Hiina on Saksamaa jaoks väga oluline partner, kellega on tarvis soojad suhted säilitada.
Viimaste aastate jooksul on Saksamaa-Hiina suhted üpris jõudsalt arenenud. 2004. aastal sõlmitud strateegiline partnerlussuhe on nüüdseks arenenud ulatuslikuks strateegiliseks partnerluseks.
Poliitilises mõttes näeb Saksamaa Hiinat enda jaoks võtmepartnerina, kellega sõlmitud kahepoolne kaubanduslepe toob endaga kaasa ka poliitikate omavahelise koordinatsiooni, aga ka põimuvad küsimused investeeringute, keskkonnasäästu, kultuuri ning teaduse osas.
CNBC analüüsis kahe riigi omavahelisi majanduslikke suhteid ning tõi välja arengud nii kaubanduse kui ka investeeringute osas.
Omavaheline kaubanduspartnerlus
Hiina on Saksamaa jaoks üks suuremaid kaubanduspartnereid. Saksamaa Kaubanduskoja andmeil oli Hiina-Saksamaa kahepoolne kaubandus 2014. aastal kokku 154 miljardit eurot. Ühtlasi selgub institutsiooni raportist, et Saksamaa eksport Hiina on märkimisväärselt kasvanud ning kohalikud firmadki teevad Hiinale silma. 2015. aasta seisuga tegutseb Hiinas 5200 Saksa ettevõtet.
Kuigi sakslased pole sageli rahul meeletu bürokraatiaga, mis Hiinas äri tegemisega paratamatult kaasneb, pole see heidutanud ettevõtteid Hiina pürgimast.
Ametlikke andmeid vaadates selgub, et Saksa eksporti Hiinasse domineerib peamiselt auto- ja masinatööstus, mis moodustab kokku veidi enam kui poole ekspordist. Muudest valdkondadest võib välja tuua näiteks elektrikaubad, optikaseadmed ja lennukid. Samal ajal tasub märkida, et Hiina eksporti Saksamaale domineerivad samuti elektriseadmed ja masinad.
Saksamaa Föderaalse Statistikabüroo andmeil on Hiina Saksamaa jaoks suurim impordipartner. Ekspordi mõttes on suuremad partnerid aga USA, Prantsusmaa, Suurbritannia ning Holland. Hiina platseerub siin viiendale kohale.
Analüütikud on märkinud, et kahe riigi omavahelised kaubandussuhted on igal aastal stabiilselt kasvanud, kusjuures kasv jääb umbes 14% juurde.
Hoolimata sellest, et Hiina majanduskasv on hoo maha võtnud ning Saksamaa omagi pole teab kui suur, on kaubandusmahud rekordeid purustamas. 2014. aastal jõudsid kaubandusmahud juba 154 miljardi euroni. Saksamaa eksport on siiski märkimisväärselt suurem kui import Hiinast.
Kui 500 Hiinas tegutseva Saksa ettevõtte käest uuriti, missugusena näevad nemad enda jaoks tulevikku Hiina turul, selgus, et üldiselt ollakse siiski positiivsed ning regioonis tervikuna nähakse kasvupotentsiaali.
Välisinvesteeringud
Analüüsides kahe riigi vastastikuseid investeeringuid selgub, et Saksamaa on Hiina üks suuremaid välisinvestoreid. Aastatel 2010-2013 Saksa välisinvesteeringud Hiina pea kahekordistusid jõudes 1,85 miljardi euroni. See tase on järgnevatel aastatel enam-vähem samaks jäänud.
Vähetähtis pole Hiina jaoks ka asjaolu, et tänu Saksa ettevõtetele on Hiina loodud juurde palju uusi töökohti, mis aitavad kaasa tarbimise suurenemisele ja majanduskasvule. Saksa ettevõtetel on Hiinas kokku 1,1 miljonit töötajat.
Omavahelistel kaubandussuhetel on aga ka varjukülgi. Hiina peaminister Li Keqiang lausus mõni aeg tagasi Saksamaa liidukantsler Angela Merkelile, et Hiina pole huvitatud Euroopa Liiduga kaubandussuhete muutumisest pingeliseks Hiina staatuse üle WTOs ehk Maailma Kaubandusorganisatsioonis. Nimelt arutab Euroopa Liit, kas Hiinale peaks antama turumajanduse mudelit viljeleva riigi staatus. Hiina seisukohast on see oluline, kuna kui riik WTOga 15 aastat tagasi liitus, sai turumajandus ametlikult endale eesmärgiks võetud.
Ühinemised ja ülevõtmised
Audiitorfirma EY andmeil oli Saksamaa Hiina jaoks kõige atraktiivsem Euroopa riik, kuhu raha investeerida. Möödunud aastal võtsid Hiina ettevõtted üle 36 Saksa ettevõtete. Suurbritannias ja Prantsusmaal olid vastavad arvud näiteks 34 ja 20.
Analüütikute hinnangul on ühinemised ja ülevõtmised Hiina investorite jaoks atraktiivsed, kuna see avab neile nii Euroopa Liidu turu kui ka aitab globaalses plaanis laieneda. Samuti annab see neile ligipääsu eurole, võimaldab koguda teabeinfot ning suurendada tehnoloogilisi oskusi.
Mitte ainult majandusest
Hiina ja Saksamaa suhted pole üksnes majanduslikud ega seisa Exceli tabelis. Saksamaa Föderaalse Statistikabüroo andmeil Hiina Saksa reisijate jaoks kõige populaarsem reisisihtkoht. Võrreldes 2013. aastaga reisis 2014. aastal Saksamaale koguni 1,47 miljonit inimest rohkem.
Kultuurilises plaaniski on kaks riiki omavahel tihedat koostööd tegemas ning juurutavad aktiivselt näiteks kultuurivahetust. Mitmed Saksa orkestrid ning muud muusikalised grupid käivad Hiinas esinemas. Muuhulgas on sakslased Hiinas püsti pannud ka keelekeskusi: Hiinas saab kaheksas kohas omandada saksa keelt.
Probleemid ja väljakutsed
Saksa ettevõtete jaoks on Hiinas peamiseks probleemiks inimressurss, eriti kvalifitseeritud tööjõu leidmine. Möödunud aastal tehtud küsitlustest selgub, et koguni 82% Saksamaa küsitletud ettevõtetest peab tööjõuprobleemi enda jaoks tõsiseks. Muude probleemidena on välja toodud Hiina oma ettevõtteid soosiv hoiak, aga ka administratiivsed probleemid ning juriidiline ebakindlus.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.