Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Norrakad ehitavad vee all hõljuvaid tunneleid

    Tunnelid paigaldatakse fjordides 30 meetri sügavusele.Foto: Statens Vegvesen

    Praegu kestab Norra ajaloolise piirkonna Vestlandeti läbimine 21 tundi. Insenerid tahavad reisi 10 tunni võrra lühendada, suunates autod fjordides 30 meetri sügavusel vee all asuvatesse tunnelitesse, kirjutab juuli Imeline Teadus.

    Lääne-Norras asuv teelõik E39 on 1100 kilomeetrit pikk ning seda läbiv auto peab seitset teele jäävat fjordi ületama praamiga. See ei pruugi aga igavesti niimoodi jääda. Võimalik, et juba 2035. aastaks on praamisõidust saanud minevik ning selle asemel sukelduvad autod 30 meetri sügavusele allveetunnelisse ehk ujuvatesse torusildadesse, mis on kaitstud nii tuule, lainete, hoovuste kui ka isegi allveelaevaga kokkupõrkamise eest.
    Norra lääneranniku fjordid on tohutu suured. Osa neist on kuni 1,3 kilomeetrit sügavad ja kuus kilomeetrit laiad. Kui norrakad soovivad neid tulevikus ilma praami abita ületada, siis peavad nad kasutama ebatraditsioonilisi tehnilisi lahendusi. Sestap on insenerid võtnud nõuks konstrueerida nn ujuktorutunneli, mis on saanud nimeks SFTB (submerged floating tube bridge) ehk otsetõlkes sukeldatud ujuktorusild.
    Erinevalt tavatunneist ei puurita sedalaadi tunnelit mitte merepõhja, vaid neid hoitakse umbes 30 meetri sügavusel vee all ujuvana. Tunnelid ühendatakse kas veepinnal hulpivate pontoonidega või ankurdatakse trossidega mitmesaja meetri sügavuse fjordipõhja külge. Kummagi sõidusuuna jaoks on üks toru, kus võib sõita kiirusega kuni 110 kilomeetrit tunnis.
    Ilusat vaadet ei rikuta
    Ujuval torutunnelil on mitu eelist. Esiteks ei ole selle ehitamine sama kallis ja keerukas kui traditsioonilise tunneli rajamine. Teiseks saab niisuguse ujuktunneli edukalt peita veepinna alla, nii et tugipostid, mida kasutatakse näiteks tavaliste rippsildade puhul, ei ulatu veest kõrgele välja ega riku vaadet Norra maailmakuulsale loodusele.
    Kui praamisõit näiteks üle Björnafjordi asendatakse ujuva torutunneliga, võtab fjordi ületamine praeguse 40 minuti asemel aega mõne minuti. Kui ujuktunnelid saadaksid tulevikus Vestlandeti seitsme fjordi praamid pensionile, kestaks reis Norra riigimaanteede ameti sõnul praeguse 21 tunni asemel ainult 11 tundi. Tänu sellele võib veoautoga kaubaveo hind sellel marsruudil olla 2050. aastal poole väiksem kui praegu. Ujuktunnelite ehitamine koos maapealsete teede remondiga läheks maksma ligikaudu 340 miljardit Norra krooni ehk 36 miljardit eurot.

    Robotkirurgi käsi ei värise

    Kas vaktsineerimine on ohtlik?

    Insenerid on ujuktunnelitest unistanud aastasadu. Sellest hoolimata ei ole keegi söandanud kavandada neid sellises mahus nagu nüüd norrakad. Torutunnelid kujunevad mitme kilomeetri pikkusteks ning need peavad vähemalt saja aasta vältel trotsima tuule, lainte ja merehoovuste survet.
    Allveelaevast pole ohtu
    Tehnilise konsultatsiooni firma DNV GL töötas välja arvutisimulatsiooni sellest, mis juhtuks, kui Norra mereväe 59meetrine ja 1150tonnine allveelaev sõidaks torutunnelisse sisse kiirusega 20 sõlme ehk 37 km/h. Arvutused näitavad, et kuigi allveelaev suruks ujuktunneli 80 sentimeetri paksuse seina 2,2 meetrit sissepoole, peaks see vastu, ehkki saaks kriimustada. Tunnelitorud oleksid äärmiselt tugevad, sest need valmistatakse armeeritud betoonist, see tähendab, et betoonis on tugevduseks terasvõred.
    Ujuvate torutunnelite variandid on joonestuslaual mujalgi maailmas. Unistustes valmivad veelgi suuremad torusillad kui need, mida plaanitakse fjordidesse. Norra riigimaanteede amet ja insenerifirma COWI on uurinud võimalust konstrueerida 100kilomeetrine torutunnel üle Iiri mere: seda mööda võiks hakata liikuma kuni 1000kilomeetrise tunnikiirusega sõitev magnethõljukrong, mille sõiduaeg piirduks vaid kümne minutiga. Lisaks leidub juba neidki, kes unistavad tuhandete kilomeetrite pikkusest transatlantilisest torusillast, mis toimetaks reisijaid Euroopast Ameerika idarannikule.
    Pikemalt loe ujuktunnelitest juuli Imelisest Teadusest.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.