Konkurent: käib Lemminkäineni päästmine

KMG Inseneriehituse ASi omanik Indrek Pappel usub, et YIT on tugevama rollis.  Foto: Andras Kralla
Marge Väikenurm • 19. juuni 2017 kell 11:30

Lemminkäineni ja YITi liitmine on konkurendi silmis puhtalt kartelli kuulumise eest trahvi saanud Lemminkäineni vee peale upitamine.

“Kõrvalt vaadates tundub, et see on Lemminkäineni päästeoperatsioon,” ütles Lemminkäineni konkurendi KMG Inseneriehituse omanik Indrek Pappel. “Minule jääb mulje, et YIT võttis Lemminkäineni üle.”

Pappel kahtlustab, et Lemminkäinenile oli saatuslik asfaldikartelli kuulumise tõttu saadud trahv. Nimelt tuli eelmisel aastal otsus, et Lemminkäinen peab Soome riigile tasuma 20 miljonit eurot. Läinud sügisel jäi Lemminkäinen teiste Soome tee-ehitajatega süüdi asfaldikartellis – ettevõtted küsisid aastaid tagasi erinevatel objektidel asfaldi eest liiga krõbedat hinda. Kokku said ettevõtted trahvi 35 miljonit eurot.

Ennustasid müüki

“Ilmselt on neid maksekohustusi raske täita. Arvan, et selline samm oli natuke oodatav. Aktsionäridel on võimalik jätkata ilma, et raha on sisse vaja panna ettevõttesse,” ütles Pappel, kes on viimasel ajal kuulnud turult arvamusi, et arvatavasti läheb Lemminkäinen raskuste tõttu müüki.

Pappel võrdles kahte firmat. YIT on tema silmis stabiilne ja konservatiivne ettevõte, kes teeb palju omaarendusi. Seevastu Lemminkäinenil on portfellis palju “pakkumispõhist”, mistõttu on firma finantsid nõrgemad olnud.

Eestis on Lemminkäinen käitunud aga väga agressiivselt. “Pahatihti on nendel olnud väga madalad hinnad, mis on riigihangetel määrava tähtsusega. Mõnikord ei oskagi aru saada, kuidas on võimalik töö nii madalate hindadega ära teha, aga nad on alati sellega hakkama saanud. Nad ei ole üheltki objektilt põgenenud,” rääkis Pappel ja nentis, et ilmselt suudab Lemminkäinen miinuses objekte ette võtta tänu oma grupi suurusele.

YIT tugevama rollis

Pappel usub, et tugevama, YITi strateegia jääb nüüd peale. “Võib-olla võetakse vunki pakkumisturul maha ja püütakse minna public private partnershipi, tee- ja infrahooldusesse, kus on pikaaegne raha,” oletas ta. “Varem on ka YIT olnud infras tugev, kuid vahepeal on nad sellest väljunud, kuid praegu tundub, et Lemminkäineniga ühinemisega on ta taas infrasse sisenemas.”

Seega näeb YIT, et turg elavneb, näiteks on ees Rail Balticu ehitamine. Pappeli sõnul on Rootsi ehitajatel juba praegu teada järgneva kümne aasta ehitusportfell, sest riigi tellimusi on sedavõrd palju. Suuri muutusi Eesti turule Pappel ühinemise järel ei ennusta.

Hetkel kuum