Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lehis: kas meie elektrooniline rahakott ühendatakse maksuametiga

    Maksumaksjate liidu juht Lasse Lehis.Foto: ÄP fototoimetus

    Kas maksuameti eesmärk on tõesti ainult muuta Uberiga infotehnoloogilist arenduskoostööd tehes raha teenivate inimeste elu lihtsamaks või siiski on kaugem eesmärk iga inimese elektrooniline rahakott ühendada „märkamatult ja mugavalt“ maksuametiga, tõstatab Eesti Maksumaksjate Liidu juht Lasse Lehis küsimuse,

    Loe Lasse Lehise arvamust. 
    Iseenesest on tervitatav, kui maksuamet (MTA) soovib ajaga kaasas käia ja tehnika arengut oma huvides ära kasutada. Iseküsimus on muidugi see, kas nende eesmärk on tõesti ainult muuta Uberi kaudu raha teenivate inimeste elu lihtsamaks või on siin teatud tagamõte, et hakata vaikselt arendama totaalseid jälgimissüsteeme, mis ühendaks iga inimese elektroonilise rahakoti „märkamatult ja mugavalt“ maksuametiga. Paljudele võib selline areng meeldida, paljudele ilmselt siiski mitte nii väga.
    Seaduse küsimus
    Teine asi on see, et mis tahes elektrooniline lahendus ei saa muuta ega asendada seadust. Siit koorub edasi kaks küsimust. Üks on see, millisel õiguslikul alusel MTA neid andmeid kogub, hoiab ja kasutab. Maksukorralduse seaduses on väga selgelt kirjas, kuidas, kellelt ja milleks andmeid kogutakse. Seadus küll ei keela maksumaksjal ega kolmandatel isikutel vabatahtlikult anda infot kas enda või kellelgi teise majandustehingute kohta. Sel juhul tekib küsimus, mis on sellise info kvaliteet ja tähendus ning kes vastutab info õigsuse eest.
    Samuti on tulumaksuseaduses väga täpselt kirjas, milliseid andmeid kantakse eeltäidetud tuludeklaratsiooni ja kust need andmed võetakse. Juba tookord me juhtisime tähelepanu, et maksuametil ei ole mõtet enda kõri nii kinni siduda, sest iga uue „teenuse“ lisamisel tuleb hakata seadust muutma. Praegu ei näe seadus ette FIE ettevõtlustulude E-vormi eeltäitmist.
    Võrdsuse küsimus
    Kui MTA järsku teatab, et teatud väga kitsa grupi ettevõtjate puhul hakatakse andmeid jooksvalt koguma ja eeltäitma, siis tekib küsimus võrdsest kohtlemisest. Mina olen ka FIE ja mul tekkis mõte, et ma võiks näiteks kord nädalas või kuus saata oma dokumendid näiteks e-postiga MTA-le ja paluda, et nad koostaksid minu eest tuludeklaratsiooni, sest äkki ma ise ei oska või lähevad mul paberid kaduma. Ma usun, et nii mõnigi oleks sellisest teenusest huvitatud.
    Sisu küsimus
    Teine ja veelgi tõsisem küsimus puudutab maksustamise sisulist poolt. Siin on tehnika arengust veelgi vähem kasu, kui tulumaksuseaduse loogika füüsilise isiku tulude maksustamisel ei ole 1994. aastast sammugi edasi arenenud. Kas meil on üldse olemas kindel arusaam, mis liiki tulu teenib Uberi kaudu raha saanud autojuht? Kas ta üldse saab maksustatavat tulu või äkki hoopis on tegu kulude kokkuhoiuga? Kui ma lihtsalt tõstan tee servas käe püsti ja mööduja võtab mind peale ning tänutäheks teen ma talle tee peal lõunasöögi välja, kuidas sellist tegevust maksuõiguslikult kvalifitseerida? Ma ei ole kindel, et meil oleks siin maksuametiga 100% ühtne lähenemine.
    Eeldades, et isik on saanud tulu, tuleb täpsustada tulu liiki. Eelduslikult oleks see teenuse osutamise eest saadud tasu. Sellega on lugu aga nõndamoodi, et kui konkreetne isik ei ole ennast äriregistrisse kandnud FIEna, on tegu tulumaksuseaduse mõistes palgatuluga. Edasine sõltub sellest, kes on teenuse tarbija. Kui see on eraisik, siis peab tulu deklareerima tulu saaja (st autojuht), kusjuures tegu oleks ettevõtlustuluga, millelt kulusid (mh ka näiteks kütusekulu) maha arvata ei saa, vaid kogu laekunud summalt tuleks ca 40% maksta maksudest (näiteks 10 euro puhul oleks sotsiaalmaks 33/133 ehk 2.48 ja tulumaks 20/133 ehk 1.50, kokku 3,98).
    Kui klient soovib sõidukulu kanda oma ettevõtluse kulusse või esitada tööandjale hüvitamiseks kui tööga seotud kulu, siis tekib juriidilisel isikul või riigiasutusel, kes soovib vastavat kulu oma raamatupidamisest läbi kanda, kõigepealt kohustus registreerida autojuht töötamise registris kui võlaõigusliku lepingu alusel teenust osutav isik (kusjuures registreerida tuleb enne sõidu algust, nt SMSi teel), seejärel vormistada leping ning kanda arvestatud tasu palgalehele, kus arvutatakse ka kõik tööjõumaksud (lisaks tulumaksule ja sotsiaalmaksule veel ka töötuskindlustusmakse ja kohustuslik kogumispensioni makse). Pärast sõidu lõppu tuleb töötamise registris teha kanne lepingu lõpetamise kohta. Kui tööandja jätab selle protseduuri läbimata, kuid siiski otsustab sõidukulu hüvitada, siis on parimal juhul tegemist „väljamaksega, mille kohta puudub raamatupidamise algdokument“ (millelt tuleb maksta tulumaksu), kuid pigem sooviks maksuamet seda maksustada siiski kui töötasu väljamakset kas juhile või sõitjale (kui juhi isikut ei suudeta tuvastada). Nii nõuab kehtiv seadus ja ükski äpp ei saa seda muuta. Ainus vähegi mõistlik lahendus juhi jaoks saaks praeguses õiguslikus olukorras olla FIE kanne äriregistris. Kui seda ei soovita teha, siis oleks otstarbekam tasu küsimisest üldse loobuda ja piirduda sõidurõõmuga.
    Kuidas toetada jagamismajandust?
    Kui MTA soovib tõesti toetada nn jagamismajanduse arengut, siis tuleks alustada üldise suhtumise muutusest ja töötada välja juhend (veel parem seadusemuudatus), mis ütleks selgelt, et kuni teatud summa või teatud sageduseni on sedalaadi tegevus maksuvaba ja kogu lugu. Kõik äpid jne oleksid siis selleks, et kontrollida, kas „limiidist“ on kinni peetud ja et inimest saaks õigel ajal hoiatada, millal ta muutub ettevõtjaks ja peab hakkama makse arvestama.
     
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Mihkel Nestor: tööturu tulevik on rohkem kui hämar
Olukord tööturul on siiani püsinud suurepärane, ent oodatav majandusaktiivsuse aeglustumine seab sama trendi jätkumise küsimärgi alla, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Olukord tööturul on siiani püsinud suurepärane, ent oodatav majandusaktiivsuse aeglustumine seab sama trendi jätkumise küsimärgi alla, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Suurinvestori järsk väljumine lasi kodukaupade keti aktsia põhja
USA kodukaupade poeketi Bed Bath & Beyond ralli sai järsu lõpu teate peale, et suurinvestor Ryan Cohen on oma positsiooni maha müünud.
USA kodukaupade poeketi Bed Bath & Beyond ralli sai järsu lõpu teate peale, et suurinvestor Ryan Cohen on oma positsiooni maha müünud.
Reaalajas börsiinfo
Bigbank: majanduses pole midagi seisma jäänud
Bigbanki Eesti üksuse juht Jonna Pechter ütles Äripäeva raadio hommikuprogrammis, et klientide käitumine majanduse jahtumist ei näita ning laenutaotluste arv ei ole kahanenud.
Bigbanki Eesti üksuse juht Jonna Pechter ütles Äripäeva raadio hommikuprogrammis, et klientide käitumine majanduse jahtumist ei näita ning laenutaotluste arv ei ole kahanenud.
Sõõrumaa firma jageleb Patarei merekindlusele ehitusloa saamisega
Suurärimees Urmas Sõõrumaale kuuluv US Real Estate pole Patarei merekindluse rekonstrueerimiseks saanud ikka veel ehitusluba. Arendaja pole linnalt teada saanud ka põhjuseid, miks loa saamine viibib.
Suurärimees Urmas Sõõrumaale kuuluv US Real Estate pole Patarei merekindluse rekonstrueerimiseks saanud ikka veel ehitusluba. Arendaja pole linnalt teada saanud ka põhjuseid, miks loa saamine viibib.
Kaja Kallas: elektribörsilt lahkumine oleks egoistlik ja maksaks meile kätte
Valitsuse ministrid rõhutasid valitsuse pressikonverentsil, et rekordilise elektri hinna põhisüüdlane on vähene pakkumine turul. Samuti lubati, et rekordkõrget elektri hinda ei peaks kandma tavainimene.
Valitsuse ministrid rõhutasid valitsuse pressikonverentsil, et rekordilise elektri hinna põhisüüdlane on vähene pakkumine turul. Samuti lubati, et rekordkõrget elektri hinda ei peaks kandma tavainimene.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.