“Miks te ometi siin Eestis olete?” “Meeldib.” “Sa ilmselt ei räägi eesti keelt.” “Räägin.” “See asi, mida sa teed, eestlastele kindlasti ei meeldi.” “Meeldib väga.” “Kauaks sa siia siis veel jääd?” “Ma elan siin.”
Midagi sellist kuuleb Austraalia päritolu kloun Daniel Renwick pidevalt, kui ta südamega Eesti asja ajab. Misasi? Kloun? Jah, ta on kogenud tänava- ja füüsilise teatri artist. Renwicki arvates on Eesti kõigi võimaluste maa, mida ei tohi kitsa ja tagurliku vaatega ära rikkuda. Näiteks umbes selliste eelarvamustega, mis lugejal tulid esimese asjana, kui lugesid sõna “kloun”.
“Ma oleks võinud ju minna Berliini või Portugali või mõnda muusse kunstikeskusesse, kus on palju loovinimesi koos, aga selle-eest konkurents tihedam. Ma nägin just Eestis ärinišše, miga keegi pole siin ära teinud. Ma valisin siin puhta lehe võimaluse,” ütleb ta.
Nüüd ongi Renwick siin seda puhast lehte täitnud ning rajanud samal ajal teed teistele omasugustele. Ta leiab, et siinsed artistid ja kunstnikud vajavad hädasti oskusi ning lausa mõtteviisi muutust, et suhtuda endasse kui ettevõtjasse (ja mitte arvata, et rahaline ambitsioon vähendab loomingu kunstilist väärtust). Ta õpetab teistele artistidele, kuidas end ettevõtjana teostada. Ja samal ajal õpetab algajatele ettevõtjatele, kuidas esineda nagu artist, näiteks oma oma äriideed meisterlikult tutvustada ja oma sõnumit karismaatiliselt edastada.
Kunstnik ärgu häbenegu raha teenida
“Ma oleks tahtnud, et keegi oleks mulle kümme aastat tagasi vastu nägu laksanud ja öelnud, et vaata oma kunsti, vaata oma ettevõtet. Kultuuriinimesena pead sa suhtuma oma kunsti nagu ühemehefirmasse. Te peate vaatama, mida te teha tahate, ja siis kindlasti peate mõtlema välja sammud selle saavutamiseks. Peate asjasse suhtuma suurema rahalise vastutustundega, sest alati ei pruugi mingeid toetusi saada.”
Daniel Renwicki kahesuunaline töö
Renwick konsulteerib idufirmasid programmides ja inkubaatorites, sellistes, nagu Startup Wise Guys, Tenity, Tehnopol, Euroopa Liidu küberturvalisus ja NATO Diana projektid. Ta aitab ettevõtjatel oma sõnumit selgelt ja lühidalt edasi anda. Seda nii formaalsetes kui ka mitteametlikes olukordades, klientidele ja investoritele ning meeskondade ja ettevõtte sees.
Artistidele ja lavakunstide valdkonna inimestele on ta käivitanud haridusprogrammi Learn2Fringe #Tallinn, mis annab kunstnikele vahendeid oma sissetulekute mitmekesistamiseks kunstis ja jätkusuutliku karjääri loomiseks nii Fringe Festivali formaadis kui ka väljaspool seda. Eesmärk on kindlustada rahastamist, partnerlussuhteid, sidemeid, etenduste broneerimist.
Äripäev kohtub Renwickiga tema oma teater-baaris, mis kannab nime Heldeke. Kell on 11 hommikul – tuled põlevad ja lauad on tühjad, vaikus. Õhtuti on see peopaik kirjust rahvast pungil, et laval toimuvat jälgida. Keegi võtab püünel riideid vähemaks või räägib mikrofoni nalju, tantsib balletti või laulab blues’i. Heldeke ei ole ainult lava-show’de päralt – kaks korda nädalas on seal ka ühised saunaõhtud.
Kuigi lahke olemisega, on Renwick tõsisevõitu jutuga.
Renwick ei tulnud Eestisse otsejoones strateegiliselt – et küll on hea peidetud maanukk, kus on lihtne teha midagi, mida varem pole tehtud. Põnevamad kogemused juhtuvad inimestel pimedate juhuste läbi ning innukusest nendega žongleerida. Ning midagi ülemäära lihtsat asjade käimalükkamises pole olnud.
Ikkagi eestlane, eks?
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Suvistele suurüritustele on oodata üle 200 000 välisturisti, kellest enamiku moodustavad külalised naaberriikidest.
Ettevõtja ja investor Marju Karin ütleb, et vara on ta pannud ise pesadesse – naisel on kinnisvara, kunsti, kulda, aga ka aktsiaid.
Selle aasta algus oli Eesti filmis rõõmustavalt rikkalik. “Nende seas olid filmid, mis olid tegelikult arenduses juba neli aastat tagasi, võtted olid enamikul kaks aastat tagasi,” ütleb aga “Fränki” režissöör Tõnis Pill, et nüüd ähvardab uute filmide väljatulekusse saabuda vaikus.
Äripäev leidis seitse noort kunstnikku, keda tähele panna
Galeristid ja kunstnikud tajuvad kasvavat huvi Eesti kunsti vastu ja soovi omale kunsti osta. See on kunstnikele, kes alles mõni aasta tagasi kooli lõpetasid, parajalt ootamatu, kuigi hea uudis.
Internetiühenduse olulisust on raske üle hinnata – see on nüüdseks nagu enamiku ettevõtete selgroog. Ühenduse tõrkumine võib töö täiesti seisata ning tuua kaasa tuhandeid või isegi kümneid tuhandeid kahju. See mõjutab tööviljakust, küberturvalisust, kliendikogemust, töötajate rahulolu – ning võib hakata pärssima isegi ettevõtte arengut.