Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kes on Estonian Airi huku kahtlusalused?

    Tero Taskila ja Juhan PartsFoto: Veiko Tõkman

    Estonian Airile ebaseaduslikku riigiabi andnud ministeeriumi töötajad lükkavad süüdistused ümber või veeretavad teiste vastutusalasse.

    Eelmisel nädalal tegi viimase lennu Estonian Air, mis peale Euroopa Komisjoni negatiivset otsust tegevuse lõpetas. Pea kümme aastat hinge vaakunud riikliku lennufirma hukus näidatakse peamiselt näpuga majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ja Juhan Partsile, kes oli enamiku riigiabiotsuste tegemise ajal majandusminister. Riigifirmadele riigiabi andmine on tugevalt reguleeritud, ent Euroopa Komisjoni otsuse järgi Eesti riik eiras reegleid.
    Riigiabi võib anda vaid juhul, kui selleks on varem Euroopa Komisjonilt luba küsitud. Komisjoni otsuse järgi Eesti seda ei teinud. Miks, seda majandusministeeriumi tolleaegsed kantslerid ja ametnikud ei selgita – vastupidi, ministeeriumil kas ei nähta süüd või veeretatakse vastutus kõrgemate ametnike peale.
    Endise majandusministri Juhan Partsi sõnul ei teinud ei majandusministeerium ega ka valitsus midagi valesti. „Loomulikult tunnen tehtud otsuste ees vastutust, kuid ma ei saa nõustuda väitega, nagu oleksin Estonian Airi hukus süüdi,“ ütles Parts. Tema sõnul tuleb lasta kõigepealt esmastel emotsioonidel lahtuda ja seejärel üles leida algpõhjused, miks üldse Estonian Air pankrotti läks.
    Parts märkis, et kui Estonian Airile kapitalimaksete tegemise vajadus tuli, oli valitsus selge küsimuse ees – kas päästa lennufirma või ei. „Jutud, nagu oleksime Estonian Airile päti kombel salaja toetust andnud, ei vasta tõele. Me tegutsesime turuinvestori põhimõttel,“ ütles ta. „Me tegimegi maksimaalselt kõik selleks, et Estonian Air saaks veel kuus aastat Eestit teenindada,“ lisas ta. Parts tunnistas, et loomulikult arvestasid valitsus ja majandusministeerium 2009. aastal lennufirmale kapitali andes ka võimalike riskidega, ent keegi ei mõelnud, et tegu on seadusevastase riigiabiga. „Pooltargumente raha andmiseks oli rohkem,“ märkis ta.
    Estonian Airi ei koheldud võrdselt?
    Parts lisas, et kuna Euroopa Komisjon pole otsuse põhjendusi veel avaldanud, on tal raske otsust analüüsida. Küll aga leiab ta, et positiivne otsus airBalticu kohta eelmisel aastal tekitab küsimuse, kas Estonian Airi on ikka teistega võrdselt koheldud. Nimelt on Partsi sõnul airBalticu otsus lausa kafkalik lugemine, milles küll tunnistatakse, et riik on ettevõttele abi andnud, kuid erinevaid nüansse arvestades tehti siiski positiivne otsus.
    „Sisuliselt öeldi, et Estonian Airil pole positiivset äriplaani,“ ütles ta. Parts lisas, et ta ei taha kellegi peale näpuga näidata, sest ka Euroopa Komisjon teeb vaid oma tööd. „Pealegi ei tooks enam kohtuvaidlus Estonian Airi tagasi,“ tõdes ta.
    Riigiabi kaheti mõistetav
    Kantslerid ja ametnikud, kes riigiabi andmise ajal majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis töötasid, Estonian Airi juhtumit ja ministeeriumi võimalikku ämbrisseastumist kommenteerima ei kipu. Näiteks ütles Marika Priske, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsler aastatel 2000-2014, et on otsustanud Estonian Airi teemal üldse mitte sõna võtta. „Ma olen majandusministeeriumist juba piisavalt eemal olnud. Ma ei tea täpselt, mida seal viimastel aegadel tehtud on ja mul pole viisakas nüüd sotsiaalministeeriumis töötades seda niimoodi kommenteerida,“ ütles ta.
    Sellegipoolest lisas Priske, et majandusministeerium ei jätnud teadlikult riigiabi andmise reeglistikku järgimata. Pealegi pole tema sõnul majandusministeerium ainuvastutaja, sest toetuse andmine kooskõlastati ka rahandusministeeriumi ja justiitsministeeriumiga. „Arusaamine riigiabist ja selle andmise nõuetest Estonian Airi juhtumi puhul on vaieldav,“ märkis Priske. Ta lisas, et ka Estonian Airi riigiabi küsimuse üle on vaieldud juba aastaid ja siiamaani pole selge, kas Euroopa Komisjoni otsus kaevatakse edasi või mitte.
    Eero Pärgmäe, kes asus novembri alguses tööle Tallinna Lennujaama turundusdirektorina ja töötas aastatel 2008-2014 majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordi asekantslerina, ütles vaid, et temal polnud ministeeriumis töötades Estonian Airiga asja. Ta selgitas, et tegeles ministeeriumis järelevalve ja infrastruktuuri küsimustega ja kuna Estonian Air kuulub operaatorfirmade alla, ei tegelenud ta riikliku lennufirmaga, kuna vastasel juhul võinuks tekkida huvide konflikt.
    Ka Eva Vanamb, kes töötas aastaid majandusministeeriumi õigusosakonna juhatajana, ütles, et tema ei tegelenud otseselt Estonian Airiga ja õigeid vastuseid oskavad anda teised ametnikud.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.