis registrisse kanda," selgitas ta.
Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski rõhutas, et lisaks maksupettusele on müüjal sellise skeemi puhul eesmärk hoiduda ka vastutusest, kui autol peaksid ilmnema varjatud puudused.
"Juriidiliselt isikult ostetud sõidukile kehtib kaheaastane pretensiooni esitamise õigus. Paraku üritavad kasutatud autode müüjad pahatihti sellest kohustusest vabaneda, kasutades just sellist petuskeemi," ütles ta. Turetski lisas, et kahjuks ei saa ka tarbijakaitseamet aidata, kui leping on sõlmitud kahe eraisiku vahel ja ainuke võimalus probleemile lahendus leida on pöörduda kohtusse.
Lisaks juba viidatud võltsimistele, kus eraisikud esitavad maanteeametile tegelikkusele mittevastava soetusdokumendi, on maksu- ja tolliamet tuvastanud mitmeid juhtumeid, kus äriühing on esitanud liiklusregistri haldajale võltsitud dokumendi. Selliste juhtumite puhul on lepingule või arvele kantud enamasti kas vale soetushind või käibemaksuseaduse paragrahv, mille alusel auto on soetatud ja mille eesmärk on vähendada edasimüügil maksukohustust.
Kahtluste ilmnemisel on amet võtnud ühendust välisriigi maksuhalduri ja sõiduki müünud isikuga ning küsinud üle, kas maanteeametile esitatud arve vastab tegelikkusele. Esimeste tuvastatud võltsimiste kohta on maanteeamet teinud juba avaldused politseile.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 7 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele